סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אדם סינגולדה יאהו
אדם סינגולדה על רקע יאהו (צילום: David Pexton , איי פי)

"יאהו תזניק לנו את ההכנסות, היא גיבורת האינטרנט"

העברת 25% ממניותיה לידי יאהו מגיעה לטאבולה בתזמון מצוין אחרי הנפילה בשוויה. הפעילות המשותפת צפויה לייצר הכנסות שנתיות של מיליארד דולר. המייסד אדם סינגולדה: "זהו הסכם פרסום הארוך ביותר אי פעם בתעשייה"

"זה ניצחון לטובים. יאהו היא גיבורת האינטרנט ומותג אייקוני עם 900 מיליון גולשים בחודש", כך הגדיר אתמול אדם סינגודלה, מייסד ומנכ"ל טאבולה, את החברה שרבים כבר הספידו. טאבולה הודיעה אתמול על חתימת הסכם ענק ומסקרן עם יאהו, שמתברר כי עדיין חיה ובועטת למרות שאיבדה את מעמדה כמנוע החיפוש המוביל באינטרנט לטובת גוגל כבר לפני 20 שנה.
על פי ההסכם יאהו תקבל 25% ממניות טאבולה ומושב בדירקטוריון שלה. טאבולה תקצה לחברת האינטרנט מניות חדשות, 40% מתוכן ללא זכויות הצבעה. בתמורה כל הפרסום מבוסס התוכן של יאהו ב־30 השנים הקרובות יתבצע בלעדית באמצעות טאבולה והחברות יתחלקו ביניהן בהכנסות, מה שצפוי להזניק את המספרים של החברה הישראלית הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח.
ההסכם הטיס את מניית טאבולה אתמול עוד לפני פתיחת המסחר ב־50% ובהמשך היא נסחרה בעלייה של 70%. עלייה זו הביאה את החברה לשווי של 800 מיליון דולר, שעדיין רחוק מהשווי של 2.6 מיליארד דולר בו הונפקה ב־2021 באמצעות מיזוג עם ספאק.
"מדובר בהסכם פרסום הארוך ביותר שנעשה אי פעם בתעשייה. זה יהיה מקום בטוח ומבוסס קונטקסט ולא על זהות המשתמש", אמר אתמול סינגולדה ל"כלכליסט". לדבריו, "בכל מקום שאני מסתכל על יאהו אני רואה חלליות שטסות לחלל". דבריו של סינגולדה כוונו בעיקר לגוגל ומטא (פייסבוק לשעבר) היריבות הגדולות של יאהו, שאף דחקו אותה ממעמדה המוביל בתחילת המילניום כשהן ממנפות את מנועי התוכן המותאמים לזהות המשתמש.
יאהו, שלא היתה לקוחה של טאבולה עד היום, תשתמש באופן בלעדי במנוע המלצות התוכן של החברה הישראלית לפרסום בכל מגזרי פעילותה כגון תיבות הדואר האלקטורני, יאהו פייננס, יאהו ספורט, AOL ואתר חדשות ההייטק הפופולרי טק קראנץ'.
עד היום ביצעה יאהו את הפרסום שמבוסס על תוכן באמצעות פתרון פנימי שפיתחה בעצמה. סינגולדה צופה כי בהמשך גם המפרסמים ביאהו שייחשפו למנוע של טאבולה יגדילו את תקציבי הפרסום האבסולוטיים, מה שיאפשר לטאבולה למנף אף יותר את ההסכם החדש.
ההסכם עדיין דורש את אישור רשות ההגבלים העסקיים בישראל בגלל אלמנט הקצאת המניות שלו ובטאבולה מעריכים כי הוא יושלם במחצית הראשונה של 2023 כך שהתרומה לפעילותה של החברה הישראלית תתחיל רק במחצית השנייה של השנה הבאה. בטאבולה העריכו אתמול כי תהליך קליטתה של יאהו כלקוח יהיה ממושך יותר מאשר תהליך מקביל עם חברות קטנות יותר, בגלל היקפי הפעילות של יאהו.
לאחר ההשלמה אמור ההסכם עם יאהו לעשות "טרנספורמציה פיננסית" לטאבולה כפי שהגדירו זאת בחברה אתמול. על בסיס הפעילות הנוכחית של יאהו בתחום פרסום מבוסס תוכן, ההערכה היא כי הפעילות המשותפת תייצר הכנסות שנתיות של מיליארד דולר. החברות לא מפרסמות את אופן חלוקת ההכנסות מפרסום, אך טאבולה פירסמה אתמול סימולציה שמציגה את הקפיצה במספרים שלה בהנחה והעסקה עם יאהו היתה נכנסת לתוקף מתחילת 2022 ומדובר בהכפלה של ההכנסות לצד קפיצה גם בשורה התחתונה.
על פי התחזית הנוכחית טאבולה אמורה להציג הכנסות של 1.4 מיליארד דולר בסיכום השנתי ואם היתה משמשת גם בספק פרסום התוכן הבלעדי של יאהו, הכנסותיה היו מזנקות ל־2.5 מיליארד דולר. סינגולדה ציין אתמול כי התרחיש הזה מבוסס אך ורק על פרסום ביאהו, ללא התוספת הפוטנציאלית האפשרית ממפרסמים שיגיעו לטאבולה דרך יאהו אבל יחלו לפרסם גם באתרים נוספים שטאבולה עובדת איתם. התרומה לרווח EBITDA אמורה להיות בעלייה מ־156 מיליון דולר הצפויים השנה ל־297 מיליון דולר ותזרים המזומנים החופשי יקפוץ פי חמישה ל־105 מיליון דולר.
העסקה עם יאהו מגיעה בתזמון מושלם לטאבולה שהנמיכה את התחזית השנתית בפרסום הדו"חות האחרונים שלה. היא העריכה כי הכנסותיה השנתיות יהיו נמוכות ב־4% מהתחזיות המוקדמות ויסתכמו בכ־1.4 מיליארד דולר ותלתה את האשם בשוק הפרסום הנחלש לאור ההאטה הכלכלית שכבר מורגשת בעיקר באירופה אבל גם בארה"ב.
בספטמבר האחרון טאבולה אף יצאה למהלך פיטורים של 6% מכוח האדם שלה ונפרדה מ־100 עובדים. לאחר הקיצוצים, ברבעון השלישי הגיעו הכנסות החברה ל־332 מיליון דולר וההפסד היה 26 מיליון דולר או 10 סנטים למניה. על אף ההפסד, התזרים מפעילות היה חיובי והגיע ל־23 מיליון דולר. אתמול אמר סינגולדה כי ההסכם עם יאהו אמור לאפשר לטאבולה להגיע בבטחה ליעד הכנסות נטו (אחרי התשלום ליצרני התוכן, ס.ש) של מיליארד דולר ב־2025.
בינתיים על פי התחזית המעודכנת של טאבולה ל־2022 היא אמורה להציג הכנסות נטו (בניכוי תשלום ליצרני התוכן) של 564–576 מיליון דולר. מהלך ההתייעלות שנקטה בספטמבר האחרון נועד להקטין את הוצאות השיווק ב־23 מיליון דולר ולהפחית ב־15 מיליון דולר נוספים את ההוצאות ההוניות. אתמול ציינו בטאבולה כי בשלב זה לא ינתנו תחזיות ל־2023 ובהמשך לקראת השלמת ההסכם עם יאהו היא תשפוך אור על הביצועים הצפויים בשנה הבאה.
תזמון העסקה בין טאבולה ויאהו מפתיע מעט לנוכח ההאטה בפרסום שגם ענקיות כמו מטא וטיק טוק הזכירו עם פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי, אך ביאהו וטאבולה מעריכים כי עד שיסתיימו שלבי הקליטה ההדדיים, שוק הפרסום יתחיל להתאושש. "חמש, עשר או 30 שנה, לפרסום הדיגיטלי יש רוח גבית אדירה לטווח ארוך", אמר אתמול ג'ים לנזונה, מנכ"ל יאהו. לדבריו, "יש לנו מאות מיליוני אנשים שצורכים חדשות, ספורט ופיננסים על הנכסים שלנו ואנחנו יכולים למנף את הפרסום שם".
יאהו נעלמה מן העין הציבורית לאחר שנרכשה על ידי קרן ההשקעות אפולו בשנה שעברה לפי שווי של 5 מיליארד דולר וחדלה להיות חברה ציבורית. קרן אפולו תהיה למעשה זו שתחזיק במניות טאבולה בעקבות העסקה עם יאהו. יאהו, שהיתה שקועה במשבר שכלל חילופי הנהלה לאחר שגם מאריסה מאייר שהובאה מגוגל לשמש כמנכ"לית החברה לא הצליחה לאושש אותה, היתה במידה רבה מחוץ למשחק של הגדולים בעשור האחרון.
ביאהו, תחת ניהולו החדש של לנזונה, שבעברו היה מנכ"ל טינדר וCBS אינטראקטיב, רוצים למנף כעת דווקא את העובדה שהיא לא מזוהה עם פרסום מבוסס זהות (THIRD PARTY COOKIES) שפוגע בפרטיות. בהסכם עם טאבולה מנסה יאהו גם להצטייר כחדשנית יותר ולהתנער מתדמית הדינוזאור משנות התשעים שדבק בה וגם לנסות לשוב למגרש של הגדולים שם משחקות גוגל, מטא ויותר מכל טיק טוק.
טאבולה הוקמה על ידי סינגולדה, בנו של הגיטריסט הנודע אבי סינגולדה, ב־2007 כשהוא היה חייל משוחרר בשנות העשרים שלו. מאז החברה ערכה כמה סבבי גיוס וב־2019 היתה אמורה להתמזג עם יריבתה הישראלית אאוטבריין בעסקה ששיקפה לשתי החברות שווי של 2 מיליארד דולר. עם זאת, היא התפוצצה ומעולם לא הושלמה כאשר בשתי החברות זיהו את המומנטום החיובי בוול סטריט ואת הזינוק בהערכות שווי לחברות טכנולוגיה.
כעבור זמן קצר כל אחת הונפקה בנפרד, טאבולה בהנפקת ספאק של 2.6 מיליארד דולר ואאוטבריין בהנפקה במסלול רגיל שנעשתה לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. אתמול צללה אאוטבריין ב־7% לשווי של כ־220 מיליון דולר, כך ששתי החברות שוות היום יחדיו מיליארד דולר בלבד. לפני כשנה היא רכשה ב־800 מיליון דולר את חברת קונקסיטי האמריקאית שהכניסה אותה גם לתחום של המלצות קניות אונליין.
לטאבולה עצמה יש היום שורה של לקוחות גדולים כגון CNBC, באזפיד, ואינסיידר, כך שבמצטבר המו"לים שעימם היא עובדת מגיעים לחשיפה יומית של 500 מיליון גולשים. כאשר סינגולדה מדבר על מינוף ההסכם עם יאהו הוא מכוון לכך שמפרסם שיעבוד עם יאהו, יחליט להגדיל את התקציב ולעבוד עם לקוחות נוספים של טאבולה ובכך לייצר לה הכנסות נוספות.
חרף האופטימיות והזינוק במניית טאבולה, הסכמים מן הסוג הזה זקוקים לשני צדדים נלהבים כדי לממש את הפוטנציאל שלהם. בעוד שבטאבולה שידרו התלהבות בכל מישור אפשרי, באופן מפתיע למדי נציגי יאהו עצמה לא השתתפו בשיחת הוועידה שהתקיימה עם המשקיעים של טאבולה לאחר ההכרזה. בשלב זה ההודעה על שיתוף הפעולה עוד לא עלתה גם לאתר ההודעות הרשמי של יאהו.
מאז הפיכתה של יאהו לחברה פרטית מרבית ההכרזות שלה מתמקדות בשורה ארוכה ומגוונת של שיתופי פעולה שהיא חותמת עליהם עם שחקניות החל מטויוטה ועד DIRECTV שמזכירים במהותם את ההסכם עם טאבולה.