למרות הסנטימנט: היוניקורן ויה גייס 110 מיליון דולר
למרות הסנטימנט: היוניקורן ויה גייס 110 מיליון דולר
החברה הישראלית, שפיתחה תשתית דיגיטלית חכמה למערכות תחבורה, גייסה לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, בדומה לשווייה בגיוס הקודם. המנכ"ל דניאל רמות: "היינו רוצים לגייס בשווי גבוה מהגיוס קודם, אבל נוכח מצב השווקים כיום, אני רואה בזה הבעת אמון אדירה של המשקיעים"
חברת ויה (Via) הישראלית, שמפתחת תוכנה לתחבורה חכמה, גייסה 110 מיליון דולר לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר - שווי זהה לשווי שבו גייסה החברה בנובמבר 2021. בשיחה עם "כלכליסט" אומר דניאל רמות, מנכ"ל ואחד ממייסדי החברה, כי מדובר ב"גיוס שכולו ייכנס לקופת החברה. היינו רוצים לגייס בשווי גבוה מהגיוס קודם, אבל נוכח מצב השווקים כיום אנחנו מאוד מרוצים שהמשקיעים שלנו מאששים את השווי שבו גייסנו בסוף 2021. אני רואה בזה הבעת אמון אדירה של המשקיעים".
ויה נוסדה בשנת 2012 על ידי רמות ואורן שובל. בעבר היא הפעילה שירותי הסעה בניו יורק, וכיום היא מתרכזת, כאמור, בפיתוח מערכות תוכנה לשירותי תחבורה. בישראל היא היתה מעורבת עד לא מזמן בשירות באבל, שנסגר. החברה מעסיקה 1,100 עובדים, מחציתם בישראל, והיקף הכנסותיה עומד על יותר מ-200 מיליון דולר - סכום המשקף גידול של יותר מ-100% מאז סבב הגיוס הקודם.
מוצרי טכנולוגיית התחבורה (TransitTech) של החברה משמשים יותר מ-600 קהילות ברחבי העולם כדי להרחיב את הנגישות לתחבורה ציבורית יעילה, שוויונית ובת קיימא. הטכנולוגיה מאפשרת ללקוחות לתכנן רשתות תחבורה גמישות ועמידות לצרכים המשתנים במהירות, להפעיל מערכות תחבורה חכמות ולהשתמש בנתונים כדי לייעל את הביצועים.
"מפעילי תחבורה ציבורית בעולם, ובעיקר בארצות הברית, נמצאים במעבר חד לעולם הטכנולוגי", אומר רמות. "לפני עשור לא יכולנו לדבר איתם על טכנולוגיה, והיום כולם יודעים שהם חייבים להיות שם. הם הבינו שצריך שינוי דינמי בכל יום ואי אפשר עם שינוי איטי. כל החברות בתחום נוהרות לעדכון מערכות תחבורה יעילות יותר, וזה גורם לביקוש הולך וגובר".
בנוגע למצב תעשיית ההייטק בארץ ובעולם, לרבות גלי הפיטורים בחברות השונות, אומר רמות: "לא פיטרנו עובדים ואנחנו אחת החברות היחידות בארץ שעדיין מגייסות בקצב גבוה. יש כמה דברים שקורים בשוק שלנו, ובשנים הקרובות יודעים שיהיה לנו שוק ענק. אנחנו נהנים מביקוש עצום - גם בזכות חוק התשתיות של ביידן, שהזרים סכומי עתק לתחבורה הציבורית".
לגבי הביטול של שירות ההסעות באבל, רמות סבור שמדובר ב"טעות מצערת": "לטעמי זה היה שירות מוצלח. לרוע המזל, מכל מיני שיקולים שאיני מבין, סגרו את השירות. ישראל היא המדינה היחידה שבה חווינו תהליך כזה של סגירת שירות מצליח. השירותים שלנו אף פעם לא נסגרים".
את סבב הגיוס הנוכחי הובילה 83North, בהשתתפות משקיעים קיימים וחדשים, ובהם Exor, Pitango, Janus Henderson, CF Private Equity, Planven, Riverpark Ventures ו-ION Crossover Partners. החברה מתכננת להשתמש במימון כדי להרחיב את חבילת המוצרים שלה ולספק את התשתית הדיגיטלית שלה "מקצה לקצה" עבור התחבורה הציבורית.