סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
מה מסתתר מאחורי ההישג המפתיע של "דיאבלו IV"

בליזארד הכריזה כי המשחק החדש שלה הוא "המשחק הנמכר ביותר תוך 24 שעות" בתולדותיה, אולם סירבה לחלוק נתוני מכירות מדויקים. סדרת המשחקים הפופולרית ידעה שערוריות לאורך השנים, אבל גם שינתה את תעשיית הגיימינג

המשחק "דיאבלו IV" רק יצא לאור והיצרנית בליזארד כבר הכתירה אותו בתור המשחק הנמכר ביותר בתולדותיה, תוך 24 שעות מאז השקתו. החברה גם ציינה כי מאז תחילת החודש (אז נפתחה גישה מוקדמת למשחק), שחקנים צברו יחדיו יותר מ-93 מיליון שעות משחק, או 10,000 שנה. בליזארד ציינה כי השיא מתייחס למכירות של גרסאות הפלייסטיישן, אקסבוקס וה-PC יחדיו.
אולם בליזארד לא חשפה את נתוני המכירות המדויקים. מרבית יצרניות המשחקים כבר לא מדווחות נתונים אלה מרצונן החופשי, משום שאינן מעוניינות ליצור נקודות ייחוס למכירות של המשחקים הבאים בסדרה. הנה כמה מה"שיאים" עליהם דיווחה בליזארד בשנים עברו:
בשנת 2020, דיווחה החברה כי "World of Warcraft: Shadowlands" מכר 3.7 מיליון עותקים תוך 24 שעות, והכתירה אותו למשחק ה-PC הנמכר ביותר ביממה הראשונה להשקתו. ב-2018, "World of Warcraft: Battle for Azeroth" הוכתר בתור "ההרחבה הכי נמכרת במהירות של 'וורלד אוף וורקראפט'". ב-2016, משחק היריות "אוברווץ'" (Overwatch) צבר יותר משבעה מיליון שחקנים - לא מכירות - תוך שבוע מהשקתו בפלייסטיישן, PC ואקסבוקס. "דיאבלו 3", המשחק הקודם בסדרה, מכר 3.5 מיליון עותקים תוך 24 שעות, מה שהפך אותו - ניחשתם נכונה - ל"משחק ה-PC הנמכר ביותר תוך 24 שעות".
ההבדל הוא ששלושת המשחקים שוברי השיאים של בליזארד היו משחקי PC בלבד בעת השקתם; "דיאבלו 3" לא קיבל גרסת קונסולות עד 2013. אולם המשחק מכר לאורך מחזור חייו יותר מ-30 מיליון עותקים. אם כן, כמה עותקים בסך הכל מכר "דיאבלו 4"? קשה להעריך. לכל הפחות, יותר מ-3.7 מיליון עותקים. אולי נקבל תשובה מדויקת בדו"ח הרבעוני השני לשנת 2023, אי שם באוקטובר.
המשחק הראשון בסדרת "דיאבלו" יצא בשנת 1997 ונחשב עד היום לאחד המשחקים הטובים והמשפיעים ביותר בכל הזמנים. המשחק מבוסס על מחזורי משחק קצרים ומתרחש בעולם פנטזיה אפל. השחקן נכנס לנעליו של ברברי, נוכל, מכשף או כל מקצוע פנטזיה אחר, כדי לכתוש אויבים השורצים במעמקי מבוכים קודרים ולמצוא שלל יקר ערך.
1 צפייה בגלריה
מתוך "דיאבלו IV" מבית בליזארד
מתוך "דיאבלו IV" מבית בליזארד
מתוך "דיאבלו IV" מבית בליזארד
(צילום: Blizzard Entertainment)
שערוריות אינן זרות לסדרת "דיאבלו", אבל חלק מהשינויים שערכה בליזארד הפכו בבוא העת לפרקטיקות מקובלות בתעשייה. ב-2012, "דיאבלו 3" הציג דרישה טכנית חדשה: חיבור עקבי לאינטרנט, גם בעת משחק יחיד. דרישה זו הייתה תמוהה באותם ימים, אבל הפכה עם השנים לסטנדרט של התעשייה. המשחק גם הקדים את שיגעון ה-NFT, במובן מסוים. שחקנים היו יכולים להציע למכירה פומבית את השלל שהם צברו - תמורת כסף אמיתי. השחקנים התרעמו על כך ובליזארד הסירה מהמשחק את המכירות הפומביות ב-2014. בשנת 2018, הכריזה בליזארד על משחק ספין-אוף למכשירים ניידים - מה שגרר תגובות נזעמות מהמעריצים האדוקים, והיום כבר נעשה נוהג מקובל כשמדובר במותגי ענק: מריו, סוניק ו-"Assassin's Creed" הפכו מזמן למשחקי מובייל.