לא תעבדו עליה: החברה הישראלית שמזהה נוכלים עבור ענקיות הטכנולוגיה
לא תעבדו עליה: החברה הישראלית שמזהה נוכלים עבור ענקיות הטכנולוגיה
אם נרשמתם בעבר לשירותים כמו AirBNB, בירד או פייפאל, עשיתם שימוש בטכנולוגיה של חברת אותנטיקס, המפעילה שירות שמאפשר לקבוע בתוך 3 שניות האם המשתמש שנרשם לשירות אמיתי או פייק. בבשנה החולפת ההכנסות שלה זינקו ב-80% - וממש לא בכדי. ביקור היכרות
המשרדים המרשימים של אותנטיקס (Au10tix) נמצאים במתחם הייטק גדול בהוד השרון - ירושה מענקית טכנולוגיה ששכרה את הנכס לפניה שם לפניה. "את כל זה קיבלנו ככה, לא נגענו" מספר רון עצמון יו"ר ובעלים משותף. המשפט הזה מסביר הרבה על יעילות החברה, שבניגוד לחברות טכנולוגיה אחרות לא גייסה כסף מעולם ואת כל הפעילות שלה היא מממנת מהכנסות ממכירת המוצרים שלה.
אוטנטיקס היא חברה בת של חברה משפחתית שלמעשה כבר קיימת יותר מארבעה עשורים - ICTS, שקמה ב-1982 ובעבר העניקה שירותי סינון לעוברים ושבים בנמלי תעופה ברחבי העולם. בזמנו, התהליך היה ידני ובסוף שנות ה-90 הוא עבר מיכון ואוטומציה.
לאחר מכן החברה עברה לעולם הבנקאות ועסקה במתן שירותי KYC (הכר את הלקוח) לבנקים, והדרך משם לעולם הפינטק הייתה קצרה. בעשור האחרון היא רתמה את הידע שצברה בניהול זהויות מעולמות הבנקאות ושדות התעופה, מתפעלת ומפתחת מערכת ייחודית שפועלת ברקע של תהליכי הרשמה לשירותים דיגיטליים ואפליקציות, ויודעת לקבוע בתוך 4 עד 8 שניות האם הנרשם לשירות הוא אותו אדם שפרטיו הוזנו בתהליך ההרשמה - מה שחוסך לענקיות הטכנולוגיה מיליונים רבים ומונע פגיעה במוניטין.
מאז 2015 החברה מפתחת גם מערכת ביומטרית שמסייעת לאתר זהויות בדויות או גנובות בקרב נרשמים. "לפעמים אותה זהות יכולה לצוץ במספר מדינות בזמן נתון זה יכול להוכיח גניבת זהות, כי לעיתים קרובות הזהויות הם של האנשים אמיתיות אבל הפרטים מתוך הזהות - הכתובת, התמונה והשם - מופיעים במספר פרופילים שונים", מסביר רון.
בשנתיים שבהם השתוללה מגפת הקורונה זינקו הכנסות החברה והיקפן הגיע לכ־70 מיליון דולר ב־2021, כ־80% יותר מבשנה קודמת. הרווח הנקי של החברה מוערך ב־40 עד 50 מיליון דולר בשנה. החברה, כאמור, לא גייסה כספים לכל אורך הדרך, אבל ב-2019 מכרה 30% ממניותיה לקרנות TPG ו-OAK תמורת 80 מיליון דולר. כיום, החברה מפתחת את מוצריה בישראל בלבד ולא מחזיקה אתרים נוספים מסביב לעולם.