פרשנותלמרות זינוק המניה: הדוח של מטא משקף משבר עמוק
פרשנות
למרות זינוק המניה: הדוח של מטא משקף משבר עמוק
אנליסטים צפו ירידה חדה יותר בהכנסות ענקית הטכנולוגיה של מארק צוקרברג ולכן הריאקציה בבורסה היתה חיובית. גם מהלכי ההתייעלות, שכללו פיטורים של 11 אלף עובדים ושיטוח של ההירכיה בחברה, תרמו לתגובה הבורסאית. מצד שני, חזון המטאוורס קורס והעתיד מבולבל ומעורפל
מטא התנהלה במשך שנים, כמעט למן הווסדה, תחת המנטרה "לזוז מהר ולשבור דברים". המסר לעובדים ולעולם בכלל היה "תעשה מה שנראה לך נכון - את ההשלכות תשאיר לאחר כך. תמיד אפשר לתקן". המנטרה הזו שירתה אותה מצוין בתחילת הדרך, אבל גם היתה גורם היסוד שסיבך אותה בשערוריות מכבידות כמו קיימברידג' אנליטיקה ושלל סוגיות שקשורות למדיניות ניטור התוכן שלה. היא גם היתה מתאימה לתקופה אחרת, בה הכסף זרם כמו מים והחברה יכלה להרשות לעצמה לשבור דברים, כי תמיד יהיה פנאי ומשאבים לתקן אותם.
ואולם, המציאות הנוכחית, שבה מטא היא כבר לא סטארט-אפ צעיר ומחוזר אלא חברה גדולה ומסועפת שסובלת מלחץ מצד משקיעים, מחוקקים ורגולטורים, וסופגת קשה במיוחד את המשבר הכלכלי הנוכחי, מחייב אותה לאמץ, לפחות זמנית, מנטרה חדשה: מקום לזוז מהר ולשבור דברים, המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג סימן את הכיוון החדש של מטא - יעילות. או, ליתר דיוק, "שנת היעילות". פחות משאבים לרעש וצלצולים, פחות השקעה בפינוקים ובדברים לא הכרחיים, יותר מיקוד במה שחשוב לפעילות הליבה, מה שמאפשר להגדיל את השורה התחתונה, מה שהוא הכרחי בהחלט. במלים אחרות, מטא רוצה להפוך ממזארטי לטיוטה קורולה- ולא שיש משהו רע בקורולה: היא סייעה לטויוטה להפוך ליצרנית הרכב הגדולה בעולם.
אם יש דבר טוב שאפשר להגיד על הדוח הרבעוני שפרסמה מטא אתמול הוא שהיה יכול להיות גרוע יותר. ההכנסות ברבעון האחרון של 2022 ירדו ב-4% והגיעו ל-32.17 מיליארד דולר. במקביל, הרווח הנקי צלל ב-55% והגיע ל-4.65 מיליארד דולר. חלק ניכר מהירידה ברווחים אפשר לייחס לעלויות חד-פעמיות שמטא נוקטת בהם במסגרת מאמצי ההתייעלות שלה, בהם צמצום שטח המשרדים שלה (כולל נטישת בנייני משרדים תחת חוזה שכירות או חכירה פעיל), תשלום פיצויים בסך של כמעט מיליארד דולר ל-11 אלף העובדים שפוטרו ומעבר למערך מרכזי מידע חדש שכולל ביטול של כמה פרויקטים קיימים בתחום. סך העלויות של מהלכים אלה: 4.2 מיליארד דולר. בלעדיהם הירידה ברווח של מטא היתה מתונה בהרבה ולטווח הארוך המהלך צפוי לספק חיסכון משמעותי בעלויות.
הירידה בהכנסות נרשמה חרף גידול יציב ונאה במספר המשתמשים, בכל המדדים המרכזיים. מספר המשתמשים הפעילים ביום בכל משפחת המוצרים של מטא (פייסבוק, מסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם) עלה ב-5% לעומת הרבעון האחרון של 2021 והגיע ל-2.96 מיליארד, ומספר המשתמשים החודשי עלה ב-4% ל-3.74 מיליארד. בפייסבוק לבדה, מספר המשתמשים הפעילים ביום הגיע לראשונה לקו ה-2 מיליארד - עלייה של 4%. מספר המשתמשים הפעילים בחודש עמד על 2.96 מיליארד - עלייה של 2%.
אנליסטים צפו ירידה חדה יותר בהכנסות, אז התגובה הראשונית לדו"ח היתה חיובית, אבל הוא גם הבהיר שמטא נמצאת עדיין עמוק בתוך משבר, עמוק יותר כנראה מענקיות הטכנולוגיה האחרות. זו הסיבה העיקרית להכרזת צוקרברג על 2023 כשנת היעילות. "במשך 18 השנים הראשונות, אני חושב שגדלנו בקצב של 20%, 30% או הרבה יותר כל שנה", הוא אמר בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדוח. "כל זה השתנה דרמטית ב-2022, כשלראשונה בהיסטוריה של החברה רשמנו ירידה בהכנסות. אני לא מצפה שזה ימשיך, אבל אני גם לא חושב שנחזור בהכרח למה שהיה בעבר. מאוד קשה להגביר את היעילות כשאתה גודל במהירות ואני חושב שאנחנו בסביבה שונה עכשיו".
יעילות זו כמובן מילה יפה יותר לקיצוצים, ומטא צופה לצמצם את ההוצאות שלה ב-2023 בהיקף של כ-4 מיליארד דולר, וצופה שהוצאות ההון שלה בשנה הקרובה ינועו בין 30 מיליארד ל-33 מיליארד דולר, בניגוד ל-34 מיליארד עד 37 מיליארד דולר לפי הערכה קודמת של החברה.
מאיפה יגיע החיסכון הזה? הנה שבעה תחומים שמטא צפויה לקצץ בהם, לפי הצהרות של החברה ובכיריה.
1. עוד פיטורים
מטא כבר הכריזה בשנה שעברה על סבב פיטורים ענק של 11 אלף איש, וכאמור, משלמת למפוטרים פיצויים בסך של כמעט מיליארד דולר. אמנם לא צפוי עוד סבב בכזה סדר גודל, אבל נראה שהחברה לא אמרה את המילה האחרונה בנושא. לדברי צוקרברג, הוא רוצה "לשטח" את המבנה ההיררכי של החברה ו"להסיר חלק מהשכבות של דרגי הנהלת הביניים". "מה שהופך אותך לחברה טובה לאורך זמן הוא היכולת לבצע יותר כי אתה יעיל יותר", אמר. "אנחנו בסביבה חדשה עכשיו והגיוני להתנמקד ביעילות יותר מבעבר. אני חושב שהתוצאה תהיה מקום עבודה כיפי יותר כי אנשים יוכלו להספיק יותר".
2. סגירת משרדים
עם פחות עובדים ויותר עבודה מהבית או עבודה היברדית, מטא כבר לא נדרשת לכל שטחי המשרדים שהיא מפעילה כיום. ב-2022 יצאה מטא במהלכי צמצום שטח משרדים שעלו לחברה 2.2 מיליארד דולר בגין יציאה מוקדמת מחוזה שכירות או חכירה ארוך טווח והשנה צפויות עלויות אלו לעמוד על כמיליארד דולר. בין השאר צפויה מטא לסגור את משרדי אינסטגרם בסן פרנסיסקו להעתיק את העובדים למשרדי פייסבוק בעיר.
3. ביטול פרויקטי דאטה סנטר
ב-2022 ביטלה מטא פרויקטי דאטה סנטר חדשים בעלות מצטברת של 1.3 מיליארד דולר והמאמצים יימשכו גם השנה. לדברי סמנכ"לית הכספים של החברה, סוזן לי, מטא פונה לארכיטקטורת דאטה סנטרים חדשה שתגדיל את הקיבולת שלהם תוך צמצום עלות הפעלתם. "יהיה זול ומהיר יותר לעצב אותם, ואנחנו נטייב את כל הגישה שלנו לבניית דאטה סנטרים".
4. פחות פילנטרופיה
סמנכ"ל הטכנולוגיות אנדרו בוזוורת' כתב בבלוג האישי שלו שמאמצי הייעול יתבססו על מדדים כמו החזר השקעה ומיקוד בפעילות שקשורה לערכי הליבה של החברה. אחת הקורבנות הראשונים של מיקוד זה תהיה, כפי שעולה מדבריו, הפעילויות הפילנטרופית של מטא. "יש מאות מהן", כתב. "כל אחת בפני עצמה סבירה, אבל הן דורשות כסף ואנשים, וביחד פוגעות בפעילות הליבה ויוצרות התנגדות למאמצי ההתקדמות. זו דוגמה לדבר שנראה טוב לחלוטין, אך יש לו עלויות חבויות בקנה מידה גדול".
5. פחות הטבות לעובדים
בוזוורת' רמז עוד שהחברה תצמצם את ההטבות השונות שמהם נהנים העובדים. "עובדים אולי יתרגזו לשמוע שההטבה שהם אוהבים מבוטלת, אבל כדי לשרוד כחברה אנחנו חייבים להתמקד ולתעדף, כי לניסיות לרצות את כולם יש תוצאה ידוע היטב", אמר.
6. צמצום פיתוחים שלא קשורים לפעילות ליבה
שוב בוזוורת': "יש לנו מוצר ליבה חזק. עולה רעיון לתכונה שמשרתת חלק קטן מהשוק ולא קשה מדי להוציא אותו לפועל אז אנחנו מפנקים. חזרו על התהליך הזה מאות פעמים ותקבלו ממשק משתמש עמוס ומבולגן, צוות גדול, מוצר איטי ושום נתיב התקדמות ברור. הזמן הטוב ביותר לעצור הסחת דעת הוא לפני שהיא מתחילה. הזמן השני הטוב ביותר הוא עכשיו".
7. תחילתה של נסיגה זהירה מחזון המטאוורס
פעילות המטאוורס של מטא, שמרוכזת תחת חטיבת Reality Labs, רשמה ברבעון האחרון של 2022 הכנסות של 727 מיליון דולר שמהוות ירידה של 17% מהרבעון המקביל אשתקד - גבוה משמעותית מקצב אבדן ההכנסות הכללי של החברה. ההימור הגדול של צוקרברג, שנעשה בימי השפע והשגשוג, לא קרוב להתגשם (לי אמרה שהפסדי החטיבה יימשכו ב-2023) והמשקיעים מתחילים להיות עצבניים. אף שרשמית צוקרברג עדיין מחויב לחזון, הוא הבהיר שהחסינות שממנה נהנתה החטיבה בעבר כבר לא קיימת. "אנחנו בוחנים את האותות ולומדים מה הגיוני לעשות מכאן והלאה. שינויים כמו שיטוח המבנה הארגוני ישפיעו על כל החברה, כולל Reality Labs", אמר.
כל המהלכים הללו אכן צפויים להפוך את מטא לחברה יעילה וממוקדת יותר, ואפשר להבין למה משקיעים הגיבו בהקפצת המניה, אבל יש גם דבר אחד שצריך לעורר דאגה. בין הכיוונים העתידיים של החברה, סימן צוקרברג מחויבות לתחום חדש – בינה מלאכותית יוצרת (generative AI), קרי כלים כמו Dall-E ו-ChatGPT. "בינה מלאכותית יוצרת היא תחום חדש ומרגש מאוד, עם כל כך הרבה יישומים", הוא אמר. "אחת המטרות שלי היא שמטא תבנה צוות מחקר שיהפוך למוביל בתחום הבינה המלאכותית היוצרת, בנוסף לעבודה המובילה שלנו בתחום המלצות מבוססות AI".
כלי בינה מלאכותית יוצרת יצרו עניין רב בחודשים האחרונים לאור ההשלכות האפשריות שלהם על תעשיות שונות, אבל אין להם מודל הכנסות ברור וגם היישומים המעשיים שלהם בקנה מידה גדול עדיין לא ברורים. זה לא שזה תחום בלי עתיד, אלא כזה שהעתיד שלו לא ברור ולא מוכח. הבחירה להיכנס ולהשקיע שם מריחה קצת כמו תגובה אינסטנקטיבית לטרנד חדש ומעניין, ופחות כמו מבוססת חשיבה עסקית ארוכת טווח. דומה, במידה מסוימת, לקפיצה של מטא על עגלת המטאווורס.
בסופו של יום, מהלכים כאלה לא מייצרים למטא תדמית של חברה גמישה ומהירה שמגיבה במהירות להתפתחויות רלוונטיות בשוק, אלא של חברה חסרת חזון וכיוון שנגררת אחרי מה שנראה כנכון באותו הרגע במקום למצב את עצמה כמובילה ומסמנת כיוון. עם התנהגות מהסוג הזה, יש סכנה שמטא לא תגמור כמו טויוטה אלא יותר כמו פורד אדסל.