סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
משרדי גוגל ב ניו יורק 6.9.23
משרדי גוגל בניו יורק (צילום: AP Photo/Peter Morgan, File)

חוזרת לביהמ"ש: משפט הגבלים עסקיים נוסף ייפתח היום נגד גוגל בארה"ב

בחודש שעבר הפסידה גוגל בתביעה שעסקה בדומיננטיות שלה בשוק מנועי החיפוש. המשפט הנוכחי יעסוק בשליטה שלה בשוק הפרסום הדיגיטלי, עסק המוערך בגוגל ב-20 מיליארד דולר

גוגל חוזרת לבית המשפט. היום (ב') ייפתח בארה"ב משפט הגבלים עסקיים נוסף נגד ענקית הטכנולוגיה, זאת לאחר שבחודש שעבר הפסידה בתביעה שעסקה בדומיננטיות שלה בשוק מנועי החיפוש. המשפט הנוכחי יעסוק בשליטה של החברה בשוק הפרסום הדיגיטלי, עסק המוערך בגוגל ב-20 מיליארד דולר.
המשפט יוצא לדרך לאחר שבינואר 2023 ג'ונתן קלנר העומד בראש מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקאי וקבוצה של 17 תובעים כלליים של מדינות האשימו את גוגל בשימוש באמצעים "אנטי תחרותיים ולא חוקיים כדי לחסל או לפגוע קשות בכל איום לדומיננטיות שלה" כמתווכת מרכזית בתעשיית הפרסום המקוון – התעשייה שאחראית לרכישה, מכירה ומיקום סרטונים ומודעות.
הטענה העיקרית היא לניגודי אינטרסים הנובעים מכך שבבעלותה של גוגל חברות שפועלות לכל אורך השוק, כולל חברות המפתחות את הטכנולוגיה המשמשת בעלי אתרים למכור שטח לפרסום, וכן חברות המפתחות את התוכנה המשמשת את המפרסמים כדי להשיג גישה לשוק. גוגל מואשמת כי שלטה בסקטור במשך 16 שנים, רכשה כל מתחרה פוטנציאלי, תמרצה את המוציאים לאור לאמץ את הכלים שלה והטתה מכרזים לטובתה.
גוגל השיקה את Google Ads ב-2000 כפלטפורמה שמאפשרת למפרסמים לרכוש שטחים באתרים של גוגל, כולל העמוד בו מתפרסמים תוצאות החיפוש. בהמשך אותה שנה, גוגל יצרה כלי נוסף למפרסמים לרכוש שטחי פרסום גם באתרים חיצוניים. לטענת התובעים, גוגל ביססה את שליטתה על כל התעשייה לאחר שפיתחה כלי נפרד המיועד לבעלי האתרים, כך שהיא למעשה שלטה בשני הצדדים של התעשייה.
יתרה מכך, במשרד המשפטים מאשימים כי ב-2008 רכשה שתי חברות חדשות שאפשרו לה ליצור את המערכת הסגורה שאילצה את המוציאים לאור לבחור בה. "למעשה גוגל הציבה עצמה כך שהיא תפקדה בו זמנית כקונה, כמוכרת וכמארגנת המכרזים של הפרסום הדיגיטלי", נכתב בתביעה. לפי מסמך שהוגש בחודש שעבר לבית המשפט, עובדים בגוגל הסבירו את המהלכים של החברה כך: "זה כאילו גולדמן זאקס או סיטיבנק יהיו הבעלים של בורסת ניו יורק".
המשפט, שיתקיים בווירג'יניה בפני השופט ליאוני ברינקמה שמונה על ידי ביל קלינטון, מושך תשומת לב נרחבת בעקבות ההפסד של אלפבית – החברה האם של גוגל – בשתי תביעות דומות בתשעת החודשים האחרונים, מה שמגביר את הסבירות לכך שבית המשפט יכפה על גוגל לבצע שינויים משמעותיים במבנה שלה, או אפילו ידרוש לפצל את החברה המוערכת בקרוב ל-2 טריליון דולר. כך, באוגוסט הגדיר בית המשפט את גוגל כ"מונופול" מפני ששילמה מיליארדי דולרים לאפל ולחברות אחרות כדי להבטיח שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל במכשירים. עוד קודם לכן בדצמבר חבר מושבעים בסן פרנסיסקו פסק כי החברה גבתה תשלומים מוגזמים עבור הגישה לחנות האפליקציות. עם זאת, גזר הדין ואפשרויות לתיקון בתביעת מנוע החיפוש יתקבלו רק בעוד שנה.
ברק רייכמן מבית הספר למשפטים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון אמר לפייננשל טיימס כי התביעה הנוכחית היא "מקרה מרתק שהוא מורכב יותר וככל הנראה חשוב יותר מאשר התביעה על מנוע החיפוש". לדבריו, התביעה הזו משקפת את המתיחות שנוצרת במדיניות כשחברה יוצרת שוק חדש "שעל פניו הוא טוב, אבל אז מחווטת את השוק כדי לקדם את עצמה, וזה על פניו רע", הסביר.
התביעה הזו עלולה לפתוח את הדלת לתביעות נוספות נגד גוגל בנושא, הפעם מצד חברות ומפרסמים, שטוענים כי גוגל גבתה מהם מחירים מוגזמים במשך שנים. "ייתכן בהחלט שנראה תביעה שדורשת יותר מ-100 מיליארד דולר בפיצויים", טענו האנליסטים בברנסטיין.
בגוגל הכחישו את ההאשמות וניסו לגרום לביטול המשפט, בטענה שסקטור הפרסום הדיגיטלי הוא מאד תחרותי וכולל מתחרות כמו אמזון, מטא, מיקרוסופט ואדובי.