אתגר הטיקטוקכך חיסלה טיקטוק את כוכבי היוטיוב
אתגר הטיקטוק
כך חיסלה טיקטוק את כוכבי היוטיוב
המהפכה שחוללה הפלטפורמה בתעשיית המוזיקה הקפיצה באחת לקדמת הבמה את התנועה בשירים, כשחיבור ריקוד קליט לשיר עשוי להפוך אותו בן רגע לוויראלי ולהגיע למיליוני אנשים. גם הסדר הישן התערער כשהרדיו, יוטיוב וספוטיפיי, מתחילים להתיישר לפיה
תעשיית המוזיקה עברה בשנים האחרונות תהפוכות רבות. זה התחיל במעבר מדיסקים לפלטפורמות הדיגיטליות כמו ספוטיפיי ויוטיוב, ובעקבות זה גם ויתור על הוצאת אלבומים שלמים ובחירה לשחרר סינגלים בלבד. אלא שכיום כדי להוציא שיר חדש לא מספיק שהוא יהיה טוב, אלא רצוי שיתלווה אליו קליפ מושקע ושהפזמון יהיה קצבי וקליט כדי שאפשר יהיה להלביש עליו ריקוד שיפוצץ את הטיקטוק - האפליקציה שמבחינת דור ה־Z, שחשוף לכמויות אדירות של מידע ותוכן והתרגל לצרוך אותו בחלקים קטנים ורצוי עם ויזואליה וקצב, אם אתה לא שם אתה לא קיים.
כתבות נוספות בפרויקט:
טיקטוק היא פלטפורמה המבוססת על וידאו וסאונד והיא כבר מזמן לא רק רשת חברתית אלא יצרנית תוכן ופלטפורמה אדירה לקידום. לכן, לא מפתיע שרוב היוצרים היום בוחרים להפיץ את המוזיקה שלהם בטיקטוק כדי לחשוף אותה לכמה שיותר אנשים. החל מיוצרים אנונימיים שעשויים לזכות בחשיפה מרובה אם יגיעו לידיים הנכונות על המקלדת ועד לאמנים ותיקים וידועים שרוצים שהיצירה שלהם תגיע למגוון רחב של קהלים, כי טיקטוק כבר מזמן לא שייכת רק לצעירים. אפילו ראש הממשלה משתמש בפלטפורמה כדי להעביר את מסריו לאלה שפחות מחוברים למהדורות החדשות.
בתעשיית המוזיקה העולמית כבר הבינו מזמן שהאפליקציה מהווה כלי קידום חיוני עבור אמנים וחברות תקליטים, ובשנה האחרונה גם בתעשיית המוזיקה הישראלית. למעלה ממיליארד משתמשים בעולם חשופים לחומרים שעולים לרשת החברתית ועשויים בהינף יד ויראלי להפוך שיר ללהיט.
"התרבות הישראלית היום לא ייחודית או אחרת מכל תרבות מערבית בעולם", מסבירה ענבל גזית, עורכת תרבות בגלי צה"ל. "לכן, בוודאי בשכבת הגיל הצעירה, טיקטוק היא המכשיר דרכו בני ובנות נוער מגלים שירים חדשים. במובן הזה, אם אין לך נוכחות איכותית בטיקטוק, לא יכירו אותך. האיכות הנוספת שנולדה בטיקטוק היא הקפדה לא רק על נראות (שחזרה לקליפים בזכות היוטיוב עם דעיכת MTV ) אלא גם על תנועה. תנועה ממוקמת היטב על שיר קליט, מקפיצה את נתוני הצפייה, השימוש החוזר ובסופו של דבר גם את נתוני ההאזנה. כך קרה עם 'לך לישון' של אנה זק, שהוציאה שירים לפניו, אבל התפוצצה בזכותו, או 'השמלה החדשה שלי' של רן דנקר. מהטיקטוק דברים זולגים לבמות, משם לרדיו ובסופו של דבר סבא או סבתא שלי יפגשו אותם במהדורת החדשות".
כולם מבינים את הפוטנציאל השיווקי האדיר שיש לטיקטוק ואת הכוח שיש בסרטונים קצרים. אם פעם זמרים היו מעלים כטיזר פזמון מתוך שיר חדש שעתיד לצאת ואחרי כמה ימים מעלים את השיר המלא והקליפ, היום האסטרטגיה היא להשיק סינגלים באפליקציה. נועה קירל העלתה לפני יותר משנה לטיקטוק את הפזמון של שירה הבינלאומי הראשון "Please don't suck", כמה ימים לפני שיצא רשמית, כדי שיופץ בין המשתמשים שביום יציאתו כבר יזמזמו את הפזמון בעל פה. השנה היא עלתה שלב והשיקה את שירה "פעמון" בבלעדיות לפלטפורמת הטיקטוק.
קירל גם יצאה בשיתוף פעולה עם טיקטוק ביצירת סדרת מיני-דוקו סביב המופע הגדול שלה בפארק הירקון בקיץ האחרון. יוצרים נבחרים בטיקטוק פוזרו בקהל וצילמו את המופע מזוויות שונות וחומרי הגלם נאספו וייערכו לסדרת מיני דוקו של המופע שיעלה בבלעדיות לחשבון הטיקטוק הרשמי של קירל.
זאביק דרור, בעל משרד לאסטרטגיה תקשורתית שמטפל בין השאר באמנים מרגי, משה פרץ ואגם בוחבוט מספר ש"הטיקטוק הפך להיות גורם מאוד משמעותי בהפצה ובהצלחה של שירים. יש שירים שלא נתפסים בתחנות הרדיו ולא צוברים מספיק השמעות בפלטפורמות כמו יוטיוב, ספוטיפיי ואפל מיוזיק, וכאשר הם תופסים תאוצה בטיקטוק אז הפלטפורמות מתיישרות לפיו. יש משהו באלגוריתם של הטיקטוק שמצליח להגיע להרבה מאוד קהלים שלאו דווקא מחפשים את השיר, הז'אנר או אמן והוא מציף להם את השיר. זה מדהים. בפלטפורמה כמו אפל יש חלוקה לז'אנרים ולפעמים העורך המוזיקלי לא שם משהו בתור פופ, אבל מי שרוצה לשמוע רק פופ, טיקטוק יגישו לו אותו, הוא מציף את זה בפיד. עוד לא השקנו שיר בטיקטוק אבל הוא ללא ספק עולה בכל ישיבת עבודה ואנחנו גם משקיעים בו כסף. אם פעם המשאבים היו הולכים ליוטיוב אז היום כבר יודעים שאפשר לקנות צפיות ביוטיוב והמדד האמיתי יותר הוא ספוטיפיי ואפל, אבל בטיקטוק אפשר גם לעשות פעילויות עם יוצרי תוכן וקריאייטורים שיודעים לקדם את השיר".
גם המושג אתגר קיבל משמעות שונה בפלטפורמה. אם תצליחו לחבר גם ריקוד קליט לשיר הוא יהפוך ויראלי ויגיע למיליוני אנשים. ב"לך לישון" הריקוד הגיע מובנה עם הקליפ המקורי, ללא ספק מחשבה חכמה של המושכים בחוטים. אבל אחת הדוגמאות ששברה את הרשת ללא מחשבה מוקדמת הוא השיר "ליבינג דה דרים" של נונו (נעמי אהרוני גל) שהקפיץ אותה מתופעה מוזיקלית לבני 20 פלוס לכוכבת הכי חמה של השנה שהוציאה אלבום נפלא ("סטטוס"), גרפה את תואר תגלית השנה של אקו"ם וחורכת את הבמות. האתגר לריקוד שנלווה לפזמון "בוקר ציח וצח" רץ חזק ברשת, זה התחיל משתי בחורות שעשו לשיר כוריאוגרפיה ושיתפו, ובעקבות הטרנד הויראלי הועלו למעלה מ־20 אלף ביצועים לריקוד, מבני נוער בהפסקות בבית הספר ועד קשישים בבתי אבות שרקדו עם נכדיהם. אפילו על סט הצילומים של "מלכת היופי של ירושלים" הצטרפו לאתגר מיכאל אלוני, יובל שרף וקים אור אזולאי.
אחד האתגרים המפורסמים בעולם הוא משתמשי טיקטוק שעושים ליפסינק דרמטי לשיר של סלין דיון משנות ה־90 "It's All Coming Back to Me Now" . בעולם עלו עשרות אלפי גרסאות ואצלנו הצטרפו לאתגר גם קורין גדעון והדיווה המקומית שלנו – ריטה.
יתרון נוסף שיש לטיקטוק הוא ניעור אבק משירים ששכבו במגירה שנים רבות וביצעו קאמבק מטורף. השיר "Running Up That Hill" של קייט בוש שהפך להמנון הרשמי של הסדרה "דברים מוזרים" זכה ללמעלה משני מיליון סרטונים בטיקטוק.
בארץ עוד לא היה קאמבק בקנה מידה דומה לזה, אבל בני נוער פתאם מגלים שירים כמו "תפילה" של עפרה חזה או "אריק" של שלומי שבן, שיצאו עוד לפני שנולדו. גם הזמרים הוותיקים יותר כבר מבינים שכדי להגיע עם המוזיקה שלהם לכמה שיותר אוזניים (ובמקרה הזה גם עיניים) הם צריכים להיות שם.
השנה הצטרפו לטיקטוק בין השאר ירדנה ארזי וציפי שביט. להקת משינה הצטרפה במסגרת #rocktober, חגיגת רוק עולמית במסגרתה פתחה טיקטוק נוכחות על הפלטפורמה לענקיות הרוק כמו הביטלס, לד זפלין, הרולינג סטונס, U2 ועוד. ללהקה הוצמד קריאייטור שמלווה אותה ועוזר לייצר תכנים והם העלו לטיקטוק מגוון תכנים בלעדיים וראשוניים כחלק מסיבוב ההופעות המיוחד שלה לרגל חגיגות 25 שנה לאלבום האייקוני "להתראות נעורים, שלום אהבה". בנוסף, הושק ההאשטג #משינה שבו קהילת הטיקטוק הישראלית מוזמנת ליצור מחוות לשירי הלהקה.
ומה לגבי תמלוגים? מאקו"ם נמסר כי "נכון לעכשיו אין תמלוגים מטיקטוק. אקו"ם נמצאת במשא ומתן מתקדם מול טיקטוק (לקראת חתימה) שיקנה להם רישיון. ברגע שייחתם נתחיל לגבות מהם ולחלק עבור שימושים".
נכון להיום טיקטוק הקימה Creator Marketplace בישראל, פלטפורמה בשירות עצמי שתאפשר למותגים למצוא יוצרי תוכן איתם הם רוצים לשתף פעולה בין אם זה לקמפיין בודד או לעבודה לטווח ארוך יותר. המרקטפלייס יאפשר תנועה דו כיוונית בין המותגים ליוצרים. "היכולת של קריאייטורים מובילים לייצר תוכן מעניין, אותנטי ורלוונטי היא כלי מדהים למותגים שכמהים להיכנס לפלטפורמה ולא תמיד יודעים לעשות זאת נכון", אמר אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל. "עבור היוצרים, הממשק החדש יסייע להפוך את הכישרון שלהם למקור הכנסה".