סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נדב שובל על רקע לוגו OpenWeb
נדב שובל על רקע לוגו OpenWeb (צילום: OpenWeb)

״הדירקטורים חברו נגדי״: מנכ״ל OpenWeb תובע את המשקיעים כדי למנוע את הדחתו

נדב שובל הגיש בקשה לצו מניעה ותביעה נגד חלק מבעלי המניות בחברה. לטענתו, ההודעה על ישיבת הבורד שבה הוחלט להדיחו התקיימה שלא כדין. התביעה מכוונת בעיקר נגד ג'ף הורינג, מייסד קרן הון הסיכון האמריקאית הגדולה אינסייט, שהוא לטענת שובל, היוזם העיקרי של הדחתו

חודש לאחר הדחתו המפתיעה מתפקיד מנכ"ל חד הקרן OPENWEB, נדב שובל הגיש בקשה לצו מניעה ותביעה נגד חלק מבעלי המניות בחברה וחברי הדירקטוריון שלה. הוא מבקש גם לבטל את פיטוריו ובתוך כך למנוע את קיום ישיבת הדירקטוריון שנועדה ל-9.10. שובל טוען כי ההודעה על ישיבת הבורד שבה הוחלט להדיחו התקיימה שלא כדין ודורש כעת להימנע מכל פעולה מכוח ההחלטות שהתקבלו באותה הישיבה. הכוונה העיקרית היא למנוע את מינויו בפועל של טים הרווי למנכ"ל הזמני במקומו של שובל. שובל הקים את החברה ב-2012 יחד עם רועי גולדברג וישי גרין (שעזב בינתיים) ומנהל אותה מאז.
"ביום בהיר אחר וללא כל התראה, חברו מספר דירקטורים בהיחבא והחליטו כי 'כל דאלים גבר' וזכויותיו של שובל בחברה שאותה ייסד כמותן כלא קיימות. אותם הדירקטורים כינסו ישיבה במחשכים, מבלי לזמן או ליידע את שובל וחלק מהדירקטורים שמונו על ידיו וזאת בניגוד לחוק החברות ותקנון החברה", טוען שובל בתביעה שהגיש אמש (שני) באמצעות משרד עורכי דין אגמון טולצ'ינסקי לבית המשפט המחוזי בתל אביב. "אותם דירקטורים, כפי שיוכח, פעלו מבלי להפעיל שיקול דעת, באופן נמהר וקיבלו ללא כל נימוק 'החלטות דירקטוריון' בלתי חוקיות", מוסיף כתב התביעה. שובל טוען גם כי הפסקת העסקתו נעשתה ללא ההתראה הנדרשת של 60 יום ומיד עם קבלת ההודעה על החלפתו הוא נותק מתיבת המייל, הופסק הכיסוי הביטוחי לו ולמשפחתו והוא התבקש לא להגיע יותר למשרד. שובל מציין כי הוא ״נסחט״ לחתום על ויתור דרישותיו בתמורה להחזרת הכיסוי הביטוחי.
התביעה של שובל מכוונת בעיקר נגד ג'ף הורינג, מייסד קרן הון הסיכון האמריקאית הגדולה אינסייט, שנחשבת לאחת המשקיעות הפעילות בישראל. שובל רואה בהורינג את היוזם העיקרי של הדחתו יחד עם מרגרט וו ושון אליס . קרן אינסייט היא בעלת המניות הגדולה ב-OPENWEB ובעלי מניות נוספים בה הם קרן -Georgian Partners (מיוצגת על ידי וו) שהובילה את הגיוס האחרון של החברה שהפך אותה לחד קרן ב-2021. בעלי מניות נוספים הם עומר ציגלר, חברת הביטוח הראל, Entrée Capital, New York Times, Dentsu ו-Samsung Next. שובל, כפי שעולה מכתב התביעה, מחזיק ב-7% מהמניות. דירקטור נוסף בחברה הוא סקוט גאלוואי, פרופסור מוכר בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת ניו יורק, שהשקיע בה בעבר. התביעה של שובל מופנית גם נגד גאלוואי, למרות שהיה מזוהה עימו בעבר.
"הדירקטורים לא בחלו בכל אמצעי בתקווה שעד שתיערך פנייה לבית המשפט הנכבד, העובדות בשטח "תיקבענה מעצמן" ושובל ימצא את עצמו מחוץ לחברה", ממשיך שובל בתביעה. שובל מבקש למנות כעת שני דירקטורים מטעמו, אך מתשובה של משרד עורכי הדין הרצוג שמייצג את OPENWEB שצורפה לתביעה, עולה כי הדירקטורים ששובל מבקש למנות, לא זומנו לישיבה שתתקיים ב-9.10. שובל עצמו זומן לישיבה זו רק לאחר פנייתו ב-30.9 . דירקטוריון החברה מונה היום תשעה חברים, כאשר לטענתו של שובל הוא זכאי לארבעה דירקטורים, אינסייט לאחד בלבד וג'ורג'יאן, הקרן הקנדית, לשני דירקטורים. דירקטור נוסף יכולה למניות קרן ההשקעות הרוסית CENTILLION, שמתגלה כדרך אגב כבעלת מניות ב-OPENWEB.
שובל טוען בתביעה כי בקיץ 2024 נודע לו בהפתעה על שינויים בסמכויות שלו כמנכ"ל OPENWEB, כך שבמקום לדווח לדירקטוריון כפי שעשה מאז הקמת החברה, הוא ידווח ליו"ר הדירקטוריון. כמו כן, בוטלה מעורבותו במינוי יו"ר הדירקטוריון. מתכתובות מייל שמצורפות לתביעה של שובל, עולה כי נשקלה מועמדותו של נועם ברדין, לשעבר מנכ"ל ווייז שעבד שנים ארוכות בתפקידים בכירים בגוגל לאחר מכירת החברה הישראלית. שובל פונה במייל לסקוט גאלווי ומסביר בו כי לדעתו לברדין אין מספיק ניסיון בחברות ציבוריות כדי לשמש יו"ר OPENWEB (שהיא חברה פרטית עדיין - ס.ש). שובל ראה בהכפפתו ליו"ר דירקטוריון הפרת החוזה שלו ושלח מכתב נזעם לדירקטוריון. הדירקטוריון מצידו הגיב למכתב זה בכך שהוא מקבל את התפטרותו של שובל וזאת למרות ששובל כתב במכתבו בפירוש כי הוא לא מבקש להתפטר. "באותה עת שובל עדיין לא ידע כי מדובר למעשה בתוכנית רב שלבית שמטרתה לנתק את אחיזתו בחברה בכל אספקט אפשרי", נכתב בבקשה לצו מניעה.
שובל צירף לבקשת צו מניעה מספר מכתבים מבעלי תפקידים בכירים בחברות שנמנות עם לקוחות OPENWEB, שפיתחה פתרון לניהול רשתות חברתיות. במכתבים הם מביעים תמיכה במנכ"ל המודח וחלקם אף רומזים כי ייבחנו את המשך ההתקשרות עם החברה, במידה ואכן יודח.
תצהיר מעניין במיוחד שמצורף לבקשת צו המניעה הוא זה של אבישי אברהמי, מנכ"ל WIX הציבורית שמשמש כדירקטור גם הוא ב-OPENWEB . אברהמי הוא דירקטור מומחה שאמור להיות נייטרלי ואשר נבחר מרשימה על ידי שובל, אך מן התצהיר לפחות, נראה כי הוא לא התעמק יתר על המידה בנעשה בחברה. תצהיר של אברהמי עולה כי הוא קיבל הזמנה להשתתף בשיחת טלפון בין חלק מחברי הדירקטריון שנערכה ב-6 בספטמבר, אך מכיוון שהזימון יצא רק בבוקר של אותו יום הוא לא יכול היה להצטרף. נמסר לו כי שובל לא זומן לשיחה משום שהוא היה בניגוד עניינים. לאברהמי נמסר כי בשיחה הוחלט לקבל את התפטרותו של שובל בעקבות המכתב ששיגר על שינוי בסמכויות שלו יום לפני כן. "אני מניח שאם הייתי נוכח בשיחה כנראה שהייתה מנסה להרגיע את הרוחות ולחשוב על העניין בקור רוח ובשיקול דעת", אומר אברהמי.
עם זאת, בבורד נוסף שהתקיים ובו הוא היה נוכח, הוחלט שגם אם שובל לא התפטר, הוא מפוטר. "שאלתי את עורך הדין אם ניתן לקבל מבחינה חוקית את ההחלטה ועורך הדין השיב שכן וכי יש קוורום לישיבת הדירקטוריון. "לאחר הבורד התבקשתי לחתום בדחיפות על ההחלטה להוציא את מכתב הפיטורין לשובל ב-11.9. למרות שחתמתי, לא התעמקתי במכתב בשל הדחיפות הנטענת ובדיעבד הסתבר לי כי חתמתי על ההחלטה לפי נדב מפוטר עם עילה. יודגש כי אם הייתי שם לב לעניין העילה הייתי מתנגד. ההחלטה לפטר עם עילה היא בניגוד בניגוד לעמדתי אז והיום", מצהיר אברהמי.
הדרמה ב- OPENWEB פרצה בתחילת ספטמבר כאשר החברה קיימה מפגש של כלל העובדים בה הוכרז כי טים הרווי יחליף את המייסד נדב שובל בכסא המנכ"ל. אלא שזמן קצר לאחר מכן שוב שלח מייל לעובדים ובו הודיע כי אין בכוונתו לעזוב את התפקיד. "הדירקטוריון טוען באופן שגוי כי אני עוזב את תפקיד המנכ"ל", כתב שובל בפוסט בלינקדאין ובמייל לעובדים, "אבל תנו לי להיות ברור: זו אינה כוונתי". שובל צירף לתביעתו גם שורה של התכתבויות מייל עם בעלי מניות שכעת פונים נגדו, בהם הם החמיאו לו על תפקודו. OPENWEB מעסיקה היום 370 עובדים, לאחר סבב פיטורים משמעותי בשנה שעברה ובין לקוחותיה גופי תקשורת כגון CNN, FOX NEWS, YAHOO ווול סטריט ג'ורנל. עד היום גייסה החברה כ-400 מיליון דולר. ימים ספורים לאחר החלטת הדירקטוריון להחליף את שובל, שמו הוסר מאתר החברה.
מעורך דינו של שובל ממשרד אגמון עם טולצ'ינסקי, נתי חיים נמסר: "נדב שובל, המייסד הדירקטור והמנכ"ל של חברת אופן ווב, הגיש תביעה לבית המשפט המחוזי הכלכלי בתל אביב, במטרה לעצור את התנהלות חלק מחברי דירקטוריון החברה אשר החליטו לכאורה לעשות דין לעצמם ולהוציא תחת ידם מגוון 'החלטות' כביכול, מבלי לכנס כדין ישיבת דירקטוריון, באופן חסר תום לב ובלתי חוקי בעליל. אותם חברי דירקטוריון החליטו כי אין צורך להודיע לכלל חברי הדירקטוריון בדבר כינוסו ולמעשה כינסו רק את הדירקטורים אשר מסכימים לביצוע מהלכים בלתי חוקיים אלו. מדובר לכאורה בדוגמאות מאלפות לממשל תאגידי לקוי ביסודו ולדירקטורים אשר עושים דין לעצמם ומנסים להשתלט על החברה בשם שולחיהם בעלי המניות.
"שובל, שהינו אף בעל מניות מיעוט בחברה, דורש מבית המשפט להפסיק את התנהלותם הבלתי חוקית של הדירקטורים ולמנוע את קיפוח זכויותיו כבעל מניות לכנס את הדירקטוריון במתכונתו החוקית. הצעדים של אותם דירקטורים הם על פניו ניצול לרעה של כוחם כחלק מסכסוך בעלי מניות והרצון שלהם לרכוש את חלקו של נדב בחברה בזול. על כך תידון גם הבקשה במעמד הצדדים בהקדם".