סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מחקר: רוב האפליקציות שאתם משתמשים בהן - מותקנות מראש על המכשיר

לפי דיווח באתר The Verge, מחקר שהזמינה פייסבוק כדי להדגיש את "ההשפעה שיש לאפליקציות מותקנות מראש על התחרות בשוק", מצא כי רוב המשתמשים לא טורחים להתנסות באפליקציות אחרות מלבד אלה שמתקינות היצרניות על מכשיריהן - אייפון ואנדרואיד

מחקר שנערך על ידי חברת המחקרים קומסקור (Comscore) ושהוזמן על ידי פייסבוק, פורסם אמש (ד') באתר The Verge, מצביע על כך שרוב המשתמשים לא טורחים להתנסות באפליקציות אחרות מעבר לאלה שמותקנות על ידי היצרניות על מכשיריהן.
אם קניתם אייפון, כנראה שתעשו שימוש ברוב האפליקציות של אפל ולא תטרחו לנסות כאלה של מפתח חיצוני. אם קניתם אנדרואיד, אזי האפליקציות של גוגל ישמשו אתכם (חוץ מבסין ורוסיה) למעט אם היצרנית התקינה מראש אפליקציות משלה כברירת מחדל.


המחקר, שכאמור הוזמן בידי פייסבוק, נחשב לעומתי מאוד כלפי אפל בעיקר. זאת בגלל שהוא מתחבר ללא מעט טענות שמושמעות נגדה בימים אלה במשפט שמתנהל נגדה על ידי אפיק גיימס, מפתחת פורטנייט.
חלק גדול מהמשפט מתמקד בדיוק בטענות כאלה, על כך שאפל לא מאפשרת למפתחים חיצוניים להתחרות בה על בסיס שוויוני בחנות האפליקציות שלה ועל מכשיריה. כך למשל לא ניתן להציע חייגן חוץ מזה שאפל מתקינה מראש, גם אפליקציית הצילום בלעדית ועוד מספר אפליקציות אחרות.

2 צפייה בגלריה
חנות אפליקציות Appstore אפסטור
חנות אפליקציות Appstore אפסטור
חנות אפליקציות Appstore של אפל
(צילום: שאטרסטוק)

בכל מקרה המחקר מצא שאפליקציות מזג אוויר, המחשבון והשעון של אפל הן אלה שהמשתמשים מחליפים הכי פחות. עורכי המחקר רמזו שאלה הקטגוריות הקשות ביותר לתחרות. אמנם אפל מאפשרת להסיר כמעט כל אפליקציה באייפון (כולל אלה שלה כגון מפות או מיוזיק) אבל המספרים של המחקר מצביעים על כך שזה לא מונע מהמשתמשים לחסוך לעצמם את הטרחה.
אף מפתח עצמאי לא הגיע עם האפליקציה שלו לרשימת האפליקציות המובילות
20 האפליקציות המובילות מבחינת שימוש באייפון בקרב משתמשים אמריקאים היו ב-75% מהמקרים של אפל. המובילה היתה כמובן החייגן המובנה, אבל גם אפל מזג אוויר, אפל תמונות, אפל מצלמה, שעון, Messages (אפליקציית ה-SMS), מחשבון והאפסטור מחזיקות בראש הטבלה. האפליקציה היחידה שאינה של אפל בעשירייה הפותחת היא יוטיוב (של גוגל). פייסבוק למקרה שתהיתם מגיעה במקום ה-12 ולאחריה אמזון במקום ה-16, אינסטגרם במקום ה-19 וג'ימייל במקום ה-20. זאת אומרת שעל 20 האפליקציות המובילות בשימוש באייפון - רק 4 לא היו של אפל ובכל מקרה כולן היו של ענקיות טכנולוגיה אחרות. אף מפתח עצמאי לא הצליח לדחוף אפליקציה משלו לרשימה. מה שיכול לחזק מאוד את טיעוני אפיק לאפליה מצד אפל.
אצל גוגל המצב אמנם יותר טוב אבל לא בהרבה. זאת מכיוון שרוב היצרניות מציעות בכל מקרה אפליקציות משלהן כברירת מחדל כמו סמסונג או שיאומי. אבל מנגד יצרניות רבות עוברות לשימוש באפליקציות של גוגל כמו וואן פלוס, Oppo, מוטורולה או רילמי למשל. עם זאת גם באנדרואיד, 4 האפליקציות המובילות בפלטפורמה בארה"ב היו של גוגל. פליי במקום הראשון (הגיוני כי מדובר באפליקציה שמחוברת לשירותי גוגל על המכשיר); חיפוש במקום השני, יוטיוב במקום השלישי, וג'ימייל במקום ה-4. פייסבוק במקום ה-5, מסנג'ר של פייסבוק במקום ה-6. לאחר מכן, אמזון מופיעה במקום ה-12, המחשבון של סמסונג במקום ה-13 ולאחריו אינסטגרם. פנדורה, המייל של סמסונג ו-וולמארט מופיעות במקומות ה-17, ה-19 וה-20 בהתאמה.
לדברי עורכי המחקר, פייסבוק מימנה אותו כדי להדגיש "את ההשפעה שיש לאפליקציות מותקנות מראש על התחרות בשוק". המטרה העיקרית של פייסבוק היא כמובן לדחוף את הפלטפורמה שלה מעבר לרשת החברתית ולהציע גם משחקים, שירותי הודעות ומיילים ואף מצלמה וחייגן. אבל באייפון זה לא יכול לקרות וגם באנדרואיד אין ממש הקלות עבורה בתחום הזה (ואולי טוב שכך).

2 צפייה בגלריה
אפליקציה גוגל
אפליקציה גוגל
אפליקציית גוגל
(שאטרסטוק)


לפייסבוק היו מספר ניסיונות לייצר לעצמה מכשיר מבוסס אנדרואיד, אך כולם היו כשלונות מביכים, בין אם ניסתה לפתח את המכשיר בעצמה (הפייסבוק פון מ-2014) או בין אם ניסתה לרכב על מכשירים של יצרניות אחרות. בכל מקרה גם אמזון נמצאת במקום הזה אך פחות בזכות חנות אפליקציות משלה שפעילה על מכשיריה (טאבלטי הפייר, רמקולים חכמים ומכשירי הסטרימינג). מיקרוסופט למשל מסתמכת לפי הדיווח על החנות של אמזון כדי להציע תמיכה באפליקציות אנדרואיד בווינדוס 11 החדשה שלה.
אפל שלא במפתיע דחתה את תוצאות המחקר. "המחקר הזה שמומן בידי פייסבוק מתמקד ברצועת זמן צרה - דצמבר 2020 - ונתפר בצורה כזו שיתקבל הרושם המזויף שאין תחרות אמיתית באפסטור", כך דברי דוברות אפל. "למעשה אפליקציות צד שלישי מתחרות באלה של אפל כמעט בכל קטגוריה ונהנות מהצלחה רבה", הוסיפו שם. למרות שחלק מהטענות של החברה נכונות; כמו גם העובדה שלא נלקחו בחשבון אפליקציות כגון הדפדפנים המובנים - כרום באנדרואיד וספארי באייפון. גם השימוש באסיסטנט וסירי לא נספר - למרות שגם כאן מדובר בשירותים שמובנים ישירות במערכת ההפעלה של המכשירים.
ואולם למרות כל זאת, המחקר מצביע על מספיק נקודות בעייתיות בדרך בה אפל וגוגל שומרות על תחומי הגן שלהן לטובתן. גם אם חנויות האפליקציות עצמן לא מונעות הפצה של אפליקציות צד שלישי, הצורה בה מובנות אפליקציות ברירות מחדל והקושי לשנות את ההגדרה שלהן אם המשתמש לא מנוסה מייצרות חסם גבוה מספיק כדי לשמר את יתרון הביתיות.
מנגד, אף אחד לא יקנה טלפון שידרוש מהמשתמש להתקין כל אפליקציה ידנית, או לבחור בין עשרה ספקים שונים עבור אפליקציית המפות והניווט. רובם פשוט יבחרו באלה של המותג שמייצר להם את המכשיר - אפל או גוגל. חוסר ההצלחה עד כה של לא מעט מכשירים שלהם מערכות הפעלה מבוססות קוד פתוח או ללא אפליקציות מוכיחה זאת. מעניין עד כמה הממצאים האלה ישמשו כנשק במשפט של אפיק ואפל ועד כמה פייסבוק ומתחרות נוספות ידחפו את האינטרסים שלהן לתוכו.