סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
האקר האקרים פריצה פריצת מחשב
דליפה של כ-31 מיליון חשבונות משתמשים (Photo Shutterstock)

פריצה גדולה לארכיון האינטרנט: נחשפו פרטיהם של 31 מיליון משתמשים

קבוצת האקרים לקחה אחריות על הפריצה והצהירה על מניע אידיאולוגי: "לגרום הפסדים למדינות שמשרתות את השטן ואת המשטר הציוני העולמי". מייסד הארגון אישר את הפריצה. מומחה אבטחה: "הם עשו זאת רק כי הם יכולים"

"ארכיון האינטרנט", ארגון ללא מטרות רווח שעוסק משנות ה-90 בקיטלוג ושימור דפי אינטרנט וחומר מקוון אחר ברחבי העולם, חווה פריצת ענק ודליפה של כ-31 מיליון חשבונות משתמשים. מייסד הארכיון, ברוסטר קאהל, אישר את ההודעה על פריצת הארכיון בהודעה ברשת X (לשעבר טוויטר). קבוצת ההאקרים שלקחה אחריות על הפריצה הסבירה כי פעילותה מונעת מאינטרס "לגרום הפסדים משמעותיים למדינות רבות שמשרתות את השטן ואת המשטר הציוני העולמי".
אמש מבקרים באתר הארגון archive.org החלו לדווח על התראה שנוצרה על ידי האקר שבו הוא מציין כי הארכיון נפרץ. "האם אי פעם הרגשת שהארכיון האינטרנטי פועל על רגליים רעועות והוא כל הזמן על סף פרצת אבטחה קטסטרופלית? זה קרה. ראה 31 מיליון מכם ב-HIBP!", נכתב באתר הארגון.

2 צפייה בגלריה
הודעת האקרים על פריצה ל ארכיון האינטרנט
הודעת האקרים על פריצה ל ארכיון האינטרנט
הודעת ההאקרים על פריצה
(צילום: מסך)

"HIBP" הוא ראשי תיבות של "Have I Been Pwned" אתר שבו ניתן לבדוק האם מידע או מאגרי נתונים שונים נפרצו. האקרים שונים לרוב פונים בעצמם לאתר וחולקים ידיעות על מעשים שעשו. לפי מנהל השירות – טורי האנט – ההאקר שפרץ לארכיון מסר את מסד הנתונים לשירות, והוא כולל את כתובות המייל של החברים הרשומים, שמות משתמש, סיסמאות ונתונים אחרים. חותמת הזמן האחרונה במסד הנתונים היא ה-28 בספטמבר. האנט אישר לאתר "Bleiping Computer" כי הוא יצר קשר עם ה- Internet Archive לפני כשלושה ימים להודיע על הפריצה.

2 צפייה בגלריה
הודעת האקרים על פריצה ל ארכיון האינטרנט 1
הודעת האקרים על פריצה ל ארכיון האינטרנט 1
(צילום: מסך)

קאהל אישר היום כי הפריצה הסתיימה, בעוד שג'ייסון סקוט, עובד בכיר אחר של הארגון, אמר כי המתקפה נעשית כהפגנת יכולות. "הם עשו את זה רק כדי לעשות את זה. רק בגלל שהם יכולים. אין אמירה, אין רעיון, אין דרישות". סקוט התייחס לפוסט שפרסם חשבון בשם SN_Blackmeta בטלגרם שם טען שהוא עומד מאחורי המתקפה ורמז שמתוכננת מתקפה נוספת למחר. SN_Blackmeta ידוע בתקיפות DDoS של חברות פורצ'ן 500, הוא מפרסם את הידיעות שלו גם ברוסית ובערבית בערוצי הטלגרם. המתקפה האחרונה של הקבוצה היתה באוגוסט, אז טענה כי חדרה לרשת הטלקום של ערב הסעודית והשביתה אותו לכאורה לשלוש שעות. במאי הקבוצה לקחה אחריות על הפלת אתר חברת התעופה Air France.
ארכיון האינטרנט קם ב-1996 על ידי קאהל, מדען מחשבים, כדי לשמר את האינטרנט. מנוע החיפוש הייחודי שיצר ה-Wayback Machine, הוא הכלי המוכר ביותר של הארכיון, בין היתר משום שהוא הפך בידי רבים כלי לעקוף חומות תשלום. עם זאת עבודת הארכיון מקיפה הרבה יותר וכוללת עבודה שוטפת עם מוזיאונים, ספריות ותורמים פרטיים שהביאו לאוסף בגודל 145 פטה-בייט של חומר, לרבות תוכנות ישנות, משחקי וידיאו, תוכניות רדיו והקלטות קונצרטים. בימים אלו הארכיון מתמודד עם תביעת ענק על הפרת זכויות יוצרים, בשל ההשאלה החופשית שהעניק לספרים דיגיטליים בזמן המגיפה ועל רקע סגירתם של בתי ספר, אוניברסיטאות וספריות.