בכוח המוח: Triangle Strategy מעניין, מותח וממכר
בכוח המוח: Triangle Strategy מעניין, מותח וממכר
משחק האסטרטגיה היפני משיב את הז'אנר לחיים בכל הנוגע לעלילה ולקרבות, אבל מתאים למי שאוהב את המשחקים שלו יותר איטיים ודורשי מחשבה, ופחות אנרגטיים ומבוססי רפלקסים. אלה, ימצאו בו הרפתקה מסחררת לטווח ארוך
משחקי תפקידים ואסטרטגיה יפניים מעולם לא היו בחזית המכירות והפופולריות של משחקי הווידאו. גם בשנות השיא שלהם בימי הפלייסטיישן 1 הם נחשבו לז'אנר נישתי יחסית, אם כי בעל קהל מעריצים יציב ונאמן. בשנים האחרונות, סגנון המשחקים הזה נעלם כמעט לגמרי, כשרק סדרת משחקי "Fire Emblem" הצליחה לשרוד על הקונסולות של נינטנדו. מפתיע, אם כן, לראות עד כמה Squaresoft השקיעו במשחק שמשלב בצורה כמעט מושלמת נוסטלגיה לאותם ימים של הפלייסטיישן הראשון עם גרפיקה ומכניקות מודרניות הרבה יותר.
אז מה זה בעצם משחק תפקידים ואסטרטגיה יפני (Strategy JRPG)? על פניו, מדובר במשחק תפקידים כמו כל משחק תפקידים יפני אחר, עם עלילה מורכבת והמון דמויות, אלא שמערכת הקרבות כאן היא לוח ענק, מורכב משבצות, בו כל דמות תופסת משבצת - הן דמויות השחקן והן דמויות האויב.
כל דמות, בתורה, יכולה לזוז על הלוח פעם אחת ולבצע פעולה אחת כמו התקפה או שימוש בקסם. מספר המשבצות שניתן לכל דמות ללכת בתורה נקבע על פי הנתונים שלה ובסופו של דבר המנצח הוא מי שהדמויות שלו ניצחו את הדמויות בצד השני. בניגוד למשחקי תפקידים יפנים אחרים, בהם הקרבות קצרים יחסית ומתרחשים לעתים תכופות, כאן הקרבות ארוכים, לעתים עד חצי שעה ואפילו יותר, אבל מספרם הכולל קטן הרבה יותר.
עלילת המשחק מתרחשת בעולם שנקרא "נורזליה", בו שלוש ממלכות שנלחמות על שני המשאבים הכי חשובים בעולם - ברזל ומלח. 30 שנה אחרי תום המלחמה הגדולה עדיין שוררת הפסקת אש עדינה. הממלכות מנסות לגשר על הפערים וליצור שלום ושיתוף פעולה. במאמצים האלה, שכמובן מסתבכים עד מאוד, מתחילה עלילת המשחק.
יש לא מעט משחקי אסטרטגיה שבהם העלילה לא באמת חשובה ואפשר להתרכז בהם בעיקר בקרבות, אבל כאן העלילה משחקת חלק מרכזי מאוד ולעתים נדמה שהיא חשובה יותר אפילו מהמשחקיות עצמה. לא פעם יעברו 30 ואפילו 45 דקות בין קרב לקרב, הכוללות שיחות רבות והתפתחות עלילתית. למרבה המזל, כל השיחות האלה מדובבות ולא מחייבות קריאה של טקסטים ארוכים. אך כמעט שאין ברירה אלא להתחבר לעלילה, שלוקח לה כמה שעות לתפוס תאוצה, אבל הופכת למעניינת מאוד.
ההשקעה הרבה בעלילה לא אומרת שהזניחו כאן את שאר החלקים - החל מהמוזיקה המצוינת, שתתחפר לכם בראש ותסרב לעזוב אותו, ועד הגרפיקה, שמצליחה לשלב אלמנטים דו-ממדיים נוסטלגיים עם רקעים ואפקטים תלת ממדיים ומודרניים בצורה מרהיבה. גם המשחקיות לא הוזנחה כאן והקרבות מעניינים וכיפיים, תוך שהם שומרים על פשטות יחסית - עניין מבורך בז'אנר המורכב הזה. לכל דמות בחבורה יש תפקיד קבוע ומוגדר: לוחם, דרך קשת, קוסם, מרפא ועוד - וכל אחת מתחילה את המשחק עם שתיים-שלוש יכולות בסך הכל, כך שדי קל לנהל את הקרבות הראשונים ולהבין את הדקויות. בהמשך, הן לומדות עוד ועוד יכולות, והופכות למכונות לחימה מיומנות עם סוגי קסמים רבים והתקפות מיוחדות.
ההתקדמות במשחק לינארית לחלוטין, בעיקר בגלל חשיבות העלילה. כמעט שאין משימות צד אופציונליות. ואולם, בנקודות מסוימות במשחק יצטרך השחקן לקבל החלטה - למשל, האם לתקוף עיר מסוימת או לנסות ללכת לעיר אחרת ולהימנע מהקרב. ההחלטות האלה מתקבלות בצורה ייחודית למדי,שבה כל אחד מחברי החבורה שלכם מצביע על אחת האופציות וההחלטה מתקבלת על פי רוב.
לפני ההצבעה תוכלו לנסות לשכנע את חברי הקבוצה להצביע יחד איתכם, אבל בסופו של דבר הרוב הוא זה שיקבע את מהלך העלילה. המון מורכבות נכנסת כאן ואפשר פשוט ללכת להצבעה ולזרום עם ההחלטה או להסתובב בעיר לפני כן, לאסוף מידע מהתושבים, ועם המידע החדש לנסות לשכנע את חברי הקבוצה. זו מערכת מורכבת למדי, אבל קל ללמוד וליהנות ממנה - ואפשר כם להתעלם ממנה לחלוטין ופשוט לזרום עם ההחלטות.
"Triangle Strategy" הוא משחק אסטרטגיה מצוין ומורכב. כיף לשקוע בעלילה שלו וליהנות מקרבות אסטרטגיים, אבל הוא בהחלט לא מתאים לכל אחד, אלא בעיקר לשחקנים שאוהבים משחקים איטיים, רווי עלילה, הדורשים שימוש במחשבה יותר מאשר ברפלקסים מהירים. אם אתם מאלה, אל תוותרו עליו.