סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עופר קארפ פאנדבוקס
עופר קארפ פאנדבוקס (צילום: פאנדבוקס)

ספר לי על עצמך: המנכ"ל שהתחיל כנהג משאית והגיע להייטק במקרה

עופר קארפ, CTO ומנהל פעילות פאנדבוקס בישראל התחיל את התפקיד במטרה להכפיל את מספר העובדים ולפתוח פעילות בחו"ל. במקום זאת נאלץ להוביל מהלך של פיטורים והתייעלות. בראיונות עבודה הוא חושב שצריך להיות כיף לשני הצדדים - כך הוא משיב לשאלות הנפוצות בהם


שלושה חודשים ולפחות עשרה ראיונות עבודה, זה מה שכלל תהליך המיון לתפקיד הנוכחי של עופר קארפ, CTO ומנהל פעילות פאנדבוקס בישראל, תהליך שמבחינתו היה מאוד טוב.
"זה ממש כמו היכרות וזה צריך להיות כיף לשני הצדדים. התהליך היה ארוך גם מכיוון שהנהלת החברה יושבת בארה"ב וגם מכיוון שהיו כל מני דברים שרציתי לשאול, לדעת ולהבין. בגלל שזה תחום שלא הכרתי רציתי לוודא שתהיה להם הסבלנות והפנאי ללמד אותי את הדומיין כדי שאוכל להשפיע מעבר לטכנולוגיה", הוא מספר. "אני מאמין שאם אתה לא מבין את הביזנס אתה לא יכול להשפיע. נורא חשוב לשבת עם ה-CFO כדי שיסביר את ההיגיון העסקי ואת הסיכונים שבדיעבד היום חלק מהם מתממשים".
הסיכונים עליהם מדבר קארפ הם האינפלציה, העלאות הריבית, המשבר בהייטק ועכשיו גם הפיכה משטרית בישראל וקריסת בנקים בארה"ב. כשנכנס לתפקיד, אי אז לפני כשמונה חודשים, היה זה עולם אחר. הוא הצטרף לחברה שמנתה 160 אנשים במטרה להגדיל אותה לשלוש מאות-ארבע מאות עובדים ולפתוח פעילות בחו"ל. במקום זה, באוקטובר פיטרו פאנדבוקס, יוניקורן הפינטק הישראלי 150 מתוך 360 עובדים, מחציתם בישראל והשאר בארה"ב.
"צמצמנו חצי מהעובדים כתגובה למצב השוק, כצעד שנועד לתת לחברה את היכולת להתנהל בצורה חכמה ויעילה ולצאת טובה יותר מהמצב הזה. אבל זה אתגר מאוד גדול, שלי לא יצא להתמודד איתו בעבר. כשהתחלתי תפקידים בעבר הדרך בה פעלתי הייתה תמיד להגיע, למצוא את הצוות, להבין את הביזנס וזה מה שהייתי אמור לעשות כאן. במקום לגייס ולהקים אתרים האתגר שקיבלתי הוא איך מתייעלים ואיך מנסים להוציא כמה שיותר תפוקה וכמה שיותר לשפר את הביזנס עם פחות משאבים וזה מאוד קשה כשאתה חדש. אין עוד חברי הנהלה בישראל אז כולם מסתכלים עליך לראות איך אתה מגיב לסיטואציה ולאן זה הולך. זה אתגר עצום. עבדתי הכי קשה שעבדתי בחצי השנה האחרונה מבחינת כמות השעות, הדאגה והחפירות העצמיות. זו האמת. מצד אחד זה נורא קשה, לא קל לפטר אנשים, ומצד שני אם זה היה קל אז כולם יכולים להצליח ואם קשה אז צריך שמישהו מיוחד ייקח את זה", הוא אומר.
ראיון העבודה הראשון שלו בתעשיית ההייטק היה במהלך הלימודים לחברת מרקורי, ראיון שלדעתו היה גרוע ושלא ברור מדוע עבר בהצלחה. "הייתי ממש ילד ואני חושב שעשיתי את כל הטעויות האפשריות בראיון. אני מאוד אוהב להתראיין ומאז שיניתי מאוד את האסטרטגיה שלי לאיך נכון להתראיין. באותו ראיון ראשון דיברתי המון. שאלו אותי שלושה משפטים ואני עניתי נאום של עשר דקות. היום אני פחות מתעסק בלתאר דברים שעשיתי והרבה יותר מדבר על תוצאות. לאן הגעתי, איך הארגון נראה, איך החברה נראית ואיך החברה התקדמה במהלך הזמן שהייתי בחברה".
מלבד ההתמקדות בתוצאות, קארפ גם שואל הרבה שאלות ועושה מאמץ על מנת שלצד השני, המראיין, יהיה כיף. "אני תמיד שואל את המראיין שאלות גם בשבילו, כי זה עוזר להבין את הפרספקטיבה שלי והדרך שבה אני חושב. אני אדם מאוד סקרן, לא כזה שיושב בנישה שלו ואומר 'תגידו לי מה לעשות'. אני תמיד מתעניין בביזנס, מה עובר למנכ"ל בראש, למה היזמים לא ישנים בלילה ואיך אנחנו ניגשים לבורד כדי לגייס עוד השקעה. בראיון הראשון שלי סיפרתי על עצמי ובדיעבד זה היה לא מעניין. אני חושב שאחד הדברים החשובים הוא שתהיה שיחה שהצד השני יזכור כשעה מגניבה".
אלה התשובות של קארפ לשאלות הפופולאריות בראיונות עבודה:
1. ספר לי על עצמך
"שמי עופר קארפ, אני בן 46, נשוי לפאני, שתי בנות ובן, גר במושב שדמות דבורה בגליל התחתון, בעל כלבה שני חתולים וסוס. התחביב העיקרי שלי הוא ריצה, אני רץ כל יום כבר 10 שנים. איש הייטק, עשרים ומשהו שנים בתעשייה. להייטק הגעתי ממש במקרה, בתור ילד לא התעסקתי במחשבים, הייתי לוחם ביחידה מובחרת ואחר כך קצין, הגעתי בטעות לתעשייה ומאז אני פשוט אוהב את מה שאני עושה.
איך הגעת לתעשייה?
"חזרתי מהטיול של אחרי צבא והייתי חייב למצוא עבודה, כי בטיול בדרום אמריקה אתה גומר את כל הכסף שחסכת. בתפקיד האחרון שלי בצבא בדיוק נכנסו ההאמרים וכדי לנהוג עליהם היה צריך רישיון על משאית. הצבא שלח אותי אז לעשות רישיון אזרחי על משאית. שנתיים אחרי, כשחזרתי מדרום אמריקה חיפשתי עבודה ופנה אלי חבר טוב שאבא שלו קיבל זיכיון להפצת גלידת האגן דאז וחיפש נהגים לחלק גלידה. הוא רצה שאנהג על משאית. אמרתי לו שבחיים לא נהגתי על משאית מלבד הרישיון, הוא אמר שיהיה בסדר, ושיהיה איתי נהג שילווה אותי חודשיים שלושה. הגעתי, וכמובן מי שהיה צריך להצטרף אלי היה חולה. כך התחלתי לחלק גלידות במשאית ושלחו אותי לירושלים, למושבה הגרמנית, עם הרחובות הצרים ואני עם משאית מנסה לגרום לכמה שפחות נזקים לרכבים חונים. אחרי כחודש גילו שאני נהג בינוני אבל יודע לעשות דברים אחרים אז נתנו לי לנהל את מערך ההפצה. התחלתי לבנות מערכת של אקסלים כדי לראות אילו קווים ואילו נהגים כדאי לשבץ. אחותי בדיוק למדה בטכניון ובעזרתה זה הפך לתוכנה מאוד בסיסית בויז'ואל בייסיק. למדתי לתכנת ובמקביל לעבודה הלכתי ללמוד מדעי המחשב. התאהבתי. לקראת סוף השנה הראשונה עזבתי את התפקיד והלכתי לעבוד כמתכנת תוך כדי הלימודים.
היה לי המון מזל והגעתי לחברות שנתנו לי אפשרות ללמוד להתקדם, לצמוח. התפקיד הראשון שלי היה בחברת מרקורי, הרבה מאוד מהאנשים שמובילים את התעשייה בישראל הגיעו משם. עד היום אני אומר שזה היה בית הספר הכי טוב לניהול ולהייטק בכלל.
עשיתי שם תפקידים כמו בודק, מפתח ראש צוות, גדלתי במסלול הטכני, ניהלתי ארגוני פיתוח, פרודקט, גם בישראל וגם בחו"ל במזרח אירופה, אוקראינה, סין, ניהלתי ארגונים מאוד גדולים של הרבה מאוד אנשים ומוצרים די עיקריים בפורטפוליו. אז החלטתי שהגיע הזמן לעבור לסטארט-אפ ועברתי לחברת פרפקטו מובייל שהתעסקה די באותו תחום אבל הייתה חברה פרטית. שם ניהלתי את הפיתוח במשך כמעט ארבע שנים בהן הגדלנו את החברה גם מבחינת הביזנס וגם גודל הארגון פי שלושה. בסופו של דבר מכרנו לחברה אמריקאית. אחרי המכירה נשארתי לראות שהדברים עובדים טוב והמשכתי הלאה.
עברתי ל-Walkme שם הייתי שלוש וחצי שנים, ניהלתי את ה-Engineering והפרודקט. כשהגעתי הארגון היה 120 אנשים וכשעזבתי כ-300 כולל צוות באוקראינה. ביוני 2021 הנפקנו יחד עם הצוות את החברה בנאסד"ק שגם מבחינתי זה הישג מאוד גדול. אחרי ההנפקה חיפשתי את הדבר הגדול הבא ונורא עניין אותי פינטק, כל מה שקשור לפיננסים והשקעות וקפצתי לפאנדבוקס. זוהי חברה פרטית, סטארט-אפ שהמטרה שלו לגדול ולהפוך לגורם משמעותי בשוק".
2. איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
"כל הזמן שואלים אותי אם לא בא לי להתחיל משהו שלי. השאלה מגיעה גם מיזמים שפונים אלי שאהיה שותף וגם ממשקיעים, והאמת שלא בא לי. אנשים אומרים תמיד 'מדגדג לי להיות יזם', אבל אני נורא אוהב את הפוזיציה של להיות מנהל בכיר, להוביל תהליכים משמעותיים בחברה בלי להיות בהכרח הפאונדר. אני אוהב להגיע בנקודה שהחברה גדלה ויש לה כבר פרודקט מארקט פיט, כיוון עסקי ולקחת אותה לסקייל והצלחה. אני גם טוב בזה וגם מאוד אוהב את זה. אני בעיקר רוצה להתנסות, להיות בעוד סיטואציות מעניינות של לקחת חברות טובות ולהפוך אותן למדהימות וגם לגדל אנשים. לקחת מנהלים צעירים וטובים עם פוטנציאל, כמו שעשו בשבילי, ולהביא אותם למקום שהם יכולים לעשות תפקידים הכי טובים והכי גדולים".
3. מהם היתרונות שלך?
"זו שאלה שתמיד שואלים ואני מנסה לענות עליה דרך תוצאות, או מה קרה לחברות שהייתי בהן. במרקורי מכרנו ב-4.5 מיליארד דולר, בפרפקטו הגענו לאקזיט יפה, בווקמי הנפקנו בנאסד"ק ובכל המקומות הארגון שהובלתי, של הטכונלוגיה והמוצר, היו חלק מאוד משמעותי מההצלחה. אני יודע לקחת ולעשות אימפקט חיובי על ארגון ועל חברה. כשלוחצים ושואלים איך אתה עושה את זה? אני משיב שזה שילוב של יכולת אנליטית ויכולת להעמיק. אני יודע לזהות את האזורים בחברה ובארגון שלי שאם נשפר אז תהיה קפיצה משמעותית בתוצאות. לא רק לזהות אלא לטפל: לבנות צוות, להביא את האנשים הנכונים, לשים את הדגשים מבחינת איפה צריך לעשות שינויים טכנולוגיים, ארכיטקטוניים, אפילו אם אלו דברים מורכבים שדורשים אומץ.
אני אדם שלא מפחד לקחת החלטות גדולות וגם לייצר תמיכה בהנהלה ולהוביל שינוים משמעותיים ברמה המוצרית או הטכנולוגית. זו הדרך שבה אני גורם לארגון להצליח.
אני תמיד מעדיף לתת דוגמאות ולא לדבר בסיסמאות. נגיד בפאנדבוקס ביקשו ממני להסביר איך אני עושה את זה. הדוגמא שנתתי היא בתפקיד בפרפקטו שם זיהיתי שכדי שהחברה תוכל לגדול אנחנו צריכים לעשות שינוי טכונולוגי עמוק ולהריץ את המוצר בענן. היינו רוכשים חומרה ואמרתי שאפשר להרוויח הרבה מאוד מבחינה עסקית על ידי שנעביר את הכל לאמזון, וזה דרש שינוי בצורה שבה שהמוצר בנוי. כתבנו חלקים שלמים במוצר מחדש במשך תקופה של כשנתיים וחצי וזה צעד שהוכיח את עצמו כי יכולנו לקבל לקוחות מסוגים וגדלים שלפני זה לא יכולנו. יכולנו גם לבנות מוצרים שאי אפשר היה לבנות בלי זה מבחינת כמויות המידע והיכולת החישובית שהייתה נדרשת. זה צעד שראיתי את היתרונות שלו כשהתחלנו ואז כשסיימנו זיהינו עוד הזדמנויות".
מהם החסרונות שלך?
זו שאלה שתמיד שואלים ואני מנסה להגיד דברים שאמרו לי, ששמעתי בעבר. אני מאוד ישיר, מאוד מבקש מאנשים להגיד לי כשאני לא טוב אז כששואלים אותי אני משיב ששמעתי יותר מפעם אחת את הביקורת הזאת ואני מאוד מנסה להשתפר. אני לא תמיד מספיק רגיש, אני יותר מדי אנליטי ועושה את מה שאני מרגיש שאני צריך ולא עוצר שניה להבין איפה זה פוגש אנשים, שהם לפעמים אנשים חשובים ואנשי מפתח בארגון. אפשר להגיע לתוצאות לא פחות טובות עם שילוב טוב יותר בין רציונל לבין רגש. אני מאוד משתדל למצוא את נקודת האיזון. זה הדבר העיקרי. יש עוד דברים בתקשורת, בהעברת מסרים שאני יכול לעשות יותר טוב אבל אני לוקח את זה למקום של אתגר, קורא ולומד מאנשים שהם הרבה יותר טובים ממני בפרזנטציות ואני לומד ומקווה שאני משתפר.
4. למה אתה רוצה את התפקיד?
"הגעתי לתהליך כי החברה מאוד מעניינת אותי ואני מרגיש שאני יכול גם ללמוד הרבה וגם להתנסות בדברים שיהיו מאוד מעניינים מבחינתי. כמו כן, יש לי המון מה לתרום מהידע, הניסיון והיכולות שלי כדי באמת לקחת את החברה קדימה לכיוון היעדים שהציבה לעצמה שאני מאוד מתחבר אליהם וגם אני מרגיש מוכן, שזה הדבר הנכון".
5. למה כדאי לנו להעסיק אותך
"קודם כל כי אני אדם ממש נחמד, אני אחלה חברה הנהלה, מאוד מפרגן, מאוד עוזר. דבר שני, כי בתחום שלי אני יכול להביא הצלחה מאוד גדולה, אני חושב שאני יודע מה צריך לעשות ובטח אדע יותר אחרי שאצטרף ואלמד יותר לעומק. אני לא יכול להגיד ברמה מלאה אבל די בוודאות אצליח לקחת את הארגון קדימה".