סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה מטא פארק מנלו קליפורניה
מטה מטא בקליפורניה (צילום: שאטרסטוק)

מגיבה ללחץ הציבורי: מטא תגביל קטינים בפייסבוק ובאינסטגרם

ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי היא צפויה להגביל את חשיפת המשתמשים בני 18 ומטה לתכנים בסוגיות רגישות כמו התאבדות, נזק עצמי והפרעות אכילה. השינויים יוטמעו כבר בשבועות הקרובים. מטא עושה את השינויים בתגובה ללחץ ציבורי סביב פגיעה אפשרית של הפלטפורמות שלה בבני נוער

מטא מגיבה ללחץ הציבורי, ותטיל מגבלות רחבות יותר על התוכן שמשתמשים קטינים יכולים לצפות בו בפייסבוק ובאינסטגרם – כך הודיעה אתמול (ג') ענקית הטכנולוגיה. בין השאר צפויה החברה להגביל את החשיפה של משתמשים בני 18 ומטה לתכנים העוסקים בסוגיות רגישות כמו התאבדות, נזק עצמי והפרעות אכילה. השינויים יוטמעו כבר בשבועות הקרובים.
מטא עושה את השינויים בתגובה ללחץ ציבורי מתמשך סביב פגיעה אפשרית של הפלטפורמות שלה בבני נוער. לחץ זה החל להתגבר משמעותית בעקבות סדרת חשיפות של הוול סטריט ג'ורנל מ-2021, שבין השאר כללה מסמכים פנימיים שלפיהם באינסטגרם ידעו שהפלטפורמה רעילה למשתמשים צעירים. באוקטובר שעבר, עשרות מדינות בארה"ב תבעו את החברה בבית משפט פדרלי, בטענה שפיתחה והשתמשה במכוון ביכולות שונות בפייסבוק ובאינסטגרם במטרה למשוך ולמכר ילדים לפלטפורמות שלה.
השינויים שהציגה מטא אתמול לא מתמודדים עם כל הביקורת כלפיה, ונועדו בעיקר להגביל חשיפה של בני נוער לתכנים מזיקים. כיום, מטא מסירה תוכן שמפר את תנאי השימוש שלה ומגבילה את המלצות על תוכן שמנוגד למדיניות ההמלצות שלה (למשל, תוכן מיני או שמכיל מידע מטעה) לכלל המשתמשים.
עם השינוי, מטא תגביל עוד יותר את המלצות התוכן לבני 18 ומטה, בעיקר בנוגע למה שהיא מכנה "תוכן רגיש או באיכות נמוכה". "בני עשרה יצורפו אוטמטית לקטגוריית התוכן המחמירה ביותר באינטסגרם ובפייסבוק", אמרה החברה בהודעה לעיתונות. "אנחנו כבר מיישמים זאת למשתמשים בני עשרה חדשים, ומרחיבים את השינוי גם למשתמשים קיימים. השינוי יקשה על משתמשים להגיע לתוכן או לחשבונות רגישים במקומות דרך חיפוש או Explore".
בנוסף, מטא לא תציג למתבגרים תוכן ש"אינו מתאים לגילם". זאת, גם אם שותף על ידי חברים או אנשים שהם עוקבים אחריהם. תוכן מסוג זה יכול לכלול דיונים על התמודדות עם פגיעה עצמית והפרעות אכילה, או תוכן שכולל טובין אסורים (דוגמת סמים) או עירום.
"ניקח לדוגמה מישהו שכותב על התמודדות עם הפרעות אכילה. זה סיפור חשוב, שיכול לסייע בהסרת הסטיגמה מסוגיה זו, אבל זה נושא מורכב שלא מותאם בהכרח לכל המשתמשים הצעירים. אנחנו נתחיל להסיר סוג זה של תוכן מהחוויה של בני עשרה באינסטגרם ובפייסבוק, וכן סוגים אחרים של תכון שלא מותאם לגיל זה. אנחנו כבר פועלים על מנת שלא להמליץ על תוכן שכזה במקומום כמו Reels או Explore, ועם יישום השינוי לא נציג אותו למתבגרים בפיד או בסטוריז, גם אם שותף על ידי מישהו שהם עוקבים אחריו", אמרה מטא.
כמו כן, אם מתבגרים יחפשו תכנים שעוסקים בסוגיות כמו התאבדות, פגיעה עצמית והפרעות אכילה, מטא תסתיר את תוצאות החיפוש ובמקום זה תפנה אותם למקורות סיוע מקצועיים. מטא גם תשנה אוטומטית את הגדרות החשבון של בני נוער, על מנת להגביל את זהות המשתמשים שיכולים לשתף תכנים שלהם, לתייג אותם, או לכלול תכנים שלהם ב-Reels Remix, וכך שרק מי שעוקב אחריהם יוכל לשלוח להם הודעות.
חשוב לציין, יכולת השינויים להיות אפקטיביים על פני מספר גדול של משתמשים צעירים מוגבלת על ידי האופן שבו מטא קובעת את גיל המשתמש: על סמך תאריך הלידה שהוזן בעת ההרשמה לשירות. מתבגר שמבקש לעקוף את השינויים ולהגיע לתכנים שמטא מונעת ממנו, צריך רק לשנות את תאריך הלידה שלו, ויש מעט מאוד שמטא יכולה לעשות כדי להתמודד עם זה.