תמשיך לעשות רוק בעולם החופשי? הדו"ח של ספוטיפיי ורוד, הצפי לעתיד פחות
תמשיך לעשות רוק בעולם החופשי? הדו"ח של ספוטיפיי ורוד, הצפי לעתיד פחות
דו"ח החברה לרבעון הרביעי של 2021 עומד בצפי של האנליסטים, עם 180 מיליון מנויים משלמים. במקביל, ספוטיפיי חוזה האטה בקצב הגידול במספר המנויים נוכח מחאת המוזיקאים נגדה, הזוכה לסיקור תקשורתי רחב. המנכ"ל, דניאל אק: "אנחנו פלטפורמה, לא גוף תוכן"
ספוטיפיי מדווחת על 180 מיליון מנויים משלמים ועל 406 מיליון משתמשים חודשיים עד לסוף 2021 - נתון שעומד בקנה אחד עם תחזיות ענקית סטרימינג האודיו לרבעון החולף, שניבאו 177 עד 181 מנויים משלמים ו-400 עד 407 מיליון משתמשים חודשיים.
הכנסות החברה מפרסום עמדו ברבעון הרביעי על 445 מיליון דולר - זינוק של 40% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בעוד שכלל ההכנסות של ספוטיפיי ברבעון זה עמדו על 3.04 מיליארד דולר. במכתב שהעבירה אתמול (ד') לבעלי המניות ציינה החברה כי הכנסות הפרסום בפודקאסטים נבעו בין השאר מחוזי רישוי אקסקלוסיביים שהיא חתומה עליהם ומ"השקעה גדולה יותר ברשת הפרסום", כלשון המכתב.
ברבעון השלישי, לשם השוואה, היו לספוטיפיי 172 מיליון מנויים משלמים ו-381 מיליון משתמשים חודשיים, כשהכנסות החברה מפרסום הגיעו אז ל-375 מיליון דולר. ברבעון החולף, 40% מהמנויים המשלמים של ספוטיפיי, הממוקמת בשטוקהולם, היו מאירופה ו-29% מהם מצפון אמריקה.
השלכות המשבר שעוברת כעת החברה תבואנה לידי ביטוי, כפי הנראה, בברבעון הראשון של 2022. ספוטיפיי מודעת לכך היטב וצופה כי ברבעון הבא יהיו לה 183 מיליון מנויים משלמים - כלומר, גידול של 3 מיליון בלבד ביחס לרבעון החולף, לעומת גידול של 8 מיליון, פי 2.5, ברבעון החולף לעומת זה שלפניו. זאת, כתוצאה ישירה מהמחאה של ניל יאנג, ג'וני מיטשל ומוזיקאים נוספים נגד הפודקאסט של ג'ו רוגן, המפיץ לטענתם פייק ניוז בנושא הקרונה, בחסות ענקית הסטרימינג.
לתחזית הקודרת משהו מצטרפת גם המגמה הנוכחית בשוק ההון, שם צנחה מניית החברה בכ-9% לאחר שהחברה הודיעה כי תפסיק לספק תחזיות רבעוניות. בהמשך, מניית ספוטיפיי החלה להראות סימני התייצבות, אבל נראה כי משהו לא ממש טוב קורה שם כתוצאה מהמחאה.
יאנג, מיטשל, דייויד קרוסבי, סטיבן סטילס, גרהאם נאש, נילס לופגרן ואחרים הסירו את הקטלוג המוזיקלי שלהם מספוטיפיי כחלק מהמאבק - מה שעורר גל ענק של ביקורות על מדיניות ספוטיפיי ודיונים ערים בשאלת אחריותה על התכנים המתפרסמים בין כתליה, עם טיעונים חזקים לכאן ולכאן. תוך כדי זה, היו גם כמה וכמה מנויים שעזבו את ספוטיפיי בהפגנתיות.
בנוסף למוזיקאים, לאחרונה הכריזה עם הפודקאסטרית הפופולארית ברן בראון, החתומה עם ספוטיפיי על עסקת בלעדיות, כי היא תפסיק להעלות פרקים חדשים לשני הפודקאסטים שלה עד שהפלטפורמה "תאמץ מדיניות גלויה שתאזן בין חופש הביטוי להפצת דיס-אינפורמציה", כלשונה. הפודקאסטרית רוזאן כיי הלכה בעקבותיה והסירה השבוע את תוכניתה מהפלטפורמה.
בסוף החודש שעבר (ינואר) הוציאה ספוטיפיי הודעה לעיתונות, בה מובאת מדיניות התוכן של החברה לצד הבטחה כי תכנים העוסקים במידע על הקורונה ילוו בתגיות אזהרה עם לינק אל מרכז מידע מהימן. רוגן, מצדו, הבטיח "לאזן את הדברים", כלשונו, בפרקים הבאים של הפודקאסט.
במהלך הצגת הדו"ח אמר מנכ"ל ספוטיפיי דניאל אק כי "עדיין מוקדם לדעת" איזו השפעה תהיה למחאה על מצבת המנויים ומנהל בחברה הוסיף כי לרוגן "אמנם יש קהל גדול, אבל גם הוא חייב להיענות למדיניות של סופטיפיי". "יש לי ביטחון עצום בספוטיפיי", אמר אק. "זו גם רוח הדברים שאני מקבל מהשותפים שלנו. לספוטיפיי יש קשת רחבה מאוד של תכנים בפלטפורמה, כך שבאמת יש משהו לכל אחד, וגם המפרסמים יכולים ליהנות מזה, כמובן".
במפגש מקוון עם עובדי החברה שהתקיים אתמול (ד'), הוסיף אק כי "ספוטיפיי לא מאשרת מראש את רשימת המרואיינים של רוגן. אנחנו לא מסתכלים על התוכן שלו בכלל עד שהוא עולה לאוויר. אין לנו יכולות עריכה. אנחנו לא מו"לים, כך שאין לנו אחריות עריכתית". על פי אחד העובדים שנכחו בפגישת הזום, השקפת ההנהלה בעניין היא "במקרה הטוב, קביעה מפוקפקת". בצ'אט שהוצמד לשידור הפגישה, לא מעט מגיבים טענו כי עצם העובדה שלרוגן יש חוזה בלעדי בספוטיפיי הופכת את ספוטיפיי ליותר מפלטפורמה רגילה.