פרשנותהרבעון האחרון של גוגל ומיקרוסופט מצביע על מצבה העגום של הכלכלה
פרשנות
הרבעון האחרון של גוגל ומיקרוסופט מצביע על מצבה העגום של הכלכלה
הצמיחה בהכנסות כמעט הוקפאה, הרווחים ירדו, עסקי הפרסום קרטעו ורק פעילות הענן השאירה מקום לאופטימיות. שבוע הדו"חות אמנם רק התחיל ועוד צפויים לנו היום ומחר הדו"חות של מטא, אמזון ואפל, שיספקו תמונה מקיפה יותר, אבל הפתיחה לא משדרת סיבה לאופטימיות
הדו"חות של ענקיות הטכנולוגיה מייצרים עניין משמעותי מדי רבעון, לא רק מפני שאלה החברות הגדולות בעולם, ולא רק מכיוון שכולנו מכירים אותן ואת המוצרים שלהן, אלא גם מכיוון שבמידה מסוימת הן אינדיקטור לחלקים אחרים במשק. החברות האלה כל כך גדולות, עם תחומי פעילות כל כך ענפים ונגיעה בכל כך הרבה גורמים, שתנודות רחבות מקבלות ביטוי גם בשורה התחתונה שלהן - וכשמשהו רע קורה אצלן ברור שזה לא רק הן.
מיקרוסופט, אף שקצת דעכה בפרופיל הציבורי שלה בשנים האחרונות, יושבת בצומת חשוב בכלכלה המודרנית: היא מוכרת תוכנה לעסקים ולצרכנים פרטיים. העובדה שווינדוס היא עדיין ברירת המחדל בשוק המחשבים האישיים מספקת צוהר לצריכה הפרטית; יש לה שירותי ענן עסקיים שבגלל אופי הפעילות שלהם מהווים אינדיקציה מידית לביקושים בשוק; ופעילות גיימינג רחבה שמספקת הצצה למגמות בשוק הפנאי.
כשמסתכלים על השורה התחתונה של כל אלה מגלים שהמצב בעייתי. הכנסות החברה ברבעון השלישי אמנם עלו בכ-11% ל-50.1 מיליארד דולר, אבל היתה זו הצמיחה האטית ביותר זה כחמש שנים - נמוכה משמעותית מקצב צמיחה של 12% עד 22% שלרוב מאפיין את החברה. בנוסף לכך הרווח הנקי ירד בכ-14% ל-17.6 מיליארד דולר. נתונים אלה הם לפחות בחלקם תוצאה של המשך מלחמת רוסיה-אוקראינה והטלטלה הכלכלית בבריטניה שהביאו להתחזקות הדולר ולאובדן הכנסות בסך 2.3 מיליארד דולר.
ברמה הפרטנית יותר, הכנסות חטיבת המחשוב האישי של החברה רשמו ירידה קלה ל-13.3 מיליארד דולר, כשבתוך חטיבה זו ההכנסות ממכירת רישיונות למערכות וינדוס שמותקנות על מחשבים חדשים ירדו ב-15% - אינדיקציה לחולשה בשוק הצרכני שיכולה להיות מדד למיתון. אותו דבר אפשר להגיד על הכנסות החברה משירותים ותוכן לאקסבוקס, שירדו ב-3%.
מנגד, על החולשה בשוק הפרטי פיצו במידת מה ביצועים סבירים של הפעילות העסקית של החברה, שעלתה ב-9% ל-16.5 מיליארד דולר, ויותר מכך פעילות הענן שעלתה ב-20% ל-20.3 מיליארד דולר (כשההכנסות מ-Azure, מוצר הענן המרכזי של מיקרוסופט, עלו ב-35%). לדברי מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, בתקופות של חוסר ודאות שירותי ענן מסייעים ללקוחות עסקיים להתמודד עם סיכוני שרשרת אספקה ומחירי אנרגיה גבוהים. "אנחנו מסתכלים על זה ואומרים 'זו תקופה שהענן הולך לגדול בה'", הוא אמר בשיחה עם משקיעים לאחר פרסום הדו"ח.
הדו"ח של גוגל לא היה ורוד הרבה יותר מזה של מיקרוסופט. הצמיחה בהכנסות כמעט נעצרה בחריקת בלמים ועמדה על 6% בלבד, לעומת צמיחה של 41% ברבעון המקביל בשנה שעברה, ל-69.09 מיליארד דולר. הרווח הנקי, מנגד, הצמטק ב-26.5% ל-13.91 מיליארד דולר.
רוב ההכנסות של גוגל מגיעות מפרסום, ומכיוון שמפרסמים בגוגל כוללים תמהיל יפה של עסקים גדולים, בינוניים וקטנים מכל העולם, ומכיוון שהחברה היא חברת הפרסום הדיגיטלי הגדולה בעולם, הכנסותיה בתחום הן מדד טוב לבריאות של המגזר העסקי בכלכלה העולמית. כאן נראה כי לאורך כל שדרת המוצרים שלה הכנסות גוגל מפרסום עלו ב-2.5% בלבד - יותר קיפאון מצמיחה - ל-54.48 מיליארד דולר. מתוך זה בלטו לרעה במיוחד ההכנסות מפרסום ביוטיוב שירדו ב-1.9% ל-7.07 מיליארד דולר – אינדיקציה לא רק לחולשה בתחום הפרסום, אלא גם לתחרות הגוברת מול פלטפורמות וידיאו אחרות, בראשן טיקטוק.
בשיחה לאחר פרסום הדו"ח אמרו בכירי החברה שהם רואים ירידה בהוצאה על פרסומות בתחומי הביטוח, ההלוואות, המשכנתאות, הקריפטו והגיימינג. הירידה בפרסומות להלוואות, משכנתאות וקריפטו היא בסבירות גבוהה תוצאה ישירה של עליית הריבית שביצעו בנקים מרכזיים בכל העולם ושהפכה הלוואות ליקרות יותר והשקעות מסוכנות דוגמת קריפטו למשתלמות פחות ביחס לאפיקים אחרים, כמו חסכונות בנקים. המשמעות העקיפה של זה היא יותר כסף שיושב בחשבונות בנק ולא נכנס לכלכלה – אינדיקציה אפשרית למיתון.
מנגד, חטיבת הענן של גוגל סיפקה נתוני צמיחה טובים וגדלה ב-37.6% ל-6.87 מיליארד דולר. יחד עם הצמיחה החזקה של פעילות הענן של מיקרוסופט מדובר בנתונים שאפשר לראותם כמעודדים. העובדה שחרף המשבר המתהווה עסקים עדיין בוחרים להשקיע בפעילות הענן שלהם ולהרחיב אותה במקום לצמצם אותה מצביעה על כך שהמשבר אינו חריף עד כדי כך שהם נאלצים לצמצם הוצאות עסקיות חשובות.
אבל זו נחמה פורתא. הנתונים בכללותם אינם חיוביים, ומצביעים על האטה משמעותית בצמיחה של ענקיות הטכנו ובהשלכה של הכלכלה העולמית. שבוע הדו"חות אמנם רק התחיל ועוד צפויים לנו היום ומחר הדו"חות של מטא, אמזון ואפל שיספקו תמונה מקיפה יותר, אבל הפתיחה לא משדרת סיבה לאופטימיות.