סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סונדאר פיצ'אי Sundar Pichai
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי. נתח שוק של 10% בלבד בפעילות הענן (צילום: David Paul Morris/Bloomberg)

בקרב על הענן גוגל רוצה להצטייד בטכנולוגיה של וויז

לגוגל אין אסטרטגיית סייבר כמו של מתחרותיה בענן, מיקרוסופט ואמזון. היא מנסה להדביק את הפער במהירות, אך בשביל זה היא צריכה את וויז

מרבית השחקנים בתעשיית ההייטק הישראלית והעולמית הופתעו מכוונתה של גוגל לרכוש את חברת הסייבר הישראלית וויז (WIZ). רכישה שאם תבשיל לסיכום סופי, תהפוך לא רק לגדולה ביותר בהייטק הישראלי, אלא גם לרכישה הגדולה ביותר של חברת סייבר פרטית בעולם. "הייתי שמח לראות גם תרחיש שבו וויז נותרת עצמאית והופכת לחברת ענק גלובלית, אולם בכל מקרה, הנוכחות של חברות רב־לאומיות בישראל והבעת האמון שלהן במיוחד בתקופה הזו, הן בעלות חשיבות אדירה להייטק הישראלי", אומר לכלכליסט מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין.
לאורך כל שנות קיומה של החברה הישראלית, שהוקמה ב־2020, מייסדיה — אסף רפפורט, המנכ"ל; עמי לוטבאק, סמנכ"ל הטכנולוגיות; ינון קוסטיקה, סמנכ"ל המוצרים; ורועי רזניק, סמנכ"ל המחקר והפיתוח — הצהירו שהם רוצים לבנות חברת ענק. הם עבדו ביחד יותר מ־15 שנים קודם לכן, כמנהלי קבוצת אבטחת הענן של מיקרוסופט שרכשה את אדאלום שאותה הקימו, ב־320 מיליון דולר. האקזיט הראשון הניב להם עשרות מיליוני דולרים, כך שהסיבה למכירה המסתמנת כעת לגוגל ככל הנראה אינה כספית, אלא הרצון לחבור לכוחה העצום של גוגל ולענן שלה. זה יכול להוות כוח הפצה אדיר לטכנולוגיה של החברה הישראלית, אך לא רק.
אם העסקה תצא לפועל, תהיינה לה השלכות אדירות על כל תעשיית הסייבר המקומית. "תעשייה עצומה תוזנק במהירות למעלה", מנסח זאת משקיע בכיר בתעשיית ההון סיכון לכלכליסט, "היא תיתן ערך אדיר לשוק הסייבר ושווי עצום לשוק הענן שחברות הענק רואות בו יעד אסטרטגי".
בכל הקשור לגוגל, מטרת הרכישה ברורה יותר. חברת הענן של גוגל היא היום אחת משלוש ספקיות הענן המובילות לצד AWS של אמזון שמובילה בצמרת, אחריה מיקרוסופט באמצעות אז'ור וגוגל רק אחריהן.
כיום שלוש הספקיות מחזיקות למעלה מ־60% מהשוק, אבל יחסי הכוחות ברורים: אמזון עם 32%, מיקרוסופט עם 23% וגוגל עם 10% בלבד. אחת הסיבות המרכזיות לכך שגוגל משתרכת מאחורי שתי החברות היא הסייבר. לגוגל אין כיום אסטרטגיית סייבר דומה לזו שבה מחזיקות שתי האחרות. בחברה הבינו שאם היא רוצה להישאר במשחק, היא חייבת לבצע קפיצת מדרגה גם בסייבר.
היסטורית, הענן של גוגל היה ממוקד במשתמש הפרטי, שלרוב הגיע אליו דרך הדואר האלקטרוני או התמונות. כיום גוגל רוצה חלק מהעוגה הענקית של החברות והתאגידים.
"פעילות הענן של גוגל גדלה מהר, אבל היא מנסה להדביק את הפער בעיקר בפן הארגוני־תעשייתי", אומר המשקיע הבכיר. "אין לה סייבר סקיוריטי ויש הרבה לקוחות שבוחרים במתחרות בדיוק בגלל זה. לדעתי, גוגל רוצה להביא יכולות סייבר לתוך הענן שלה ולא למכור סייבר כיחידה עצמאית. היא תפתח כך את הענן ותהיה מתחרה ראויה".
בין מוסיף כי לעיתוי הרכישה יש חשיבות גדולה: "אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת מאוד עבור ההייטק הישראלי", הוא אומר, "החדשות על העסקה מקבלות משנה חשיבות נוכח המצב. בין אם העסקה תתממש ובין שלא, היא מהווה בעיניי הבעת אמון ענקית שיש בעולם בתעשיית הטק הישראלית אשר ממשיכה להוכיח את עצמה בכל מצב".
"ההגנה על שירותי ענן, תחום שבו וויז הביאה פתרונות מעולים, היא שגרמה לצמיחה המהירה בהכנסות החברה ובשווי שלה ולהצלחה הגדולה שהביאה לרצון לממשש עסקה כזו", ממשיך בין.
להערכתו, העסקה, אם תצא לפועל, תתרום להכנסות המדינה ממסים "אולם ההשפעה של העסקה על המצב הכלכלי של ישראל לא תהיה גדולה כפי שאולי מצפים. אני מעריך שכמה מיליארדי שקלים יגיעו לקופת המדינה. זה לא מספיק כמובן כדי לסגור את הפער בגירעון שאנחנו נמצאים בו".
מאז הקמתה של וויז ב־2020, היא גייסה 1.9 מיליארד דולר. הגיוס האחרון, רק השנה, הסתכם במיליארד דולר, לפי שווי גבוה במיוחד של 12 מיליארד דולר. הכנסות החברה בשנת 2024 צפויות לעמוד על כ־350 מיליון דולר, והיא נחשבת לחברת הסייבר הפרטית בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם.
בין משקיעי החברה קרן ההשקעות האמריקאית אנדריסן הורוביץ ,Lightspeed Ventures Partners ו־Thrive Capital והקרנות Greylock ו־Wellington Management.