סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טיקטוק TikTok
טיקטוק. קרב על הפרנסה (צילום: גטי)

"פגיעה בדמוקרטיה": בהוליווד ובתעשיית המוזיקה חוששים מחסימת טיקטוק בארה"ב

איסור על שימוש באפליקציה יהווה, לדעת רבים בתעשייה, מכה אנושה ליוצרי הטיקטוק ויאלץ את אולפני הקולנוע ואת חברות התקליטים לשנות את המודלים העסקיים שלהם מקצה לקצה. הפחד של ממשל ביידן מפני ריגול סיני, לטענתם, "מוגזם"

תעשיית הבידור הפכה להיות תלויה בטיקטוק עד כדי כך שאיסור על שימוש באפליקציה בארה"ב עלול לפגוע בעסקיה, אומרים מקורבים לתעשייה.
מאז הפעם האחרונה שממשלת ארה"ב שקלה לאסור את השימוש בטיקטוק בשנת 2020, התפתחה האפליקציה מפלטפורמה חברתית של יוצרי תוכן ועסקים קטנים למעצמת בידור הכותבת מחדש את הכללים של נוף הבידור. חרם על טיקטוק כעת לא יאיים רק על הכוכבים הגדולים של טיק-טוק ואלפי עסקים קטנים - הוא עלול להביא למכה קשה לתעשיית הבידור ולאלץ את אולפני הקולנוע, חברות התקליטים הסוכנים ההוליוודיים והשחקנים לשנות באופן קיצוני את האופן שבו הם עושים עסקים.
מקורבים רבים להוליווד ולתעשיית המוזיקה אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי הם אינם עושים לובי פומבי נגד החרם על טיקטוק מחשש ליחסי הציבור הפוליטיים, אבל הם כועסים על מה שהם רואים כהגזמה של הממשלה וחוששים שהחרם עלול לפגוע קשות בעסקיהם.
כעת, מנהלים בתעשיית הבידור מנסים ליצור תוכניות מגירה למקרה שהתרחיש הגרוע ביותר יתממש - ועובדים בתעשייה חוששים גם הם. "הקונצנזוס בקרב האנשים שאני מדבר איתם הוא החשש שהקול שלהם יושתק במקרה שטיקטוק אכן ייאסר", אמר סטיבן הארט, שחקן בלוס אנג'לס שהחל ליצור תוכן בטיקטוק במהלך הימים הראשונים של מגפת הקורונה והיום יש לו יותר מ-416,800 עוקבים.
לדברי במאי הסרטים הניו יורקי דייויד מא, שצמח גם בהוא בטיקטוק, החרם עלול להיות "קטסטרופה עבור קבוצות שוליים שרוצות להתפתח בקריירה בבידור". "בתעשייה שקשה מאוד לפרוץ אליה, טיקטוק נותנת לאנשים ללא השכלה וללא מערכות יחסים בתחום את ההזדמנות להיראות, ליצור סרטים ולספר את הסיפורים שלהם שהם כתבו, שיחקו, ביימו, צילמו וערכו", הוא אמר. "הזדמנויות אלה חשובות מאוד ליוצרי קולנוע צעירים וחסרי ייצוג המנסים להצליח בתעשייה".
"טיקטוק מאפשר מבט חסר פניות לחייהם של אנשים אחרים, ללא צורך בממסד התקשורתי", מוסיף אדם פייז, מנכ"ל אולפן הבידור FazeWorld. "זו פלטפורמת התוכן הדמוקרטית ביותר שהייתה לנו אי פעם, והיא חוללה מהפכה בהוליווד. הצעת החוק הזאת מתודלקת על ידי הממסד של המדיה והטכנולוגיה, שמפחד מאוד מטיקטוק - ולא בגלל שהוא בבעלות סין".
טיקטוק סיפקה דרך למי שבאופן מסורתי היו מנועים מכניסה לתעשיית המדיה והבידור, לעקוף את שומרי הסף מהדור הקודם ולהכניס רגל בדלת. בסקר שנערך לאחרונה על ידי הוושינגטון פוסט נמצא כי רוב המשתמשים הם צעירים, לא לבנים ומאופיינים גם בהכנסה נמוכה יותר.
בניגוד לפלטפורמות כמו יוטיוב, פייסבוק ואינסטגרם, טיקטוק מציגה עצמה כפלטפורמת בידור ולא כרשת חברתית. האפליקציה מספקת עדכון חדש של סרטונים בכל יום דרך פיד "בשבילך" ואין צורך לעקוב אחר עשרות חשבונות כדי למצוא תוכן מעניין. כך, טיקטוק לממעשה מתחרה יותר בנטפליקס או בספוטיפיי.
עדיין אין נתון רשמי בנוגע לסכום הכסף שאולפנים מוציאים על פרסום בטיקטוק, אך ברור שתפקיד הפלטפורמה בהשקת סרטים חדשים הוא עצום. אם מתפתח טרנד של סרטון טיקטוק סביב סרט חדש, זה מביא זהב לקופות. בשנה שעברה, לאור טרנד הטיקטוק שבו בני נוער התלבשו בחליפות כדי לראות את הסרט "Minions: The Rise of Gru", מכירות הכרטיסים עלו והסרט הכניס יותר מ-940 מיליון דולר בקופות ברחבי העולם. סרטים כמו "M3GAN" ו"קוקאין בר" הפכו גם הם ללהיטים בעזרת טיקטוק.
באוקטובר השיקה האפליקציה פורמט פרסום חדש בשם Showtimes, המותאם במיוחד לצרכים של לקוחות תעשיית הבידור ומאפשר למשתמשים לגלות בקלות רבה יותר סרטים חדשים, לצפות בקדימונים ולרכוש כרטיסים.
בנוסף לטלוויזיה ולסרטים, טיקטוק שינה באופן קיצוני גם את תעשיית המוזיקה. הוא הפך למקום העיקרי שאליו פונים צעירים כדי לגלות שירים ואמנים חדשים. חברות התקליטים מאתרות שם כישרונות וכוכבי מוזיקה משתמשים בו כדי לתקשר עם מעריצים. כוכבי פופ כמו ליל נאס, JVKE, וג'ק הארלו השיקו את הקריירה שלהם בטיקטוק. גם אומניות מרכזיות כמו ליזו, מייגן די סטליון ודוג'ה קאט זינקו לתהילה לאחר שהשירים שלהן הפכו לוויראליים והפכו לטרנדים באפליקציה.