הנשק החדש של בריטניה נגד ענקיות הטכנולוגיה: קנס של 10% מהמחזור
הנשק החדש של בריטניה נגד ענקיות הטכנולוגיה: קנס של 10% מהמחזור
הממשלה מסרה כי חברות כמו גוגל ופייסבוק יאלצו לציית לחוקי תחרות חדשים שיופעלו נגדן במקרה שישתמשו בשיטות עסקיות "אלימות", או שיספגו קנסות משמעותיים ביותר; כן יוטל קנס של 5% מהמחזור היומי על כל יום בו ההפרה נמשכת
ענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק יצטרכו לציית לחוקי התחרות החדשים בבריטניה, או לספוג קנסות גדולים של עד 10% מהמחזור הכללי שלהן, כך מסרה הממשלה.
לפי ההודעה, יחידת השווקים הדיגיטליים (DMU) החדשה של הממשלה תקבל סמכויות לפעול נגד "שיטות עסקיות אלימות" של כמה חברות, כולל הטלת הקנסות.
לפי כתבה ב-BBC, מעבר לעידוד התחרות בין חברות הטק, החוק מיועד גם לתת למשתמשים יותר שליטה על המידע שלהם. משרד הספורט, המדיה, התרבות והדיגיטל הבריטי (DCMS) מסר שבנוסף לקנסות גדולים, החברות יקבלו עונשים נוספים של 5% מהמחזור היומי שלהן על כל יום בו ההפרה נמשכת. עבור חברות כמו אפל, מדובר בקנסות של מיליארדי דולרים.
"מנהלים בכירים יעמדו בפני עונשים אם החברות שלהם לא יפעלו בהתאם לבקשותינו למידע", כך לדברי הממשלה. עם זאת, טרם ברור כיצד בדיוק השינויים ייכנסו לתוקף, והממשלה מסרה רק שהשינוי החקיקתי ייכנס לתוקף "במועד מתקבל על הדעת".
שר הדיגיטל הבריטי, כריס פילפ, אמר שהממשלה רוצה "לאזן את שדה המשחק" בתעשיית הטכנולוגיה, ולאחר שחברות ענק אמריקאיות אחדות הואשמו בניצול לרעה של נתח השוק שלהן. "הדומיננטיות של כמה מענקיות הטכנולוגיה חונקת את התחרות ומונעת חדשנות", הוא אמר.
בנוסף לניסיון לרסן את החברות הללו, היחידה החדשה נסה להעניק למשתמשים יותר שליטה על האופן בו המידע שלהם משמש את החברות – למשל בנושא פרסום ממוקד. היא גם תקל על אנשים לעבור בין מערכות כמו iOS ואנדרואיד, ובין חשבונות מדיה חברתית, מבלי לאבד מידע. המבקרים מכנים את המערכות הסגורות האלו "גנים סגורים" שלוכדים את המשתמשים ומאלצים אותם להשתמש במוצרים של חברה ספציפית.
מנוע החיפוש של גוגל, שהוא כיום ברירת המחדל במוצרי אפל, ייבחן גם הוא ע"י הרגולטור. הממשלה מסרה גם שהיא רוצה שמקורות תוכן יקבלו תשלום הוגן על התוכן שלהם, ושיהיה בכוחו של הרגולטור לפתור קונפליקטים בנושא.
המהלך הזה הוא תגובה לחיכוך בין מטא, גוגל וגופי תקשורת, כאשר הטענה היא שבעוד ארגוני חדשות מקומיים נאבקים על הישרדותם, פלטפורמות מדיה חברתית מפרסמות רווחי שיא, בין היתר בזכות התוכן של הראשונים.