סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שופט בית המשפט העליון בברזיל אלכסנדר דה מוראס אלכסנדר די מוראש ו אלון מאסק
שופט בית המשפט העליון בברזיל אלכסנדר דה מוראס ואלון מאסק (צילום: ETIENNE LAURENT and EVARISTO SA / AFP)

ברזיל נגד מאסק: ביהמ"ש הורה על העברת 3.3 מיליון דולר מחשבונות X וסטארלינק

באוגוסט הקפיא בית המשפט העליון בברזיל את הפעילות של X במדינה, בטענה כי אינה מסירה תוכן הפוגע בדמוקרטיה; בסוף השבוע הורה ביהמ"ש על הפשרת חשבונות הבנק שלה ושל סטארלינק, שתיהן בבעלות אלון מאסק - כדי שניתן יהיה למשוך מהם כספים בגובה הקנסות שהוטלו על הרשת החברתית

בית המשפט העליון של ברזיל הורה אתמול לבנקים במדינה להפשיר את החשבונות של סטארלינק ו-X, שבבעלות אלון מאסק, ומשך מהם 3.3 מיליון דולר - סכום הקנסות שהוטלו על הרשת החברתית.
בעקבות כך הועברו למדינה 1.3 מיליון דולר מחשבונות הבנק של X, וכן 2 מיליון דולר מהחשבונות של חברת האינטרנט הלווייני. לאחר העברת הכספים, החשבונות לא הוקפאו בשנית.
באוגוסט הורה בית המשפט העליון בברזיל, בראשות השופט אלכסנדר דה מוראס, על הקפאת הפעילות של X בברזיל, הקפאה שנותרה על כנה. לדברי השופט, הרשת החברתית הפרה את החוק הברזילאי לאחר שסירבה למנות נציג משפטי מטעמה במדינה, וכן להסיר תוכן או חשבונות שגורמים נזק למוסדות הדמוקרטיים במדינה. בנוסף, הקפיא בית המשפט כספים של סטארלינק, בניסיון לגבות את הקנסות שהוטלו על X.
"מאסק הוא פורע חוק", כתב דה מוראס, בהחלטתו. "מעשיו מאפשרים הפצה מאסיבית של דיסאינפורמציה, ביטויי שטנה ומתקפות נגד שלטון החוק הדמוקרטי, פוגעים בבחירה החופשית של ציבור הבוחרים ומונעים ממצביעים מידע אמיתי ומדויק. X תרמה ליצירת סביבה של התעלמות מוחלטת מהחוק ברשתות חברתיות בברזיל, כולל בזמן הבחירות המקומיות ב-2024. קבוצות קיצון ומליציות דיגיטליות השתמשו בפלטפורמה להפצה מאסיבית של תכנים נאציים, גזעניים, פשיסטים, רוויי שנאה ואנטי-דמוקרטיים".
מאסק והחברות מסרו כי החלטותיו של דה מוראס "לא חוקיות", והתקבלו ללא הליך תקין.
סוכנות הידיעות הברזילאית UOL דיווחה מוקדם יותר החודש שכמה חשבונות X שדי מוראש הורה להקפיאם שייכים למשתמשים שאיימו לכאורה על שוטרי המשטרה הפדרלית המעורבים בחקירה לגבי הנשיא לשעבר של ברזיל, ז'איר בולסונרו, מהימין הפופוליסטי שהואשם בהצתת מהומות במדינה ב-8 בינואר ובניסיון הפיכה - בעקבות הפסדו בבחירות. מאסק ידוע כתומך של בולסונרו.
מאז אפריל הגביר מאסק את עלבונותיו וקריאותיו להדיח את די מוראש, וב-5 בספטמבר הצטרפה אליו גווין שוטוול, סמנכ"לית הכספים של ספייס X - החברה האם של סטראלינק - שכתבה: אלכסנדר, בבקשה תפסיק להטריד את סטארלינק ותן לנו לשרת את אנשי ברזיל".