תחבורת המחראגד מרחיבה את צי האוטובוסים החשמליים והופכת לאחד מציי הרכב החשמליים הגדולים באירופה
תחבורת המחר
אגד מרחיבה את צי האוטובוסים החשמליים והופכת לאחד מציי הרכב החשמליים הגדולים באירופה
אגד, אחת מעשר חברות האוטובוסים הפרטיות הגדולות בעולם ואחת מהותיקות שבהן, שואפת להיות אחת מהמובילות גם בכל הנוגע לתחבורה ירוקה והתייעלות אנרגטית. אחרי שהייתה הראשונה להפעיל צי אוטובוסים חשמליים בישראל ב-2017, אגד פועלת בעידוד המדינה להחליף את כל הצי בקווים העירוניים שלה לאוטובוסים ידידותיים לסביבה תוך עשור. מהם היתרונות הברורים של אוטובוסים חשמליים, שישפרו את השירות עבור הנוסעים?
שוק התחבורה הציבורית בישראל צפוי לצמוח משמעותית בעשור הקרוב, מתוך מטרה ברורה של המדינה בהגדלת שיעור השימוש בתחבורה ציבורית בדומה למקובל במדינות מפותחות. על רק ההשקעה העצומה ברכבת הקלה והטמעת שירותי תחבורה חכמה, המדינה, יחד עם מפעילות התחבורה הציבורית, משקיעות בשדרוג מערך האוטובוסים.
אגד מפעילה צי של יותר מ-5,000 אוטובוסים בישראל, הולנד ופולין (מתוכם 400 אוטובוסים חשמליים, מונעים בגז והיברידיים), ומסיעה למעלה ממיליון נוסעים בכל יום. "לכן, כל צעד שלה לכיוון תחבורה ירוקה מהווה שינוי מהותי בהיבט של הפחתת הזיהום סביבתי ושיפור איכות החיים של התושבים באזורים בהם היא פועלת", אומר עמירם אוחיון, מנהל פיתוח עסקי באגד.
באחת מההחלטות החשובות והחיוניות שלה מהשנים האחרונות, החליטה אגד לאחרונה על הפסקת הרכש של אוטובוסים עירוניים חדשים מונעים בדיזל. החברה, שהיתה חלוצת האוטובוסים החשמליים בישראל ומפעילה 35 אוטובוסים חשמליים בישראל, צפויה להכניס לצי 200 אוטובוסים ירוקים נוספים כבר בתחילת 2022 ובכך להפוך לאחת החברות בעלות צי הרכבים החשמליים הגדולים האירופה. האוטובוסים החדשים יפעלו בחיפה, בירושלים ובראשון לציון. במקביל בונה אגד בימים אלו שלושה חניונים חשמליים עם מערך הטענה - שניים בחיפה ואחד בראשון לציון בשיתוף נתיבי איילון.
אגד זכתה גם במכרז להפעלת קו הרכבת הקלה בתל אביב והיא משתתפת גם במכרזי הרכבות העתידיים. בעקבות מהלכים אלו, אגד צפויה להפוך בשנים הקרובות מצרכנית סולר מהגדולות בישראל, לצרכנית חשמל גדולה עם אתגר עסקי ולוגיסטי לניהול מיטבי של תשתיות החשמל והטעינה.
מתכננים שדרוג לטווח הרחוק - אגד מפעילה אתר ניסוי חשמלי מהגדולים באירופה
על רקע האישור לרכישת מאות אוטובוסים חשמליים נוספים והיעדים השאפתניים שאגד קבעה לעצמה בכל הנוגע למעבר לרכבים עם הנעה חשמלית, החברה מפעילה כיום בחיפה אתר ניסוי חשמלי מהגדולים באירופה. האתר כולל חוות מטענים, מערכת ניהול טעינה חכמה לניצול אופטימלי של התשתיות והוזלת עלויות האנרגיה, פאנלים סולאריים על הגגות, המוסך הגדול בישראל שעברה הסמכה לתחזוקת צי חשמלי, מערכות גיבוי חשמל, אגירת חשמל ועוד.
"אגד מבצעת באתר ניסויים ל-8 סוגים שונים של אוטובוסים חשמליים, ניסוי בקווי נסיעה בתנאים שונים מבחינת טופוגרפיה וכמות נוסעים, מערכות טעינה שונות, מערכות ניהול טעינה וגם מקורות חשמל מגוונים", אומר אוחיון. ההחלטה על הרכש החדש מתקבלת על פי שילוב בין איכות, יכולת ומחיר. "באוטובוסים חשמליים חשוב למדוד את כמות הק"מ שסוללה יכולה להספק מטעינה לטעינה", לדברי אוחיון, "לצד תחזוקה, רעש ונוחות נסיעה. מדובר בניסוי הרחב מסוגו באירופה".
חשיבות הניסוי מכרעת עבור תהליך השדרוג הצי של אגד לאוטובוסים חשמליים בשנים הקרובות. "מדובר בהקמה של תשתית שתשמש לטווח הרחוק, ועם רמת רגישות גבוהה - בניגוד לתחנות דלק שתמיד יש בסביבה ודורשות מספר דקות לתדלוק, בחשמל המצב שונה - אם יש בעיה במערכת החשמל ולוקח זמן יותר ארוך להטעין את האוטובוס, אגד לא יכולה להרשות לעצמה לקום בבוקר ולגלות שהאוטובוסים לא יהיו זמינים בעקבות תקלה כזו או אחרת".
המדינה בתור קטליזטור והיכולת של מפעילת תחבורה ציבורית להוביל שינוי משמעותי
שוק התחבורה הציבורית בישראל הוא חלוץ בהטמעת תחבורה חשמלית, בעידוד משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. "בסופו של דבר, החברות בתחום מנהלות ציים, יש להן חניונים והן יכולות להקים תשתיות שיתאימו לאוטובוסים חשמליים - כך שהיכולת לאמץ את תחבורה ירוקה יותר במהירות לעומת שוק הרכבים הפרטיים", אומר אוחיון.
"הטכנולוגיה בתחום עדיין לא מספיקה כדי לכסות על קווים בינעירוניים, אבל בקווים העירוניים אגד החליטה שלא לקנות יותר אוטובוסים מונעים בדיזל, בעידוד משרד התחבורה", אומר אוחיון. "המדינה משקיעה משאבים רבים בתשתיות וברכש אוטובוסים מול כל המפעילות, מתוך יעד לצמצום השימוש בדיזל בישראל. משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה פועלים רבות ומקדמים את השימוש באוטובוסים חשמליים והפחתת הזיהום הנוצר על ידי אוטובוסים. הרגולטור נמצא באינטרס משותף לחלוטין עם מפעילות התחבורה הציבורית בנושא זה".
מחויבות לסביבה, שיפור בפריסת הקווים ויעד שאפתני לעתיד הקרוב
"מטרת העל של אגד היא לספק שירות טוב יותר לנוסעים, כדי שיהיו יותר נוסעים בתחבורה ציבורית", אומר אוחיון. "אוטובוס חשמלי שקט ונקי יותר, כך שכאשר נוסע עומד בתחנה ואוטובוס עובר, הוא לא צריך לנשום אדי פליטה ולכן נעים לו יותר לנוע בכלים חשמליים ונקיים". מעבר לכך, ברגע שהאוטובוסים פחות מרעישים ואינם פולטים עשן, קל יותר למפעילות תחבורה ציבורית להרחיב את פריסת הקווים אל שכונות מגורים, ללא התנגדות של התושבים המקומיים בעקבות רעש וזיהום.
אוחיון אומר כי "השאיפה של אגד היא להשתלב טוב יותר במארג העירוני מבלי לזהם ולהרעיש, ואז אני בטוח שיגיעו יותר נוסעים להשתמש בשירות שאגד מציעה, כל זאת במקביל לכך שאיכות החיים בסביבת פעילות הקווים לא תיפגע".
עוד גורם ליוזמות להחלפת הצי לחשמלי הוא אחריות ברמה התאגידית כלפי איכות הסביבה. "יש לנו אחריות כלפי הקהילה והסביבה, של צמצום זיהום האוויר", אומר אוחיון. "אנחנו שואפים לכך שב-2030 לא נפעיל אוטובוסים מונעים בדיזל".