בהייטק מקבלים ארוחות בשווי 1,000 שקל בחודש; זינוק של 18% בשנתיים
בהייטק מקבלים ארוחות בשווי 1,000 שקל בחודש; זינוק של 18% בשנתיים
המחיר הממוצע של עסקה בהזמנת ארוחות מכרטיסי ההטבות עלה בתקופת העבודה מהבית ב-70% ל-71 שקל; עם זאת, ההטבה של סבסוד ארוחות שמורה ל-40% בלבד מהעובדים - בעיקר לגברים בני 40 בהייטק
תקציב הארוחות (כרטיס הסיבוס או התן ביס) של הייטקיסטים גדל ב-18% בשנתיים האחרונות והיום הממוצע החודשי שמקבלים בהייטק לארוחות הוא 980 שקל בחודש, כך לפי נתונים של חברת סיבוס סודקסו.
בזמן העבודה מהבית, כאשר עובדים רבים עברו להזמין את הארוחות לבתיהם, המחיר הממוצע של עיסקה עלה גם כן באופן משמעותי: ב-2019 משלוח ממוצע עלה 42 שקל וב-2021 הממוצע זינק ל-71 שקל, עלייה של 70%. להערכת החברה הגידול בשווי העסקה נובע מכך שהסבסוד לארוחות עלה ועובדים יכלו להשתמש בסכומים גבוהים יותר בהזמנת ארוחות ולאו דווקא מכך שמחירי המנות במסעדות עלו.
אבל לא כולם עובדים בהייטק וההטבה של סיבסוד ארוחות שמורה ל-40% מהעובדים בלבד, כאשר יש ייצוג גבוה לגברים בגילאי 35-44 לעומת נשים או בני גילאים אחרים.
באופן כללי בזמן הקורונה ההטבות שמעניקים מקומות עבודה לעובדים השתנו כאשר גם כאן ההייטק מוביל את המגמה. כך למשל בעקבות המגיפה חלה עלייה במספר החברות שהעניקו הטבות הקשורות ל-Wellbeing של העובדים כמו תמיכה נפשית (עלייה של 55%), הרצאות בנושאי בריאות ואיכות חיים (צמיחה של 33%) וביטוח רפואי פרטי (עלייה של 22%). לעומת זאת, חלה ירידה של 13% בפעילויות גיבוש.
בהייטק 80% מהעובדים נהנים מפעילויות גיבוש לעומת 64% מהעובדים בתעשיות אחרות. בהייטק הרצאות וכנסים מקצועיים רווחים יותר עם 60% מהעובדים שמקבלים אותן לעומת 49% מהעובדים בתעשיות אחרות וכך גם הרצאות בנושאי בריאות ואיכות חיים (44% בהייטק לעומת 26% בתעשיות אחרות), כך לפי נתונים של מחלקת המחקר של סיבוס ישראל שכלל מאות חברות ישראליות וכלל השוואה למדינות אחרות בהן פועלת סיבוס.
כאשר מסתכלים על מה עובדים היו רוצים לקבל לעומת ההטבות שיש להם נראה שהמעסיקים לא תמיד קולעים לרצונות העובדים בבחירת ההטבות. 78% מהעובדים היו רוצים לקבל סבסוד משמעותי למופעים, בתי מלון או אטרקציות אבל רק 38% מהעובדים אכן מקבלים הטבה כזו. ההטבה השניה בחשיבותה לעובדים היא ביטוח בריאות פרטי כאשר 74% מהעובדים היו מעוניינים בביטוח כזה אבל רק 51% מהעובדים מקבלים את ההטבה. הטבה שעובדים מקבלים אבל לא כל כך חשובה להם היא הרצאות בנושא תזונה נכונה ובריאות כאשר 31% מהעובדים מקבלים את ההטבה אבל רק 21% מהם מעוניינים בה.
"גילינו שהשיקול בבחירת מקום העבודה על פי ההטבות גדל ב32%. העובדים רוצים לקבל יותר הטבות ורואים אותן כחלק אינטגרלי מתנאי ההעסקה שלהם. מצד הארגון ראינו שככל שמקום העבודה מיטיב עם העובדים שלו, הערך שלו בעיני העובד עולה ומידת ההמלצה לעבודה בארגון גדלה. כלומר, השפעה ישירה על מיתוג המעסיק - נושא הכל כך חם שמרגיש שכולם עוסקים בו בימים אלו", אומרת אורטל דודו, מנהלת שיווק בחברת סיבוס.
"בנוסף, אנחנו מזהים שינוי בסוג החברות שנותנות כרטיסי ארוחות לעובדים שלהם. אם פעם זו הייתה הטבה שהייתה שמורה לחברות הייטק ולתאגידים גדולים, היום אנחנו רואים גידול של 300% בחברות קטנות ובינוניות שמסבסדות לעובדים שלהם כרטיסי ארוחות. בשנתיים האחרונות, תקופה בה כולנו מצאנו את עצמנו עובדים מהבית, לפעמים גם עם הילדים (המבודדים), החברות הבינו את החשיבות והצורך שיש לסיבוס בקרב העובדים וכתוצאה מכך הגדילו את תקציב הסיבוס לעובדים שלהן בסדר גודל של 50%. כמובן שגם אצלנו ההייטק מוביל את השוק, עם התקציב הממוצע הגבוה ביותר, העומד על כמעט 1,000 שקל בחודש, אבל אנחנו רואים שגם יתר הענפים, מיישרים עם הזמן קו עם הסטנדרט אותו מציב ענף ההייטק", היא אומרת.