כלכליסט-טקיוניקורן חדש נולד בתל אביב: פבריק גייסה 200 מיליון דולר
כלכליסט-טק
יוניקורן חדש נולד בתל אביב: פבריק גייסה 200 מיליון דולר
קרן ההשקעות של ממשלת סינגפור, Temasek, הובילה את ההשקעה שמביאה את החברה לשווי של מעל למיליארד דולר. פבריק, שמקימה מרכזים לוגיסטיים המופעלים על ידי רובוטים שמלקטים הזמנות אונליין, מעסיקה 300 עובדים בישראל ובארה"ב. החברה עובדת עם רמי לוי וסופר-פארם, ולאחרונה הודיעה על שיתוף פעולה עם וולמארט; אלרם גורן, מנכ"ל החברה: "אנחנו בשלבים הראשונים של גדילה משמעותית"
הסטארט-אפ הישראלי Fabric, המקים מתקנים רובוטיים לליקוט הזמנות אונליין וניהול מחסנים חכם לקמעונאים, גייס 200 מיליון דולר בסבב C.
לרשימת היוניקורנים המלאה של ישראל - לחצו כאן
סבב ההשקעה מביא את שווי החברה למעל מיליארד דולר. את סבב ההשקעה הובילה משקיעה נוכחית של Temasek, Fabric, קרן ההשקעות של ממשלת סינגפור, שהשקיעה לאחרונה בין היתר בחברת הסייבר הישראלית אורקה. עוד השתתפו בסבב: Koch Disruptive Technologies, חברת הביטוח הראל, יוניון טק ונצ'רס קרן ההשקעות של ג'ורג' חורש, קרן ההשקעות של פונטיפקס לטכנולוגיות מזון, קרנות פנסיה מקנדה ועוד.
פבריק הוקמה ב-2015 על ידי אורי אברהם, אייל גורן, שי כהן ואלרם גורן, המכהן כמנכ"ל. החברה גייסה עד כה 336 מיליון דולר ומעסיקה למעלה מ-300 עובדים בישראל, ניו יורק ואטלנטה.
"אנחנו מאוד ממוקדים בארצות הברית, אבל החיבור לטמאסק יוצר עוד הזדמנויות שלא נפסול בעתיד", אומר לכלכליסט אלרם גורן, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה. בתקופת הקורונה נתקלה החברה בבעיה, מצד אחד היו ביקושים רבים למרכזים של החברה, אך מצד שני המגבלות של הקורונה היקשו על הקמתם.
לדברי גורן, "שנת 2020 היתה שנה חיובית מבחינת כניסה לשוק והיה קשה לעשות עבודות. בגלל הנסיבות עלינו לאוויר עם שני מתקנים שכבר פעילים ויש כמה בעבודות ואנחנו גם מחפשים נדל"ן להקמה של מתקנים נוספים. עד סוף השנה הבאה נהיה עם מספר דו-ספרתי של מרכזים. אנחנו בשלבים הראשונים של גדילה משמעותית", אוחר גורן.
"מענה לצורך של התקופה החדשה"
לדברי החברה, המרכזים שהיא מקימה משנים את האופן שבו עובדים קמעונאים בעולם. במקום לנייד סחורה ממרחקים אל החנויות, מקימה החברה מרכזים קטנים יותר בלב הערים שמהם יוצאות הזמנות באופן אוטומטי אל החנויות השונות.
"אנחנו נותנים מענה לצורך של התקופה החדשה שבה אנשים רוצים שני דברים: הם רוצים לקבל את הסחורה במהירות, והם מזמינים הרבה יותר באונליין. מבחינתנו, למרות העיכוב בבנייה, זו היתה סערה מושלמת", מוסיף גורן.
"פבריק באופן כללי היא אנומליה בשוק. זו טכנולוגיה מאוד מורכבת ומוצר מורכב שדורש הרבה מאוד השקעה עם הזדמנות מאוד גדולה. אנחנו במצב שבו הוכחנו את הביקוש למוצר שלנו, המחזורים אצלנו יותר ארוכים כי דרוש בינוי תשתיות. עיקר הגיוס כעת הוא במטרה להוציא לפועל את הביקוש שקיים למוצר".
החברה מוכרת כיום בשני מודלים שונים. הראשון הוא הקמה של מרכזים עבור חברות אחרות והשני הוא הקמה של מרכזים לעצמה, שדרכם היא משרתת לקוחות קטנים יותר.
החברה מקימה מתקני ליקוט להזמנות אונליין המבוססים על חומרה (רובוטים) ותוכנה שאותם מפתחת החברה עבור רשתות וקמעונאים בעולם. החברה משרתת את FreshDirect האמריקאית, ממובילות תחום קניות המזון אונליין ולאחרונה הכריזה על שותפות עם ענקית הקמעונאות Walmart ו-Instacart. בישראל החברה מפעילה מרכזים לוגיסטיים רובוטיים עבור סופר-פארם ורמי לוי.
לפני נתונים של פירמת הייעוץ הבינלאומית McKinsey, נתח שוק המכירות באונליין הכפיל את עצמו בשנת 2020 ועומד כיום על 35% מכלל השוק, השווה לקצב צמיחה של עשר שנים תוך חודשים ספורים בלבד. הצמיחה המהירה בקניות אונליין נוצרה בעיקר מעלייה בציפיות הצרכנים לקבל את ההזמנות שלהם מהר יותר, דרישה שנחשבת למאתגרת ולא רווחית עבור קמעונאים. מגמה זו צפויה להימשך, שכן לפי מחקרי שוק בינלאומיים, שוק המשלוחים לאותו היום (same-day delivery) בארה"ב צפוי לצמוח ל-9.82 מיליארד דולר בארבע השנים הקרובות. יחד עם זאת, למרות העלייה המתמדת בביקוש הצרכנים, היכולות הלוגיסטיות ממשיכות להוות אתגר משמעותי, כשגיוס והכשרת עובדים מייצרים צוואר בקבוק.