דוח טכנולוגי עיריות בארה"ב נתקעו עם אלפי קורקינטים ואופניים זרוקים ברחובות. בקרוב אצלנו?
דוח טכנולוגי
עיריות בארה"ב נתקעו עם אלפי קורקינטים ואופניים זרוקים ברחובות. בקרוב אצלנו?
יום אחד, בלי התראה, הפסיקה חברת שירותי השכרת הקורקינטים והאופניים החשמליים בולט מוביליטי את פעילותה וברחה מבלי לאסוף את כלי הרכב שלה אחריה. המפגע הסביבתי לא הותיר בפני העיריות ברירה אלא לפתוח במבצע איסוף נרחב ויקר. רון חולדאי, קח בחשבון
מה קורה כשמערכת של קורקינטים ואופניים חשמליים להשכרה - מה שנקרא שירותי מיקרו-מוביליטי - מושבתת פתאום, ללא התראה מוקדמת? את זה מגלים על בשרם בימים אלה תושבים ורשויות בכמה ערים בארה"ב, בעקבות היעלמותה המהירה והמסתורית של Bolt Mobility.
לפי דיווח של אתר TechCrunch, החברה, שבין מייסדיה האצן האגדי יוסיין בולט, חדלה מפעילות בערים שונות בארה"ב בצורה כל כך פתאומית, שבערים רבות היא נטשה ברחובות מאות מכלי הרכב שלה ובכירים בעירייה שמנסים ליצור קשר עם החברה לא זוכים למענה באימייל או בטלפון.
ברוב המקרים, בולט לא הודיעה על הפסקת הפעילות או הודיעה עליה כמה ימים אחרי שכבר הנכנסה לפועל, ונעלמה כשעדיין עומדים לחובתה דמי רישיון שהיא צריכה לשלם, אבל המטרד האמיתי הוא כלי הרכב שהיא הותירה ברחובות. "לפני שבועיים בולט הודיעו לנו שהם מפסיקים לפעול, בערך שבוע אחרי שכבר הפסיקו לפעול ב-1 ביולי", סיפר לאתר בריאן דייוויס, מתכנן תחבורה בכיר במחוז צ'יטנדן בוורמונט.
"הם נעלמו כשהם משאירים מאחוריהם ציוד ולא עונים לאימיילים או לטלפון. אנחנו לא מצליחים להגיע לאף אחד בחברה". לדברי דייוויס, החברה נטשה בשטח המחוז לפחות 100 אופניים, כשהם לא פעילים לחלוטין והסוללות שבהם מרוקנות.
ראש העיר ריצ'מונד טום באט מצייר תמונה דומה. "למרבה הצער, נראה שבולט הפסיקה פעילות בלי הודעה מוקדמת או הסרת הרכוש שלהם משטח העיר", הוא כתב בבלוג הרשמי שלו לפני כשבוע וחצי. "לאחרונה הם החמיצו את פגישת העדכון החודשית בעיר ולא הגיבו לכל הלקוחות שלהם בכל השווקים שלהם. העיר מפתחת תוכנית להסרת כל הציוד הנטוש". ככל הנראה, בולט נטשה ברחובות ריצ'מונד כ-250 אופניים חשמליים.
סימנים נוספים שמצביעים על כך שבולט הגיעה לסוף דרכה כוללים עמוד פייסבוק שלא התעדכן כבר קרוב לחודשיים ודיווחים אחרים שלפיהם החברה מפטרת עובדים ושהדירקטוריון שוקל את הצעדים הבאים.
המצב של החברה כנראה כל כך גרוע, והעלות של איסוף האופניים ומכירתם כל כך גבוהה, שנראה שיותר משתלם לה לנטוש אותם. כל זה יוצר עבור העיריות מטרד נוסף למטרדים הרגילים של שירותי מיקרו-מוביליטי: הצורך לאתר, לאסוף, לרכז ולהיפטר מכל כלי הרכב האלה. במקרה של כמה עשרות או מאות מעטים, מדובר במשימה מעיקה אך לא איומה. אבל התקרית הזו מעלה תהייה מהותית: מה יקרה במקרה של סגירה דומה של אחת מהחברות שפועלות בתל אביב וסביבתה, שם מפעילה כל חברה אלפי כלי רכב כאלה?.
כבר היום ערי המרכז, ובעיקר תל אביב שם נמצא ריכוז הקורקינטים הגדול ביותר, כושלות באסדרת הפעילות שלהם ובאכיפת מעט האסדרה שכבר קיימת. נכון להיום פועלות בתל אביב לא פחות מחמש חברות להשכרת קורקינטים, כש-40% מהן החלו לפעול רק השנה. התחרות העזה ביניהן מובילה לירידת מחירים וכתוצאה מכך להגברת השימוש בהם להגדלת עלויות התפעול של השירות.
הסיכויים שאחת מהן תתרסק בתקופה הקרובה משמעותיים מאוד. בירד (Bird), חלוצת התחום והראשונה לפעול בישראל, שהונפקה במיזוג ספאק לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר במאי 2021 נסחרת היום לפי שווי של 134 מיליון דולר בלבד ופיטרה ביוני כמעט רבע מכוח העבודה שלה. ברור שהדברים לא הולכים על הצד הטוב ביותר - ובירד עוד נחשבת לאחת מהחברות היציבות בתחום.
ייתכן בהחלט שאחת מחמש החברות שפועלות בתל אביב ובסביבתה תתרסק בעתיד הנראה לעין וכמו בולט תבחר פשוט לנטוש את הציוד שלה, שכן איסופו, תיקונו שדרוגו ומכירתו, או אפילו רק שינועו לשוק אחר זו משימה לוגיסטית מורכבת ויקרה. ולאור ההתנהלות של עיריית תל אביב-יפו בנושא עד היום, אפשר לנחש שהסיפור יתפוס אותה בהפתעה, בלי תוכנית מגירה איך לטפל באלפי כלי רכב נטושים שחבויים בפינות שונות בעיר. התוצאה תהיה מטרד קבוע וארוך של קורקינטים מחלידים ומתפוררים.
הכשל כאן הוא לא של החברות - באמת שאי אפשר לצפות מהן ליותר מדי - אלא של העירייה בתפקידה כרגולטור שמעצב את תרבות התחבורה העירונית. עיריית תל אביב, ובמידה מסוימת גם עיריות רמת גן, גבעתיים ורבות אחרות, כשלו בהכלת המטרדים של הקורקינטים החשמליים, בעיצוב תרבות של סדר וכבוד הדדי, בהנחלת נורמות נסיעה וחנייה. והן תיכשלנה ביום שבו הכל יתפרק ורחובות הערים יהפכו לאנדרטה מכוערת לכישלון האורבני שידוע בתור שירות מיקרו-מוביליטי.