בקרוב בחיל האוויר? צפו בתמונות של מסוק CH-53K מרים מטוס F-35 בניסוי ייחודי
בקרוב בחיל האוויר? צפו בתמונות של מסוק CH-53K מרים מטוס F-35 בניסוי ייחודי
יצרנית כלי הטיס לוקהיד מרטין פרסמה תמונות של ניסוי אווירי יוצא דופן, במסגרתו הרים מסוק הסער את מטוס הקרב החמקן. עד היום, קלט חיל האוויר הישראלי 36 מטוסי F-35 מתוך 50 מטוסים שהוזמנו, וב-2025 הוא עתיד לקלוט את שני מסוקי ה-CH-53K הראשונים מתוך 12 במסגרת עסקת הענק שנחתמה עם לוקהיד מרטין בהיקף של 2 מיליארד דולר
ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד-מרטין פרסמה היום (ד') צילומים מניסוי מיוחד שהשלימה באחרונה, ובמסגרתו מסוק הסער החדש שלה מסוג CH-53K הצליח לשאת מטוס F-35C ולטוס איתו כשהוא תלוי באמצעות כבלים.
הניסוי בחן את המסוגלות של מסוקי CH-53K לבצע משימות חילוץ של מטוסי קרב בתרחיש קיצוני. שני כלי הטייס, המטוס והמסוק, מיוצרים בלוקהיד-מרטין וחיל האוויר הישראלי נמצא בעיצומם של תהליכי הצטיידות בהם.
עד כה חיל האוויר הישראלי קלט 36 מטוסי F-35 חמקנים מתוך 50 מטוסים שהוזמנו במהלך העשור הקודם מלוקהיד מרטין. בין ישראל לארה"ב מתקיימים מגעים לגבי רכש נוסף של 25 מטוסים באופן שיאפשר לחיל האוויר לפתוח עוד במהלך העשור הנוכחי טייסת שלישית של מטוסים מסוג זה, שקיבלו בארץ את הכינוי "אדיר".
על-פי הערכות של גורמים ביטחוניים, מחירם של 25 מטוסים נוספים מסוג זה יהיה בין 2 ל-2.5 מיליארד דולר, סכום שלא כולל הטמעה של מערכות ישראליות בהם. מחירו של מטוס אחד מוערך בכ-78 מיליון דולר.
ב- 2025 לוקהיד-מרטין מתוכננת לספק לחיל האוויר 2 מתוך 12 מסוקי ה-CH-53K שישראל הזמינה ממנה בסוף 2021 במסגרת עסקה שהיקפה כ-2 מיליארד דולר.
קליטת המסוקים החדשים צפויה להימשך עד סוף העשור, כך שיחליפו בהדרגה את מערך מסוקי היסעור המיושן המשמש את חיל האוויר מזה עשרות שנים. מסוקי היסעור שיוחלפו הם מהדגם CH-53D שפותח לפני כ-50 שנה בסיקורסקי האמריקאית שנרכשה ב-2015 בידי לוקהיד-מרטין.
עסקה זו כוללת אופציה להרחבתה ב-6 מסוקים נוספים, ובשבועות האחרונים נודע כי במשרד הביטחון ובחיל האוויר בוחנים מימוש של אפשרות זו. מחירו של מסוק אחד מוערך בכ-90 מיליון דולר, ללא מערכות ישראליות. התקנה של מערכות מתוצרת החברות הביטחוניות הישראליות עשויה לייקר את העסקה.
לפי לוקהיד-מרטין, במהלך הניסוי שערכה החברה בארה"ב הצליח המסוק CH-53K לשאת את מטוס ה-F-35 בעת שמשקלו היה כ-10 טון, וזאת לאחר שהמנוע וכמה מערכות הוצאו ממנו. משקל המנוע של מטוס זה מוערך בכ-1.5 טונה. בחברה היצרנית אמרו כי המסוק החדש מסוגל לשאת משקל של כ-16.5 טונה - פי 2 מיכולת הנשיאה של מסוקי היסעור המשמשים כיום את חיל האוויר.