אלוהים, תנוח: אפל דורשת זכויות יוצרים על התפוח
אלוהים, תנוח: אפל דורשת זכויות יוצרים על התפוח
לאחר שתבעה כמה חברות שעשו שימוש בלוגו שמזכיר את התפוח הנגוס שלה, אפל מנסה להשיג קניין רוחני על ייצוגי תפוחים באשר הם. באיגוד הפירות השוויצרי, שהלוגו שלו מזה 111 שנים הוא תפוח אדום עם צלב לבן, לא מוכנים לוותר. "המטרה פה היא להחזיק בזכויות לתפוח ממשי שצריך להיות זמין לשימוש בחינם לכולם"
אפל מנסה להשיג זכויות קניין רוחני על כל הייצוגים של תפוחים - מהלך שעלול להוביל לכך שאיגוד הפירות השוויצרי יצטרך להחליף לוגו לראשונה מזה 111 שנים, כך לפי דיווח באתר wired. מדובר בסמל של תפוח אדום עם צלב לבן, בדומה לדגל המדינה. "קשה לנו להבין את זה, כי זה לא שהם מנסים להגן על סמל התפוח הנגוס שלהם", אמר מזכ"ל האיגוד ג'ימי מריאתוז. "המטרה פה היא להחזיק בזכויות לתפוח ממשי, שמבחינתנו הוא משהו כמעט אוניברסלי שצריך להיות זמין לשימוש בחינם עבור כולם".
מדובר במגמה כלל עולמית עבור אפל. לפי התיעוד של ארגון הקניין הרוחני העולמי, אפל הגישה בקשות דומות לעשרות רשויות קניין רוחני ברחבי העולם והשיגה מידות משתנות של הצלחה. כך למשל, הרשויות ביפן, בטורקיה, בארמניה ובישראל העניקו הסכמה שבשתיקה לבקשה של אפל.
הניסיונות של אפל להשיג את הזכויות לסימן המסחרי בשוויץ החלו כבר ב-2017, אז הוגשה הבקשה למכון השוויצרי לקניין רוחני לזכויות הקניין הרוחני לציור מציאותי בשחור ולבן של תפוח מסוג גרני סמית – התפוח הירוק הגנרי. הבקשה כללה רשימה ארוכה של שימושים פוטנציאלים, בעיקר על מוצרים אלקטרונים ודיגיטליים וחומרה. לאחר דין ודברים מסויים הבקשה אושרה חלקית בסתיו האחרון. פירוש הדבר כי אפל קיבלו את הזכויות רק לחלק מהמוצרים שביקשו, זאת בהתבסס על עיקרון משפטי שמחשיב תמונות גנריות של מוצרים שכיחים כמו תפוחים לשייכים למרחב הציבורי. באביב ערערו אפל על ההחלטה.
כעת, המקרה עובר לבתי המשפט והדיון יתמקד רק במוצרים שעליהם לא קיבלה החברה את הסימן המסחרי, הכוללים תכנים אודיו – ויזואליים "המיועדים לטלוויזיה ולמשדרים אחרים".
באיגוד הפירות חוששים מכיוון שלא ברור על אילו צורות של תפוח יתעקשו באפל להגן וכי החברה ידועה בגישה האגרסיבית שלה נגד הפרות של הסימן המסחרי שלה. "זו תהיה הגבלה גדולה מאד עבורנו", סיכם מריאתוז. "תיאורטית אנחנו עלולים למצוא עצמנו במדרון חלקלק בכל פעם שנפרסם משהו עם תפוח".
רשימת תביעות הפרת הקניין המסחרי של אפל ארוכה. בשנים האחרונות היא תבעה אפליקציית בישול שהשתמשה בלוגו של אגס, זמר בשם פרנקי פיינאפל, מסלול אופניים בגרמניה, שתי חברות של מוצרי נייר ועוד רבים. החברה גם ניהלה קרב משפטי ממושך עם חברת התקליטים של הביטלס, אפל קורפס, שיושב רק ב-2007.
לפי תחקיר שערכו בשנה שעברה בפרויקט השקיפות בטכנולוגיה – מלכ"ר שחוקר את חברות הטכנולוגיה הגדולות – בין 2019-2022 הגישה אפל יותר תביעות על הפרת סימן מסחרי מאשר מיקרוסופט, פייסבוק, אמזון וגוגל ביחד.
בשוויץ לא צפויה הכרעה בנושא בחודשים או השנים הקרובים. "אנחנו לא מחפשים להתחרות באפל, אין לנו כל כוונה להיכנס לאותו תחום כמוהם", אמר מריאתוז. "אפל לא המציאה את התפוחים... אנחנו קיימים כבר 111 שנים ואני חושב שהתפוחים קיימים עוד אלפי שנים לפנינו".
מאפל לא התקבלה תגובה.