פרשנותהפיטורים בפייסבוק: צוקרברג הימר על המטאוורס – וטעה בגדול
פרשנות
הפיטורים בפייסבוק: צוקרברג הימר על המטאוורס – וטעה בגדול
על אף שמאמצי המטאוורס של מטא הם בור כסף בלתי נדלה שההשקעות הלא מידתיות בו הן אחת הסיבות למצבה הקשה של החברה, נראה כי מנכ"ל החברה מתעקש להמשיך בהם. זה הימור ארוך טווח, שלא ישא פירות משמעותיים בזמן הקרוב. המצב הנוכחי מצדיק עצירה לחשיבה מחדש
מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, הודיע היום (ד') על סבב הקיצוצים הגדול הראשון בתולדות החברה. במסגרת הסבב יפוטרו 11 אלף עובדים ברחבי העולם - 13% מכוח האדם בחברה. במקביל מקצצת החברה בהוצאות לא הכרחיות ומקפיאה גיוסי עובדים חדשים עד הרבעון הראשון של 2023 לכל המוקדם.
לפי צוקרברג, הפיטורים ההמוניים הם תוצאה של התרחבות מהירה של החברה שהחלה עם מגפת הקורונה והמעבר המואץ לפעילות מקוונת שהתרחש במהלך תקופת הסגרים והמגבלות. לדבריו, המסחר המקוון חזר למגמות טרום־הקורונה. במקביל, התפנית המאקרו־כלכלית, הגידול בתחרות והפגיעה ביכולת להציג פרסומות ממוקדות בגלל שינויים של אפל במערכת ההפעלה לאייפון, גרמו להכנסות מטא להיות נמוכות הרבה מהצפוי.
הגורמים שהובילו לקיצוצים תואמים מאוד לאלו שתיאר צוקרברג, ומאפיינים קשיים עדכניים של חברות טכנולוגיה אחרות, גדולות כקטנות. השנתיים הראשונות של מגיפת הקורונה, על הסגרים, השיבושים והמעבר לעבודה מהבית, הביאו לחברות הטכנולוגיה פריחה אדירה. אנשים בילו יותר זמן מול מסכים, קנו יותר באונליין, רכשו יותר מחשבים, סמארטפונים, טאבלטים ושאר מכשירים, הרחיבו משמעותית את השימוש בשירותים מקוונים, וחיפשו דרכים אחרות להשקיע כסף שכבר לא הלך על בילויים בחוץ או חופשות.
במקרה של מטא זה התבטא בשימוש מוגבר בפלטפורמות של החברה, ובכניסה רחבה יותר של מפרסמים קטנים – עסקים שלאור המגבלות נאלצו לעבור לפעילות בדיגיטל ולמקד שם הוצאות פרסום גדולות יותר. זה הוביל לגידול בביקוש לפרסומות ולהכנסות גדולות יותר בעבור מטא.
התוצאה היתה כמה רבעונים של גידול משמעותי בהכנסות וברווחים של חברות טכנולוגיה בכלל, ומטא בפרט. החברה הפנתה את ההכנסות העודפות לגיוס מאסיבי של עובדים חדשים, וגדלה בתוך שנתיים בכמה וכמה מידות, גידול שתודלק על ידי זינוק משמעותי בביקוש למוצרים.
כאן היתה הטעות הראשונה של צוקרברג, והוא מודה בה בפה מלא. הגידול הזה נבע ממצב ייחודי זמני ולא משינוי קבוע ומשמעותי. עם הסרת מגבלות הקורונה והחזרה לשגרה, אנשים חזרו לדברים שעשו קודם לכן: מסעדות, הצגות, נסיעות לחו"ל, אפילו עבודה במשרד כמה ימים בשבוע. השימוש בשירותי מטא הצטצמם, הקניות המקוונות חזרו לממדים סבירים, ומפרסמים פחות נסמכו על הדיגיטל ועל הפלטפורמות של מטא. צוקרברג הימר שהשינוי יהיה קבוע והמעיט בחשיבות שמייחסים אנשים לחוויות לא מקוונות. הוא שגה בגדול.
הפעילות של מטא הושפעה גם מגורמים מאקרו־כלכליים, ובראשם האינפלציה העולמית והעלאות הריבית. מטא נפגעה יותר מענקיות טכנולוגיה אחרות מפני שלכולן יש תמהיל פעילות מגוון הרבה יותר משלה.
אמנם גוגל עושה את מרבית הכנסותיה מפרסום, אך היצע השירותים שלה כולל גם שירותים ששגשגו כשחלפו הסגרים, כמו גוגל מפות. אמזון מבוססת בעיקר מסחר מקוון, אך העיסוק בתמהיל גדול של מוצרים שומר על ביקוש גבוה לשירותיה גם בזמנים קשים. למיקרוסופט תמהיל מוצרים ושירותים מגוון מאוד. וכל השלוש מפעילות חטיבות שירותי ענן שהצמיחה החזקה שלהן ברבעון האחרון סייע למשוך את הדו"חות שלהן מעלה. אפל אמנם עוסקת בעיקר במכירת חומרה, אך קהל הלקוחות הנאמן שלה מתגלה כעמיד יחסית למשברים כלכליים.
למטא, לעומת זאת, יש רק הכנסות מפרסום במדיה חברתית. וברגע שהסקטור הזה סופג פגיעה, אין לה פעילות משמעותית אחרת שיכולה לאזן אותו. התוצאה היא הביצועים הגרועים ביותר מבין ענקיות הטכנולוגיה, והצורך העדכני להיות היחידה לעת עתה שגם יוצאת למהלך קיצוצים נרחב.
אף שקיצוצים נרחבים יכולים לשדר מסר מרגיע למשקיעים, יש אמירה של צוקרברג שחייבת להדליק נורות אזהרה. לדבריו, אחד התחומים שבהם השקעות מטא לא צפויות להיפגע הוא החזון ארוך הטווח של המטאוורס. מדובר באמירה מדאיגה מאוד. מאמצי המטאוורס של מטא הם נכון להיום בור כסף בלתי נדלה שההשקעות הלא מידתיות בו הן אחת הסיבות למצבה הקשה של החברה כיום.
ברבעון השלישי ייצרה פעילות המטאוורס של החברה הכנסות של 285 מיליון דולר בלבד (ירידה שנתית של 48.9%), לצד הפסדי ענק של 3.67 מיליארד דולר (עלייה של 39.6%). זה כמעט כל הירידה ברווח הנקי שרשמה מטא ברבעון הזה. צוקרברג מהמר על המטאוורס כדבר הגדול הבא, הפלטפורמה משנת המשחק הגדולה שתאפשר לחברה לחזור לשיעורי הצמיחה האדירים שידעה בעבר. אבל זה הימור ארוך טווח, שלא ישא פירות משמעותיים לפחות בחמש השנים הקרובות אם בכלל.
בשעה שצוקרברג ממקד את מטא במטאוורס העתידי, הפעילות בהווה נפגעת קשה: טיקטוק גונבת משתמשים ומפרסמים, המשבר הכלכלי פוגע בליבה של המודל העסקי, והמשקיעים מאבדים אמון. צריך להשקיע בחזון עתידי, אבל לא בכזו מידה שהפעילות העכשווית נפגעת כתוצאה. הפעילות הזו היא עדיין מקור ההכנסה הכמעט בלעדי של מטא, ובלעדיה לא יהיה לחברה את המשאבים הדרושים כדי לפתח את החזון העתידי.
המצב הנוכחי מצדיק עצירה לחשיבה מחדש, למיקוד משאבים לא בהימור ארוך טווח אלא בצרכים מידיים שדרושים על מנת להחזיק את החברה בחיים. צוקרברג הודה היום שלפני כשנתיים טעה כשהימר בגדול על המשך צמיחת הקורונה. צריך לקוות שבעוד שנתיים הוא לא יגלה ששוב טעה כשהימר בגדול על המטאוורס.