סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פיץ' של אחת החברות שהתמודדות בתחרות הסטארט-אפים בפני השופטים
פיץ' של אחת החברות שהתמודדות בתחרות הסטארט-אפים בפני השופטים. שתי החברות הזוכות בדרך לניו יורק (צילום: אוראל כהן)

שותף מנהל ב-Team8: "במיוחד עכשיו חייבים להוכיח למודי'ס שהם טועים"

רונן אסיא התייחס להחלטת הסוכנות להוריד את דירוג האשראי של ישראל בתחרות סטארט-אפים שערכה הקרן יחד עם האב החדשנות Guts של הראל, AWS, HSBC ודלויט. הסטארט-אפים הזוכים, Paylow ו-CitrusX, המסייעים להפחית הוצאות קבועות ולבלימת סיכוני AI, ישתתפו בנובמבר הקרוב באירוע המשך בניו יורק, שם הם יפגשו משקיעים וקרנות הון-סיכון לצד נבחרת סטארט-אפים של Team8 בתחום הפינטק  

"במיוחד בתקופה מאתגרת כזאת חשוב לדחוף את ההייטק קדימה ולהוכיח למודי'ס שהם טועים. אנחנו חייבים לצאת מהמשבר הזה", כך התייחס רונן אסיא, שותף מנהל בקרן Team8 להחלטת סוכנות הדירוג הבינלאומית להוריד בשתי דרגות את דירוג האשראי של ישראל ולאותת על הורדה נוספת בהמשך.
אסיא אמר את הדברים באירוע שנערך אתמול (ב') בהאב החדשנות Guts של הראל ברמת גן. באירוע השתתפו עשרות יזמים מתחום הפינטק, והוא מקדים אירוע שיא שתערוך Team8 בחודש נובמבר הקרוב בניו יורק בשיתוף עם האב החדשנות Guts של הראל, AWS, יחידת החדשנות של HSBC ותוכנית הסטארט-אפים של דלויט Catalyst.
במסגרת המהלך, מבקשת Team8 לחדור עמוק יותר לתחום הפינטק, כפי שעשתה בתחום הסייבר, ולהקים מעין אקוסיסטם של מומחים עולמיים בולטים שיסייעו לה לקבל רעיונות חדשים בתחום הפינטק, להבין מה הטרנדים החמים בתחום, ולאמוד את הסיכוי של הסטארט-אפים שלה הפעילים בתחום להצליח.
"לאירוע בניו יורק תגיע נבחרת הסטארט-אפים שלנו בתחום הפינטק", מסביר אסף אזולאי, שותף ב-Team8 המשמש גם כסמנכ"ל השיווק. "אלא שהפעם, על רקע המלחמה ומתוך מחויבות לאקוסיסטם המקומי, החלטנו שאנחנו לא רוצים להביא רק אותן, אלא גם שתי חברות נוספות".
שתי החברות, Paylow ו-CitrusX, נבחרו אתמול כחלק מתחרות שנערכה במסגרת האירוע מבין 14 סטארט-אפים הפועלים בתחום הפינטק.
לדברי אזולאי, באירוע בניו יורק ייחשפו כלל החברות (השתיים הזוכות ואלה השייכת לפורטפוליו של הקרן) לאנשי מפתח בענקיות טכנולוגיה, בקרנות הון סיכון וללקוחות פוטנציאליים.
"מי שיגיעו לניו יורק ישתתפו בתחרות נוספת", מסביר אזולאי. "הזוכה בה יקבל לא רק הכרה על בניין הנאסד"ק, אלא גם כרטיס לאירוע הפינטק הגדול בעולם שייערך בחודש מרץ הקרוב בלאס וגאס".
רשימת השופטים בתחרות כללה פרט לאסיא גם את עמית הראל, שותף בתוכנית הסטארט-אפים של דלויט; תומר גולדברג מהאב החדשנות של הראל Guts; קרן זמר-אברמוביץ ואנטונלה קמיאן מ-AWS; הדר סיטרמן נוריס ואסף צ'רנילס מ-Team8; ואת דוד כהן ומאיר סלובדוב מיחידת החדשנות של HSBC.

"בשעת משבר היזם הישראלי שמרגיש במצור פורץ גבולות"

"דווקא עכשיו יש בניו יורק הרבה רצון לשמוע על חברות הייטק ישראליות כי המשקיעים יודעים שהחברות הכי טובות יקומו עכשיו", אומר אזולאי. "דווקא בשעת משבר היזם הישראלי שמרגיש במצור פורץ גבולות, ואני שומע ממשקיעים זרים שזה הזמן להגדיל השקעות בישראל.
"כמובן שיש לא מעט משקיעים שאומרים עכשיו שזה לא הזמן הנכון עבורם להשקיע בארץ כי הם לא רוצים לספוג מחאות", ממשיך אזולאי, "אבל מצד שני יש את מי שמאוד רוצים להשקיע, ואפילו להכפיל את ההשקעות שלהם".
"זיהינו שיש המון פוטנציאל לא ממומש לתעשיית הפינטק הישראלית", אמר עמית הראל, שותף בתוכנית הסטארט-אפים של דלויט, שהשתתף גם הוא באירוע. לדבריו, הדרך למצות את הפוטנציאל של התעשייה היא דרך חשיפה לשחקנים גלובליים: "לישראל יש הזדמנות לקחת את הפינטק לקדמת הבמה".
כשנשאל הראל על הורדת הדירוג והמצב המלחמתי המתמשך הוא אמר ש"עדיין לא מרגישים את הורדות הדירוג. בעיקר מרגישים את זה שישראל כאי של חדשנות צריכה להמציא את הסיפור שלה מחדש ולהיות מודעת יותר לשילוב בין חדשנות טכנולוגית לחדשנות עסקית".
לדבריו, "כבר לא מספיק רק להביא טכנולוגיה ישראלית טובה, צריך להראות גם את הישימות העסקית שלה. הגופים הגדולים מחפשים הזדמנות להשקיע בעסקים שהם יכולים להגדיל בסקייל, ופחות אכפת להם מאיפה אתה בא, גם אחרי 7 באוקטובר".
הראל מציין כי בין הנושאים שיהיו משמעותיים יותר בעשור הקרוב זה עולם ה-Trust, כלומר כל מה שקשור ביצירת ביטחון בזהות המשתמש ובפעולותיו.
"בעולם של בנקאות דיגיטלית ווירטואלית נהיה יותר ויותר חשוב לדעת מי אתה ולעשות לך ולידציה, וככל שהמגמה הזאת תתחזק לישראל יש יותר מקום לבוא לידי ביטוי כי כאן בא השילוב שיש בארץ בין דאטה, סייבר ו-AI".
3 צפייה בגלריה
אסף סידס, מייסד Get A Mark שהיה אחד הדוברים באירוע
אסף סידס, מייסד Get A Mark שהיה אחד הדוברים באירוע
אסף סידס, Leave A Mark. הסביר איך להסתער על מובילי שוק
(צילום: אוראל כהן)
באירוע עצמו התקיימה הרצאה של הג'ודוקא האולימפי פיטר פלצ'יק שזכה במדליות ארד באולימפיאדת פריז 2024 ובאולימפיאדת טוקיו 2020. פלצ'יק סיפר על המסע יוצא הדופן שלו מתינוק שנולד עם יותר מ-20 שברים בגוף והיה מוכרח להתחזק, דרך סבו הרוסי שלימד אותו מהי החשיבות של משמעת עצמית והקשיים שבהם נתקל לאורך הדרך (בין היתר, סיפר כיצד ישן באוטו בחניון בווינגייט כדי לחמוק מהפקקים באיילון) ועד להצלחה האולימפית המתוקה.
"במהלך ילדותי קיבלתי הבנה עמוקה של איזו חשיבות יש למשמעת עצמית ואיזה רווח אני יכול להפיק בעוד חצי שנה או שנה מדברים אני עושה היום בצורה שיטתית בדיוק כמו בהשקעות", אמר פלצ'יק. בין היתר, הוא סיפר על התובנה העמוקה שלו להיות הוא עצמו ועל הצורך להיות גמיש מחשבתית.
"למרות שאני ימני אחד המאמנים שלי אמר לי בוא ננסה תרגילים משמאל. הוא הציע לי לתת לזה צ'אנס. באתי לרעיון הזה עם ראש פתוח, ותוך שנה הבאתי את עצמי למצב שהתרגילים שאני מבצע מצד שמאל הם באיכות לא פחות גבוהה. זה יצר אצלי שינוי גדול".
3 צפייה בגלריה
מייסדי Paylow שגיא אביטן וחנן עמר
מייסדי Paylow שגיא אביטן וחנן עמר
מייסדי Paylow שגיא אביטן (מנכ"ל) וחנן עמר (CTO)
(צילום: תמיר נוי)
דובר נוסף באירוע היה אסף סידס, מייסד שותף ומנכ"ל חברת הסטוריטלינג Leave a Mark שמסייעת לאנשים ולארגונים לספר את הסיפור שלהם. סידס סיפר על האופן יוצא הדופן שבו החליט להקים את החברה: "נפגשתי עם שרה, מי שהפכה לימים לאשתי, ובדייט הרביעי היא ביקשה ממני עזרה בהכנת מצגת למשקיעים. ב-4 בבוקר היא אמרה לי שנראה לה שעלינו על משהו, ואז החלטנו להקים את החברה שמסייעת לאנשים ולארגונים לספר את הסיפור שלהם וכוללת כבר 30 עובדים".
לדברי סידס, "סטארט-אפים טכנולוגיים שמתמקדים בפינטק פועלים בתחום שנתפס כקצת 'כבד'. הם מתחרים עם שחקנים ענקיים כמו בנקים וחברות ביטוח, וחייבים להכניס עניין". במהלך האירוע ביקש סידס להתמקד באופן שבו חברות הפינטק יכולות לנצח שחקנים גדולים מאוד – הפעילים בדרך כלל בקטגוריית הפעילות שלהן - ומה עליהן לעשות, והציג מספר דוגמאות לכך.

מבלימת סיכוני AI ועד הפחתת הוצאות קבועות

במוקד האירוע עמדה, כאמור, תחרות בין 14 סטארט-אפים שהתחרו על הזכות להציג את המוצר שלהם בניו יורק בפני ענקיות טכנולוגיה וקרנות הון-סיכון בולטות, לצד סטארט-אפים בתחום הפינטק הנמנים על פורטפוליו החברות של Team8.
בקטגוריית ה-pre-seed בתחרות זכה הסטארט-אפ Paylow של שגיא אביטן (המשמש כמנכ"ל) וחנן עמר (סמנכ"ל הטכנולוגיות), שהכירו בעת ששירתו יחד בחיל המודיעין. הסטארט-אפ שהוקם ב-2022 מבוסס למידת מכונה ומאפשר למשתמשי בנקים וחברות פינטק (B2B2C) לאתר הוצאות קבועות, להשוות מנויים ולהחליף ספקים ללא מאמץ.
"אחת הבעיות היא שאנשים לא יודעים למי הם משלמים, כמה הם משלמים, ואם הם כבר יודעים את זה הם לא עושים דבר כי מדובר כאילו בכסף קטן", אומר אביטן. "בפועל מדובר בכסף גדול, בטח לאורך זמן כי ההוצאות הקבועות שלנו נוגעות להכל, מחשמל ואינטרנט ועד המזון לכלב".
Paylow, שפעילה כיום באנגליה, פיתחה פלטפורמה המאפשרת למשתמשים לקבל מעין דשבורד המציג את כל ההוצאות הקבועות שלהם. החברה מנטרת את הרגלי הצריכה של המשתמשים ומסייעת להם לבצע את כל ההתאמות ולהחליף את כל הספקים "עד רמת הטכנאי", כפי שמסביר אביטן.
בקטגוריית ה-seed זכה הסטארט-אפ CitrusX שהקימו נועה סרברניק (המשמשת כמנכ"לית) וגלעד מנור (המשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות). הסטארט-אפ התל אביבי שהוקם בסוף 2021 מתמחה בתיקוף, הפחתה וביקורת סיכונים הנוגעים לבינה מלאכותית. הוא גייס עד היום 4.5 מיליון דולר ופעיל בעיקר בצפון-אמריקה, אנגליה וישראל.
"פיתחנו מערכת שיושבת בארגונים ומבצע עבורם ניהול סיכונים של בינה מלאכותית", מסבירה סרברניק. "הבעיה שלך כארגון היא שאתה לא יודע אם למודל AI מסוים שאימצת יש חסינות מפני איומים וגם אם הוא עלול להזות או להפלות אנשים. אנחנו מוצאים סיכונים במודל וממליצים לארגונים איך למנוע אותם כדי לעמוד ברגולציה".
Paylow ו-CitrusX יצטרפו, כאמור, לנבחרת סטארט-אפים הכוללת מספר חברות פינטק של Team8 שייצאו איתה לניו יורק. בין החברות: Panax שמפתחת פלטפורמה לניהול תזרים מזומנים לחברות בינוניות וגדולות; ו-40Seas המספקת פלטפורמת ניהול תשלום B2B עבור סוחרים המוכרים לעסקים קטנים ובינוניים ברחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
השופטים בתחרות הסטארט-אפים יחד עם המדליסט האולימפי פיטר פלצ'יק (במרכז) שהשתתף באירוע
השופטים בתחרות הסטארט-אפים יחד עם המדליסט האולימפי פיטר פלצ'יק (במרכז) שהשתתף באירוע
השופטים בתחרות הסטארט-אפים עם המדליסט האולימפי פיטר פלצ'יק (במרכז). מתינוק שנולד עם יותר מ-20 שברים לספורטאי-על
(צילום: אוראל כהן)
חברות נוספות שייצאו לניו יורק הן BlueSpine שפיתחה פלטפורמת AI המאפשרת למעסיקים להפחית הוצאות פיננסיות ולשלוט בהוצאות הבריאות שלהם ו-Ballerine המייעל את הערכת הסיכונים להלבנת הון והונאות עבור מוסדות פיננסיים וחברות פינטק, באמצעות פלטפורמה מבוססת AI.
סטארט-אפ נוסף שייצא עם המשלחת הוא April המספק פתרונות מס לבנקים, חברות פינטק ופלטפורמות שכר, המסייעים לאמריקאים להגיש את המיסים שלהם.
"לתחרות שערכנו תפקיד מרכזי בהצגת הכישרונות שמניעים את החדשנות בפינטק הישראלי, ואנו גאים להציג את החברות הטובות ביותר באירוע שנקיים בניו יורק", סיכם אסיא.
לדבריו, "הסטארט-אפים האלה מייצגים את עתיד התעשייה הישראלית, ואנו מצפים לראות אותם יוצרים קשר עם משקיעים ומובילים גלובליים בניו יורק״.
עידן טמיר, שותף מייסד ב-Guts האב החדשנות של הראל הוסיף: ״אנחנו גאים דווקא בתקופה כזו של חוסר ודאות בשוק לתמוך ולעזור ליזמים ישראלים להמשיך להוביל את תעשיית הפינטק בעולם כולו״.