דו"ח: מאז הרכישה של מאסק - זינוק חד בהיקף המידע השגוי בטוויטר על משבר האקלים
דו"ח: מאז הרכישה של מאסק - זינוק חד בהיקף המידע השגוי בטוויטר על משבר האקלים
לפי הנתונים, ב-2022 נרשם ברשת החברתית זינוק של 300% בשימוש בביטויים של "הונאת אקלים", ובהתקפות מחריפות נגד מדענים. המגמה בולטת במיוחד מאז רכש מאסק את החברה
היקף המידע השגוי והמטעה סביב משבר האקלים בטוויטר נמצא בזינוק משמעותי מאז השלים אלון מאסק את השתלטותו על החברה; כך לפי דו"ח של ארגון Advance Democracy. הממצאים הם עדות לכאוס ההולך וגובר בטוויטר וליכולות ניטור התוכן הפוחתות של הפלטפורמה, וכן לטרנספורמציה הפוליטית שעובר מאסק בשנה האחרונה, מתומך המפלגה הדמוקרטית שמצב את עצמו כאביר המאבק במשבר האקלים, אל הצד הרפובליקני/שמרני של המפה הפוליטית.
לפי הממצאים, שפורסמו ב-USA Today, ב-2022 נרשם בטוויטר זינוק של 300% בתפוצה של ביטויים כמו climate fraud, climate hoax ו-climate scam (שאת כולם ניתן לתרגם ל"הונאת אקלים") בהשוואה ל-2021. בנוסף, הציוצים הפופולריים ביותר שכוללים מידע שגוי לא מתויגים ככאלו, חרף מדיניות טוויטר בנושא. לכך נלוות מתקפות מחריפות והולכות נגד מדעני אקלים בטוויטר, שבגינן חלקם עזבו את הפלטפורמה.
אף שהעלייה בתוכן של מכחישי אקלים בטוויטר החלה ביולי, אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן חשף תוכנית רחבה למאבק במשבר האקלים, הזינוק המשמעותי בתוכן השקרי התרחש בנובמבר, אחרי שמאסק השלים את רכישת טוויטר ובמקביל לוועידת האקלים השנתית של האו"ם. לפי הדו"ח, שלוש מתוך 10 הפוסטים באנגלית שמזכירים שינוי אקלים עם מספר הציוצים מחדש הגבוה ביותר טוענים שמדובר במשבר מומצא או בנרטיב שמקדמת התקשורת.
נתונים אלו מצטרפים למהלכים סמליים שנקט מאסק, כמו פיטור צוות הקיימות שהפעיל את חשבון @TwitterEarth. "מאסק מעודד בגלוי מתקפות על תפיסות מדעיות מקובלות, החזיר חשבונות של מתנגדי-מדע שנחסמו בעבר, ושינה את האלגוריתם של האתר כך שתפוצת הפוסטים של פעילי אקלים מרכזיים תוגבל משמעותית", אמר ל-USA Today פרופ' מייקל מאן מאוניברסיטת פנסילבניה, ממדעני האקלים החשובים בעולם.
לא רק בטוויטר נרשמה עלייה בתוכן של מכחישי אקלים. לפי Advance Democracy, ביוטיוב תוצאות לשאילתות חיפוש עם ביטויים הקשורים להכחשת אקלים כללו פרסומות לסרטונים של מכחישי אקלים, בהם כאלו ששוללים את ההשפעה של הפעילות האנושית על האקלים. בטיקטוק, סרטונים שעשו שימוש באחת משבע תגיות של הכחשת משבר האקלים נצפו 4.9 מיליון פעמים יותר ב-2022 בהשווואה ל-2021. בפייסבוק, מנגד, נרשמה ירידה של 14% במספר הפוסטים עם תוכן של הכחשת משבר האקלים, אך אף אחד מהפוסטים הפופולריים ביותר לא כלל קישור למרכז המידע של פייסבוק בנושא מדע ואקלים.
"בשנה שעברה, חברות מדיה חברתית הכריזו על צעדים נוספים להלחם בתפוצה של מידע שגוי בנושא שינוי אקלים בפלטפורמות שלהן", אמר ל-USA Today נשיא Advance Democracy, דניאל ג'ונס. "למרות זאת, גילינו שכמעט בכל המקרים התפוצה של תוכן של מכחישי שינוי אקלים עלתה, ובמקרים רבים בצורה דרמטית".
אף שכל הפלטפורמות סובלות מבעיות בנושא, הדו"ח מעלה שהבעיה בטווויטר תחת מאסק היא החמורה ביותר. הסיבות לכך מגוונות. ראשית, אחרי סבב הפיטורים וההתפטרויות ההמוני שנערך עם כניסת מאסק לחברה מחלקת ניטור התוכן של טוויטר היא צל עברה, וברובה אינה מתפקדת. הדבר ניכר בעלייה כללית בפרסום פייק ניוז, הסתה ושטנה, ובכלל כך גם תוכן של מכחישי אקלים.
שנית, מאסק עצמו עבר לאורך השנה האחרונה טרנספורמציה בדמותו הפוליטית. בעבר, הזדהה מאסק כתומך מובהק של המפלגה הדמוקרטית, ותמך במועמדותם לנשיאות של ברק אובמה, הילארי קלינטון וג'ו ביידן. במקביל, הוא זוהה כלוחם בולט נגד משבר האקלים, הודות למאמציו לקדם חדירה של מכוניות חשמליות (דרך טסלה) ופאנלים סולאריים (דרך SolarCity). עד כמה היתה זו מחויבות אמיתית למאבק במשבר האקלים לעומת ניצול הזדמנות עסקית מוצלחת זו שאלה שנתונה לדיון (אם כי מבקרים יציינו שטסלה מוכרת זיכויי פחמן על פליטות שלכאורה נחסכו בזכות רכביה, וכך למעשה סייע לגופים מזהמים להמשיך ולזהם).
ואולם, במאי שעבר הכריז מאסק שכבר אינו תומך במפלגה הדמוקרטית, לאור תמיכתו של ביידן בזכויות עובדים. בנובמבר הכריז שיתמוך במושל פלורידה הרפובליקני רון דסנטיס אם יתמודד בבחירות לנשיאות ב-2024. עד כמה מדובר בשינוי אמיתי או ברצון של מאסק לשחרר את הטרול הפנימי שלו (שמעולם לא היה מרוסן מדי), גם זו שאלה שנתונה לדיון. אם כי פעילותו בטוויטר מאז השלים את הרכישה, כולל סקרים סנציונליים והחזרה לפעילות של משתמשי ימין-קיצוני שנחסמו בגלל הסתה או ביטויי שטנה מרמזת לכיוון הטרוליזם.
וכיאה לטרול ימני, משבר האקלים בפרט ומדע בכלל הם יעדים למתקפה מצד מאסק, אם לא ישירה לכל הפחות בעקיפין באמצעות ריפוף מדיניות האכיפה והחלשת מערך ניטור התוכן של טוויטר.