ראיון"היקום הווירטואלי יחולל מהפכת חינוך ותעסוקה"
ראיון
"היקום הווירטואלי יחולל מהפכת חינוך ותעסוקה"
אין תחום שבו לא נשתמש בקרוב במטאוורס, עולם וירטואלי מקביל, משוכנע ריצ’רד קריס, סגן נשיא ואחראי על פיתוח מטאוורס באנבידיה, שממונה על פיתוח רובד טכנולוגי למערכת. "לשוק יש פוטנציאל של מאות מיליארדי דולרים", הוא אומר. רק שאת הדרך לשמירה על פרטיות יצטרך המשתמש למצוא לבד
ריצ'רד קריס, האחראי על תחום המטאוורס, העולם הווירטואלי המקביל, בענקית השבבים אנבידיה, אתה לא מרגיש שזו סתם מילת באזז, ושהעולם בעצם לא ממש מוכן לטכנולוגיה, מדהימה ככל שתהיה?
"לא. המטאוורס כבר כאן. אנחנו מאמינים שבדיוק כמו רשת האינטרנט, כמעט כל מגזר או תעשייה ימצאו יתרונות בשימוש ובאירוח של עולמות וירטואליים. כ־700 חברות (כולל BMW, וולבו, לוקהיד מרטין, אריקסון ואחרות – ר.ק.) כבר עושות שימוש בפלטפורמה 'אומניברס' שלנו לייצור מטאוורס,לצד 80 אלף מפתחים עצמאיים כאשר המטרה שלנו היא להגיע ל־40 מיליון מפתחים בכל העולם".
העולם הווירטואלי המקביל באמת כל כך אטרקטיבי?
"המטאוורס הוא אנלוגיה של האינטרנט, אבל זה המקום לציין שלא מדובר בהמצאה של אנבידיה, ושאנחנו לא מייצרים את המטאוורס בעצמנו. את זה אנחנו משאירים לאחרים".
•
ריצ’רד קריס (61)
גר בסן פרנסיסקו, נשוי + 5
סגן נשיא לפלטפורמת המפתחים Omniverse בענקית השבבים NVIDIA
•
כיהן בתפקידי הנהלה בכירים באפל, אמזון, HP ונוקיה
•
למד באוניברסיטת רדפורד וב־Fitchburg State University
•
אז מה הפלטפורמה שלכם בעצם עושה?
"אומניברס היא למעשה הפלטפורמה שעליה רץ המטאוורס, או לפחות אחת מהפלטפורמות. כולם רוצים מטאוורס בימינו, אבל מה זה? בפשטות, מדובר בתיאור של עולמות וירטואליים. בדיוק כמו שהיקום הוא תיאור לכוכבים שמרכיבים את מערכת השמש. חלק מהעולמות הווירטואליים האלה יכולים לשמש במסגרת חברתית, בידורית, עבודה, שיתופי פעולה בין אנשים, אבל מה שחשוב זה שהעולמות האלה ישמרו על עקביות בצורה שבה הם פועלים. במילים אחרות: כדי שכל משתמש יוכל לתפקד בסביבה הזאת עם משתמשים אחרים, חוויית המשתמש והסביבה צריכות להיות אותו הדבר עבור כולם. אם אני 'משגר' את עצמי מעולם אחד לשני, אלה צריכים להכיל את אותם אלמנטים תלת־ממדיים, התנאים שבהם אני פועל צריכים להיות אותו הדבר עבור כולם. זה כמו שאני גולש לאתר אינטרנט כלשהו ורואה בו סרטון, אם חבר שלי ניגש לאותו אתר כדי לראות את אותו הסרטון - זה צריך להיראות ולהיות מוצג לי באותה הדרך. העקביות של הצנרת הזו הכרחית".
אז האומניברס זה סוג של האינסטלציה של המערכת?
"הצנרת היא תקן USD. המערכת פותחה על ידי פיקסאר (חברת הפקת סרטי אנימציה בתלת־ממד שהוקמה בידי סטיב ג'ובס ולאחר מכן נמכרה לדיסני - ר.'ק.). היא משמשת לתיאור של האלמנטים הווירטואליים שפועלים יחדיו במסגרת המטאוורס. זה מעין מקביל ל־HTML, שפת התכנות שמהווה את הבסיס לאתרי האינטרנט.
“השפה הזו פותחה בשלהי שנות ה־80 על ידי טים ברנרס־לי, אז פיזיקאי ב־CERN שחיפש אמצעי לשתף מידע עם הקולגות שלו.
"הוא אפיין וכתב את השפה והיא נהפכה לאמצעי העיקרי לתיאור תצוגה של אתרים ברשת. כך למשל אם אתם רואים תמונה במקום מסוים באתר שאליו אתם גולשים זה כי הוא מקובע למיקומו על ידי סדרה של הוראות ופקודות ב־HTML, כך שגם אם תגלשו לאתר הזה ממחשב אחר, עדיין הוא יראה אותו הדבר. תקן USD הוא המקבילה לזה בעולמות הווירטואליים".
רעיון המטאוורס הוא לאפשר לגולשים לראות יחדיו ולחוות את אותה סביבה במקביל. בדיוק כמו ששחקני פורטנייט רואים את החברים שלהם באותה הצורה בה הם רואים אותם במחשב אחר או בקונסולת משחק, אבל לאנבידיה יש דווקא רעיונות אחרים.
NVIDIA הציגה לאחרונה בכנס את התפיסה שלה לטכנולוגיית המטאוורס, שעל פיה היתרון שלה הוא בסיוע לחיים האמיתיים שלנו. איך בדיוק?
"בחברה קוראים לזה 'תאום דיגיטלי', חיקוי אחד לאחד של המציאות. למשל, כדי לספק לפועל בפס ייצור של מכונית סביבת לימודים שדומה כמו שתי טיפות מים לפס הייצור במפעל. הרעיון הוא לאפשר לחברות לחסוך בעלויות הכשרה ולשמור על הבטיחות".
"נייצר עותק של החיים האמיתיים"
תסביר איך זה עובד בדיוק.
"תחשוב שפועל צריך לעבוד עם רובוטים או מכונות, הוא צריך להבין להיכן הוא יכול ללכת פיזית ואיך הוא צריך להפעיל את המכונה. למעשה זה אמצעי מצוין גם לאימון של רובוטים. במקום לבנות רובוט בעולם האמיתי ואז ללמד אותו את המשימות שלו תוך שימוש בלמידת מכונה, אפשר לבנות הדמיות וירטואליות של אלפי רובוטים שיוכלו להתאמן על סביבות לא אמיתיות. באופן מסורתי, מאמנים רובוט על ידי חיבורו למחשב והפעלה של תסריטי שימוש שאותם הוא מבצע ולומד. אבל כאן, מדובר ברובוט שיכול ללמוד בעולם סינתטי. המטרה העיקרית של עולמות סינתטיים הוא לספק עותק של החיים האמיתיים בעולם וירטואלי־דיגיטלי".
תקן ה־USD שמשמש לתיאור העולמות האלה כבר אומץ על ידי רוב חברות הטכנולוגיה הגדולות, מפייסבוק, גוגל ומיקרוסופט ועד אפל.
לכל אחת יש רעיון כיצד היא תיישם שירות מטאוורס בעולם האמיתי. בעוד שפייסבוק בונה על פלטפורמת משקפי המציאות המדומה שלה, "אוקולוס", במיקרוסופט משתמשים ב"הולולנס" שהן משקפי מציאות רבודה, זאת אומרת שהמשתמש רואה את האלמנטים הווירטואליים כשכבה נוספת על גבי הסביבה האמיתית שלו. זו כיום הגישה המועדפת עבור רוב החברות.
גם קריס מאמין שזו הגרסה שנמצא הכי הרבה בשימוש. אפל למשל עובדת במרץ על משקפי מציאות רבודה שהיא צפויה להשיק ב־2023, וגם סמסונג עובדת על משקפיים כאלה בשיתוף עם מיקרוסופט ואלה צפויות להגיע לחנויות ב־2024 ומיועדות לשימוש ארגוני ולצרכנים הפרטיים. גם גוגל עוסקת במטאוורס, אבל נראה שהחברה תתמקד יותר בלאפשר את הטכנולוגיה ללקוחותיה מאשר להפעיל אותה עבור משתמשי הקצה.
אתה מאמין שהיישום של מטאוורס בתוך המציאות יהיה בהכרח דרך משקפי מציאות מוגברת?
"הכל תלוי בתסריט השימוש. למשל אם אני אוהב לרוץ ואני רוצה שחבר אחד מהצד השני של העולם ירוץ איתי במסלול שלי, אז מציאות מוגברת מתאימה יותר. אבל אם אני מוסיקאי, וכידוע לך מוסיקאים אוהבים לנגן ביחד, אז מציאות וירטואלית יכולה לחבר הרבה מאוד מוזיקאים ממקומות שונים שינגנו ביחד".
אבל מה יהיה האמצעי הפופולרי ביותר לחוות את העולם הווירטואלי הזה?
"אני לא חושב שתהיה דרך אחת לכך, זה יוכל להתבצע בהרבה מאוד דרכים שונות. למשל הולגרמות - דמויות וירטואליות תלת־ממדיות שניתן להקרין במציאות תוך שימוש בקרני לייזר - זו טכנולוגיה מגושמת עדיין אבל היא מתפתחת. מנגד, תסריטים אחרים כמו שימוש באווטארים, ייצוג גרפי של המשתמש בשירותים מקוונים או באפליקציות, עדיפים. יש לנו פרויקט בשם 'טוקיו' שמאפשר להשתמש בכל מיני סוגים של טכנולוגיות מציאות מדומה, כמו גם בטכנולוגיות זיהוי שפה טבעית".
איפה כל זה מסייע לי בחיי היום־יום?
“מטאוורס יכול לבצע מהפכה בתחום החינוך, למשל, אם דמות אהובה תשמש כייצוג של המורה. המנכ''ל שלנו, ג'נסן הואנג, הציג ב־GTC, כנס הבינה המלאכותית האחרון שלנו, דמות מונפשת שמייצגת אותו בעולם הווירטואלי. הגודל שלה מקביל לבובה קטנה במציאות, והוא משתמש בה כדמות שלו במטאוורס. ניתן לשוחח עם הדמות הזו. תאר לעצמך שדמות כזו בדימוי של איינשטיין או של ניוטון תלמד את הילדים. עולמות וירטואליים מאפשרים לך הרבה מאוד חופש".
"ישראל כבר מתעניינת בפלטפורמה"
כפי שהמציאות והניסיון מלמדים אותנו, עם כל טכנולוגיה חדשה מגיעים סיכונים בלתי צפויים: מהבעיות הפוליטיות והחברתיות שמציפות את פלטפורמות המדיה החברתית כמו פייסבוק וטוויטר, דרך חיסול הפרטיות בגוגל ופייסבוק וכלה באיומי סייבר. איזה אמצעים בטיחותיים אתם תנקטו כדי למנוע ניצול לרעה של המטאוורס?
"אנחנו לא רוצים להיות אלה שמגדירים כיצד יעשו שימוש במטאוורס. אנחנו רוצים לייצר את הדלת לעולם הזה, אנחנו משאירים לכל משתמש את בחירת המנעול בו ישתמש כדי להגן על עצמו. בין אם אתה ארגון או משתמש פרטי זו צריכה להיות בחירה שלך בלבד".
איך הערכתם את צורכי או דרישות השוק לפני שפיתחתם את אומניברס? ומה התחזית שלך לגבי התפתחות התחום?
"פיתחנו את אומניברס לשימוש עצמי לפני חמש שנים ואנו מאמינים שיש לו פוטנציאל לשמש כרובד הטכנולוגי שיאפשר עולמות וירטואליים. אנחנו רק בתחילת הדרך בכל הקשור להיוון אבל להערכתנו יש כאן פוטנציאל לשוק בהיקף של הרבה מאות מיליארדי דולרים".
אולי אתם מחפשים מנועי צמיחה חדשים בגלל משבר השבבים העולמי?
"השגנו לעצמנו אספקה של שבבים לטווח ארוך כדי לתמוך בגידול שלנו בשנה הבאה וגם מעבר. אנחנו ממשיכים לעבוד מול שרשרת האספקה שלנו כדי להגדיל את הזמינות".
ל־NVIDIA יש מרכז פיתוח גדול בישראל, אבל הטכנלוגיה הישראלית עוד לא ממש שם מבחינת מטאוורס ואימוץ הרעיון, לא?
"לאנבידיה יש שתי תוכניות: NVIDIA Inception startup program ו־NVIDIA Developer Program שזמינות בישראל. אנחנו רואים גידול באימוץ מקומי של האומניברס, ואנחנו מאמינים שהאקוסיסטם הישראלי יתעניין בו יותר ויותר".