TechTalkבטיפול משודרג: הבינה המלאכותית לא תחליף את הפסיכולוג - היא תהפוך אותו לטוב יותר
TechTalk
בטיפול משודרג: הבינה המלאכותית לא תחליף את הפסיכולוג - היא תהפוך אותו לטוב יותר
למרות הבאזז שהתפתח בתחילת משבר הקורונה סביב אפליקציות שמתיימרות לטפל בבעיות נפשיות, נראה שלא לשם צועדת הפסיכואנליזה. אלגוריתמים מבוססי AI לא יכולים לבוא במקום טיפול אנושי, אבל הפסיכולוגית ד"ר שירי שדה שרביט טוענת שהם בהחלט יכולים לשפר אותו
בתחילת 2020, כשהקורונה התפרצה, נראה היה שהמכונות יחליפו את הפסיכולוגים. חנויות האפליקציות הוצפו בצ׳אטבוטים ובתוכניות דיגיטליות אוטומטיות, מבוססות למידת מכונה ואינטליגנציה מלאכותית, שנועדו לתת מענה טיפולי לבעיות אנושיות נפוצות כמו לחץ, דיכאון וחרדה. האפליקציות הללו שווקו בתור הדבר החם הבא, שיחליף את הצורך להגיע לפגישה טיפולית אצל פסיכולוג/ית ולפתוח את סגור ליבך בפני המטפלת.
ואולם, אם יש משהו אחד שלמדנו ממגיפת הקורונה, הוא שהמשיכה של כולנו למגע בין-אישי הוא צורך קיומי בסיסי שמהווה חלק ממהותנו כבני אדם. מטפלים מדווחים על עלייה של פי 3 בפניות לטיפול פסיכולוגי בישראל ובעולם מאז תחילת המגפה. פסיכולוגים, יותר מאי פעם, כורעים תחת הנטל של מתן מענה לקשיים של מספר גבוה יותר של מטופלים. בנוסף, בבריאות הנפש, בניגוד לתחומי בריאות אחרים, עדיין אין איסוף של נתונים אובייקטיביים ועדכניים על מצבו של המטופל ואין ניטור של התקדמות הטיפול. אין גם תשובה לשאלה האם הטיפול מסייע למטופל להגיע למטרותיו.
מצב זה משמש חלון הזדמנויות ייחודי להכנסת כלים של בינה מלאכותית, שיתמכו במטפלים ויעזרו להם לסייע למטופלים בצורה מדויקת ורגישה הרבה יותר מבעבר. בינה מלאכותית שואבת השראה מהתבונה האנושית, היא משתפרת ככל שהיא לומדת מנתונים אנושיים ובסופו של דבר מועילה רק במידה שהיא משדרגת את החוויה של המטפל המשתמש. הטיפול הנפשי מאפשר לרתום את הפוטנציאל של בינה מלאכותית בדרך חיובית ושימושית לאנשים.
שימו את עצמכם רגע בנעלי הפסיכולוג: אם היתה לכם פלטפורמה שמעדכנת אתכם לפני הפגישה הבאה איך המטופל הרגיש במהלך השבוע זה לא היה מקל עליכם במהלך הפגישה? אם התוכנה גם היתה מזכירה לכם על מה דיברתם בשבוע שעבר לא הייתם יותר מדויקים וממוקדים בפגישה הנוכחית? ואם התוכנה היתה, בנוסף לכך, כותבת עבורכם את סיכום הפגישה, האם זה לא היה עוזר לכם להתאוורר במספר הדקות הפנויות לפני הפגישה הבאה ולהגיע למטופל הבא עם יותר כוחות ופניות נפשית? לשם בדיוק הטכנולוגיות החדשות נכנסות: הן ניגשות לשיפור עבודת הפסיכולוג ולא מתיימרות להחליף אותו.
יישום מודלים של למידת מכונה ובינה מלאכותית בתחום הטיפולים ההתנהגותיים הוא תחום חדשני המתפתח במהירות, עם פוטנציאל לשפר באופן משמעותי את ההערכה הראשונית ואת התוצאות הקליניות. למידת מכונה ואינטליגנציה מלאכותית יכולים להפוך את הטיפולים הנפשיים ליותר מבוססי נתונים, נתמכים אמפירית ואפילו מהנים.
היכן עובר הגבול בין תפקודים ופיצ׳רים שבינה מלאכותית ומודלים של למידת מכונה יכולים לעשות לבין משימות שמתאימות רק לאיש מקצוע בתחום הטיפול הנפשי? בינה מלאכותית, טובה ככל שתהיה, אינה יכולה להחליף לחלוטין את מערכת היחסים האישית ואת הקשר הטיפולי שנוצר בטיפול פסיכולוגי. היא יעילה ביותר כשהיא משמשת כמעין ״עוזרת אישית״ של המטפל הפועלת ברקע, אוספת עבורה נתונים רבים ומארגנת אותם בצורה נגישה כך שהמטפל יכול להתמקד בעבודה הטיפולית וביחסיו עם המטופל.
בניגוד למטפלים, שהם בני אדם, האלגוריתמים אף פעם לא מתעייפים. הם יכולים להטמיע ידע חדש במודלים שלהם ללא הטיות ודעות קדומות, ולעבד נתונים רבים תוך דקות ספורות. בתקופת הקורונה, הביקוש הגדול לטיפולים פסיכולוגיים והצורך לתת טיפול מרחוק מטעמי ריחוק חברתי, וגם תנאי העבודה בשירות הציבורי, הניעו פסיכולוגים רבים לעבודה בקליניקות פרטיות (או בזום) - מסגרות שבהן התמיכה הבין-אישית והאפשרות להתייעץ עם קולגות מוגבלות. מצב זה עשוי להפוך את הבינה המלאכותית לאלמנט המרכזי שתומך במטפל ובטיפול.
לפיכך, על פסיכולוגים ואנשי בריאות הנפש להגדיל את הפתיחות שלהם לאינטראקציה עם בינה מלאכותית למען שיפור איכות הטיפול ואיכות החיים שלהם כמטפלים. במקביל, גם על הצוותים המפתחים אלגוריתמים של בינה מלאכותית מוטלת אחריות לפשט את המודלים ולתקשר אותם לצרכנים, במקרה זה – המטפלים.
בינה מלאכותית נתפסת לעיתים קרובות כ״קופסא שחורה״, שאופי פעולתה, המידע שהיא שואבת וההנחות שעליהן היא מתבססת אינם ברורים דיים. רצוי שהחברות והחוקרים שעוסקים בתחום ישקיעו בהסברת דרך פעולת האלגוריתמים וכך יהפכו את הבינה המלאכותית ל״קופסת זכוכית״ נגישה. בתחום הטיפול הנפשי תהיה למהלך זה חשיבות רבה מאוד שתגדיל את המוטיבציה של מטפלים להתנסות באינטראקצית אדם-בינה מלאכותית.
לסיכום, בינה מלאכותית עשויה לסייע מאוד למטפלים להעניק למטופליהם את הטיפול הנפשי המיטבי. פיתוח האלגוריתמים להשגת מטרה זו ראוי שיעשה בשיתוף פעולה הדוק בין מפתחים, מומחים בפסיכולוגיה, אנשי מוצר ומעצבים.
ד״ר שירי שדה שרביט היא הפסיכולוגית הראשית של חברת Eleos Health