האם אפשר להגיע מפוסטים בלינקדאין למשרת החלומות?
האם אפשר להגיע מפוסטים בלינקדאין למשרת החלומות?
איך מגיעים מנקודת שפל בקריירה למצב בו מעסיקים "מחזרים" אחריכם? מורד שטרן, מחבר הספר "שובר שוויון", מספר איך טיפס ממשבר תעסוקתי למקום בו הצעות העבודה זרמו אליו, וכיצד ניתן להשיג יתרון בשוק התעסוקה באמצעות רשתות קשרים, קהילות ומיתוג אישי
לפני כעשור, כשהיה בן 29 הרגיש מורד שטרן, מחבר הספר "שובר שוויון", שהוא במצב חירום מבחינה מקצועית. הוא החליט לעזוב את מקום העבודה שלו ולמצוא עבודה חדשה אך מהר מאוד גילה שזו משימה מאוד לא פשוטה ובמיוחד לבד, כלומר בלי קשרים - אבל לא היה לו למי לפנות. אחרי שמצא עבודה, שגם היא לא הייתה משרת חלומותיו, החליט להקדיש זמן מעבר לשעות העבודה הרגילות כדי לשכלל ולפתח רשת קשרים אישיים ומקצועיים - כך שבפעם הבאה שיצטרך, יהיה לו למי לפנות.
"נכנסתי לטלפון, עברתי על כל אנשי הקשר שלי ולא היה אף אחד שהרגשתי נוח לפנות אליו כזה שעזרתי לו בעבר. הרגשתי את הכאב של להיות לבד וכשאתה מרגיש את הכאב הזה אתה מבין שאתה צריך רשת ביטחון", הוא מספר.
הוא פתח בלוג מקצועי בנושא שהלהיב אותו והתחיל ליצור תוכן. "התחלתי לשחק וליצור. כתבתי בלוג בתחום של UI ואז הגיעה הצעה להיות איש יחסי ציבור בהתנדבות עבור ארגון של מומחי שימושיות (UI). הלכתי על זה, ופתאום כשלקחתי על עצמי משהו חדש שלא ידעתי, שהיה מעבר ליכולות שלי הרגילות שלי - זה פתח עבורי עולמות חדשים. בעקבות תפקידי כאיש יחסי ציבור נוצר לי קשר עם עיתונאים. זה הוביל לכך שבניתי יחד עם עורך הטכנולוגיה ב-Ynet דאז, ניב ליליאן, מדור ביקורת רשת שבועי, בו בחנו כמה אתרים הם קלים לשימוש. למדתי מזה כל כך הרבה והפכתי למוקד - אנשים פנו אלי מכיוון שהם רצו את החשיפה במדור", הוא אומר.
סגירת המעגל מאותו 'מצב חירום' בקריירה הגיעה עבורו עם הוצאת הספר שכתב לאור. מנקודת השפל הזאת לפני עשור הצליח להגיע למימון 20% מהספר שלו בתוך 24 שעות בזכות הקהילות והקשרים שבנה לאורך הדרך. "הוצאתי את הספר במימון המונים והגעתי לנקודה שבה עוד פעם אני צריך עזרה - אבל הפעם היו הרבה אנשים מאחורי. ראיתי שאני באמת יכול לעמוד מאחורי מה שכתבתי".
שטרן כותב על כוחן של קהילות, רשתות הקשרים ומיתוג אישי ככלי לקידום מקצועי אבל את הכלים האלה אי אפשר לבנות או לפתח בעת חירום מקצועית - בזמן פיטורים או כשרוצים לעזוב מקום עבודה. "יש ספר שאני ממליץ עליו בנושא נטוורקינג שהשם שלו באנגלית, בתרגום חופשי הוא שצריך 'לחפור את הבאר לפני שאתה צמא'. צריך להתכונן כי תמיד יש עליות ומורדות וזה צריך להיות ממקום רגוע. כשאתה במצב חירום ואתה חייב למצוא עבודה כדי לפרנס משפחה זה לא הזמן לבנות קהילה כי אתה נמצא במקום מאוד נצרך. בבנייה של קהילה צריך לתת המון וכשמגיע הרגע שבו אתה צריך לבוא ולבקש משהו, אם לא תרמת, לא עשית - זה לא הזמן"
היום כבר ברור שמיתוג אישי או בניית קהילות ובטח שרשת קשרים מקצועיים יכולים לעשות את ההבדל ולפתוח הזדמנויות תעסוקתיות, אבל עד כמה באמת מיתוג אישי או בניית קהילה שנעשים במטרה לקדם את הקריירה יכולים לעבוד? הרבה פעמים רואים ברשתות החברתיות מאמצי מיתוג אישי כאלה שפשוט נראים לא אותנטים או 'מתאמצים' מדי. למשל יצירת קהילות, שטרן ממליץ על כך וזה כלי שהפך פופולארי יותר ויותר בשנים האחרונות גם בקרב אנשים פרטיים וגם בארגונים, אבל בהרבה מקרים נראה שהקהילה נוצרה למטרות קידום אישי או עסקי מה שגורם לאנשים להתייחס בחשדנות.
"אני חושב שאם אתה שם את המיתוג האישי כמטרה בפני עצמה אתה כבר קצת חוטא למטרה", אומר שטרן. נקודת המוצא הנכונה יותר לתהליך כזה היא המחשבה שאתה רוצה לעשות משהו משמעותי בחיים, להגיע למקומות שיש בהם השפעה ובשביל להגיע לשם צריך לנכס הרבה ידע וכישורים כך שאנשים יוכלו באמת להעיד שיש לך את הידע והכישורים האלה. "זה מירוץ ארוך טווח. כאשר אנשים מתחילים אותו רק במטרה של מיתוג אישי הם יכולים ליפול מאוד מהר כי מאוד קשה למדוד מתי אתה הופך להיות 'מוביל דעה'. כשאתה מגיע ממקום נכון שאתה רוצה להיות חלק, להשפיע אז זה דורש המון עבודה עצמית פנימית. בסופו של דבר הפעולות שתעשה יתבטאו במיתוג אישי נכון יותר ואף תוכל להמיר אותן לכסף – אבל זה בטווח הארוך. אם אתה רק עושה רעש אבל אין לך את הידע האמיתי והערך שאתה יכול להביא לתעשייה - זה לא יעבוד".
אמנם הבסיס הוא ידע. עם זאת, אדם שהוא מאוד מקצועי בתחומו אבל לא עושה צעדים נוספים על מנת לשתף את הידע הזה אז התעשייה מפסידה אותו והוא עלול להפסיד הזדמנויות מעניינות בדרך.
בעידן של משפיעני רשת, ומומחי מיתוג אישי, אם הבסיס הוא ידע קשה לדעת איפה עובר הגבול בין משפיען למומחה. האם מישהו שיש לו 40 אלף עוקבים בטוויטר וכותב בנושא מסויים – הוא מומחה בנושא?
"במציאות 40 אלף עוקבים לא הופכים אותך למומחה אבל ידע וניסיון כן. מצד שני, אתה בהחלט יכול לעשות 'רעש' עם 40 אלף עוקבים במובן שלמה שאתה כותב יש אימפקט ויכול להיות שזה יהיה משמעותי בתעשייה. אנשים שמגדירים את עצמם כמומחים אבל הם לא מומחים באמת זה מסוכן אבל אני חושב שהתעשייה יודעת לאזן את הדברים האלה. הרשת היא לא חד כיוונית, כשאתה מעלה משהו לרשת זה לא נשלח לעולם ומתקבל כאמת מוחלטת. יש המון גופי תקשורת ולכן היופי של הרשת הוא שזה שיח שווה ולפעמים זה מתאזן. לכן, התשובה לשאלה אם יש לך 40 אלף עוקבים בטוויטר זה הופך אותך למומחה היא לא".
הקפיצה המשמעותית בקריירה של שטרן הייתה המשרה הראשונה שלו בהייטק, בחברת HP והיא הגיעה בעקבות קבוצת ווטסאפ שפתח בנושא טכנולוגיה. בקבוצה היו חברים הרבה עיתונאים וגם אנשי ממשל ופיתוח ויזמות שראו ערך בקבוצה. "קצת אחרי שפתחתי את הקבוצה התחלתי לקבל בקשות מאנשים שרצו להיכנס ואז התחלתי להיות 'השומר בשער' באופן די אקטיבי. זה גרם לכך הכרתי אנשים והם הכירו את שמי. הבנתי את הכוח של קהילה קטנה אבל איכותית וכאשר יאיר לפיד הצטרף הבנתי גם את הכוח שיש לשמות מוכרים שמצטרפים לקהילה. יש משפט שאומר שאם כולם נמצאים במסיבה הכי טובה בעיר, כנראה שהיא לא הכי טובה בעיר. בשביל לשמור על האיכות של הקבוצה הייתי צריך לשמור על הרלוונטיות של האנשים החברים בה", הוא מספר. אחד החברים בקבוצת הווטסאפ הזו עבד ב-HP וחיבר אותו לחברה ומה שנתן לו דריסת רגל ראשונה בחברה. תהליך הקבלה לעבודה שם התחיל לא בפנייה מצידו ושליחת קורות חיים. למעשה, אפילו לא הייתה משרה אז - אבל הייתה המלצה עליו מעובד בחברה.
"הרבה פעמים אנשים שמים דגש על כתיבת קורות החיים שלהם, אבל האם לא הייתם רוצים להגיע למצב שלא צריך לשלוח קורות חיים? כשהחברה פונה אליך התהליך מתחיל ממקום אחר לגמרי", הוא אומר.
אז התשובה הקצרה לשאלה איך מגיעים מפוסטים בלינקדאין למשרת החלומות היא שלא מגיעים. אבל התשובה הארוכה יותר היא שכתיבת פוסטים בלינקדאין או בכל פלטפורמה אחרת היא חלק ממארג של פעולות שאפשר לעשות כחלק ממיתוג אישי, יצירת קשרים מקצועיים ולקיחת חלק בקהילות. "כן מגיעים למשרת החלומות מפוסטים בלינקדאין אם עושים דברים נוספים".
בהנחה שאתם לא נמצאים במשבר תעסוקתי אלא רוצים להביא את הידע והמומחיות שלכם לעולם ולקחת חלק בשיח אלה הן ארבע פעולות ראשונות שתוכלו לעשות כדי לבנות קשרים, קהילות ומיתוג אישי:
1. מיפוי. הצעד הראשון הוא להבין מה אתם רוצים לעשות: מהי משרת החלומות שלכם, באיזה תחום אתם רוצים לבלוט בטווח הארוך. "ככל שאתם נישתיים יותר ויכולים לגבש סביבכם קהילה קטנה יותר השיח יכול להיות מדוייק ובעל ערך גדול יותר. למשל, אם אתם רוצים לבלוט בתעשיית אבטחת המידע זה נושא יחסית כללי. אם תבחרו בתעשיית אבטחת המידע בנישה של רכבים מתקדמים, זה כבר צר וממוקד יותר".
השלב הבא הוא מיפוי חיצוני – לבדוק כיצד יזמים, מובילי דעה וכאלה שיש להם כיום יכולת ליצור אימפקט עשו את זה – איך הם קיבלו אישרור מהקהילה. מהם המקומות שבהם צריך להיות, מיהם האנשים שאתם רוצים להיות חלק מתשומת הלב שלהם.
2. הכירו את החגים והמועדים שרלוונטיים לקהילה שלכם. למשל, אם אתם רוצים להיות חלק מעולם הסמארטפונים אז אם אתם צריכים להכיר את התאריך בו סטיב ג'ובס הציג את האייפון. היום הזה, שנה אחר שנה, נחשב למאורע חשוב בקהילה ובתעשייה הזאת שממנה אתם רוצים להיות חלק, ולכן יש לנקוט בפעולות משלכם המציינות את היום הזה ומראות על כמה אתם מחוברים לעשייה הזו, כגון מאמר. לתאריך הזה יש היבט אקטואלי ואפילו חדשותי עבור האנשים בתעשייה ובמיוחד עבור הנישה אליה אתם פונים בתוך התעשייה.
3. השקיעו זמן מעבר לשעות העבודה, או במילים אחרות – צריך לעבוד בזה. כדי שזה יעבוד צריך להקצות זמן ביומן שבו אתם לא רואים נטפליקס אלא יושבים וכותבים. מתחילים ליצור קשרים בלינקדאין. "זה הזמן שלך לבנות את עצמך. אף אחד לא יגיד לך לעשות את זה", אומר שטרן.
4. הקימו את ה-CNN של עצמכם. קל מאוד להבין כמה כוח יש בידיים של עורכים ב-CNN עם מיליוני צופים וברור שככל הנראה לא תצליחו להקים גוף עם כל כך הרבה חשיפה. אבל אתם יכולים להקים את הערוץ הקטן שלכם בו אתם העורכים הראשיים ויש לכם קהל שבו אנשים מצאו ערך ומקבלים ממך עוד ועוד תכנים. "בסופו של דבר כל הנושא של יצירת תוכן הוא לבנות את הקול שלך בחוץ. אם אתה מקצועי ורוצה לצאת החוצה זה קם ונופל על תוכן – איך אתה לוקח את מה שנמצא בראש שלך ומוציא את זה כך שאנשים יידעו ויצרכו את התוכן הזה".