סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
משתמש ב קסדת אפל ויז'ן פרו ב לונדון בריטניה 12.7.24
משתמש בקסדת אפל ויז'ן פרו. החברה הורידה את צפי המכירות (צילום: Betty Laura Zapata/Bloomberg)

ההימור של אפל נתקל במשוכה: המפתחים לא ממהרים לפתח אפליקציות לקסדת הוויז'ן פרו

מאז השיקה אפל את קסדת המציאות המעורבת שלה בפברואר, היא מתקשה למשוך מפתחים ומספר היישומים החדשים שמושקים בעבורה מדי חודש נמצא בירידה עקבית. הקשיים שלה בולטים במיוחד לאור ההצלחה היחסית של מטא בתחום, בין היתר הודות למחירים זולים יותר ומיקוד בקהל הגיימרים

בעשורים האחרונים, קהילת המפתחים הנאמנה של אפל היתה הנשק הסודי שלה. האייפון לא היה המכשיר פורץ הדרך שהוא היום בלי מיליוני המפתחים שמספקים לו אפליקציות חדשניות, שלא פעם מייצרות שווקים ושירותים חדשים. המק, האייפד והאפל ווטש מסתמכים גם הם, במידה עמוקה, על מפתחים ואפליקציות כדי למשוך קונים.
אבל ככל שזה נוגע להימור הגדול ביותר של אפל מאז האייפון, קסדת המציאות המעורבת (XR) ויז'ן פרו שהשיקה החברה בפברואר האחרון, נראה שמשהו בקשר ההדוק שלה עם קהילת המפתחים מתרופף. לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, אפל מתקשה למשוך מפתחים מובילים ליצירת אפליקציות לקסדה, ומספר היישומים החדשים שמושקים בעבורה מדי חודש נמצא בירידה עקבית. נכון להיום, כמה ממפתחי המציאות המדומה (VR) המובילים טרם יצרו אפליקציות בעבורה.
וכשאין יישומים חדשניים שמשדרגים את חוויית השימוש, קשה לשכנע צרכנים לפתוח את הארנק ולשלם את 3,499 הדולרים שמבקשת אפל בעבור הוויז'ן פרו בארה"ב (לא כולל מע"מ, ושלל תוספים יקרים, חלקם הכרחיים בעבור חלקים גדולים מהאוכלוסייה, כמו מתאמים לבעלי משקפיים עם מרשם). "אנחנו לא ממהרים", אמר לוול סטריט ג'ורנל הארפן ת'וריסון, מנכ"ל מפתחת משחקי ה-VR האיסלנדית Aldin Dynamics. "אנחנו מחכים עד שנראה צפי אימוץ טוב יותר כשהמכשיר הבא יושק".
לפי נתונים של חברת האנליטיקה Appfigures, נכון לספטמבר היו באפסטור רק 1,770 אפליקציות לוויז'ן פרו, כאשר רק שליש מתוכן הן אפליקציות שפותחו במיוחד בעבור המכשיר והאחרות אפליקציות מובייל או מק קיימות שעברו התאמה על מנת שיפעלו על הקסדה. יצוין כי אפל טוענת כי יש בעבור הוויז'ן פרו 2,500 אפליקציות. ב-Appfigures אמרו לוול סטריט ג'ורנל שייתכן שההבדל נעוץ בכך שרבים מהיישומים זוכים לשימוש אפסי, מה שמקשה על מדידתם.
חשוב מכך, רבות מהאפליקציות שזמינות לקסדה הן אפלקיציות "ישנות". בשעה שבחודשיים הראשונים להשקת הוויז'ן פרו נוצרו בעבורה מאות אפליקציות, בספטמבר הצטרפו לאפסטור שלה רק 10 אפליקציות חדשות. זוהי מגמה הפוכה ממה שאפל קיוותה לראות במכשיר החדש, שמצביעה על כך שמפתחים לא מתלהבים מהיקף האימוץ שלה על ידי צרכנים.
אנליסט אפל טים באג'ארין מ-Creative Strategies העריך שהיקף שחרור האפליקציות החדשות כיום מייצר תמונה מטעה. "אנחנו בשלב שבו הגידול באפליקציות אולי נראה אטי, אבל צריך להתחשב בכך שיש מפתחים שעובדים על יישומים ורוצים ליצור את האפליקציות הטובות ביותר", הוא אמר לוול סטריט ג'ורנל. "הם לא ממהרים להשיק את האפליקציות האלו".
ואולם, השוואה לקצב צמיחת האפליקציות סמוך להשקת מכשירים אחרים של אפל מצביעה על כך שייתכן שיש לחברה סיבה לדאגה. ב-2009, שנה אחרי השקת האפסטור לאייפון (המכשיר עצמו הושק ב-2007, אבל רק עם אפליקציות של אפל), היו בעבור הסמארטפון 50 אלף יישומים. האפל ווטש כבר נהנה מ-10,000 יישומים חמישה חודשים אחרי השקתו. עם זאת, שני המכשירים האלו זולים משמעותית מהוויז'ן פרו, ופופלריים הרבה יותר (כשהושקה האפסטור, האייפון כבר הספיק לבסס את עצמו כפריצת דרך טכנולוגית וצרכנית), וגם פיתוח אפליקציות בעבורם הוא פשוט יותר מאשר בעבור קסדת ה-XR, שנחשבת לאחד ממוצרי האלקטרוניקה המתוחכמים ביותר שאי-פעם נוצרו בעבור השוק הצרכני.
הדבר משפיע ישירות על חוויית השימוש של המאמצים המוקדמים, אלו שאמורים ליצור את בסיס המשתמשים הנאמן ולהניע את האימוץ הרחב יותר של הוויז'ן פרו. "בהתחלה, הייתי סופר-נרגש", סיפר לוול סטריט ג'ורנל רוסטיסלב אליקסיינקו, מהנדס תוכנה בן 23 שרכש את הקסדה בפברואר תמורת 4,600 דולר. "אבל לא שילבתי אותה בחיים שלי. מהר מאוד כבר לא היה לי מה לעשות. ואז היא סתם שכבה שם". באוגוסט הוא מכר את המכשיר בפייסבוק תמורת 2,600 דולר בלבד.
חוסר הפופולריות של הקסדה הוא גורם משמעותי ברתיעה של המפתחים. אפל לא מדווחת על נתוני מכירות, ואולם לפי הערכות אנליסטים החברה הורידה באפריל את צפי המכירות בשנה הראשונה מ-800-750 אלף יחידות, ל-450-400 אלף יחידות. לפי נתונים של חברת Counterpoint, היקף המכירות ברבעון השני של 2024 צנח ב-80% לעומת הרבעון הראשון, כאשר בנוסף חלק משמעותי מהרוכשים החזיר את הקסדה בחלון ההחזרה בן השבועיים של אפל.
הקשיים של אפל בולטים במיוחד לאור ההצלחה היחסית של מטא עם מוצרי ה-VR שלה, שנמכרים תחת המותג Quest, וקהילת המפתחים שצמחה סביבם, כאשר לפי הערכות בחנות האפליקציות קווסט יש כ-3,500 אפליקציות. למטא דומיננטיות גם במכירת המכשירים: ברבעון השני היתה החברה אחראית למכירת 74% מכל המכשירים בשוק המציאות המדומה והמועשרת (AR), לעומת 3% בלבד לאפל (עם זאת, מדובר בשוק קטן יחסית).
ההצלחה של מטא לעומת הקשיים של אפל מוסברת במספר גורמים. ראשית, ותק: קסדת הקווסט הראשונה הושקה כבר לפני חמש שנים. שנית, מחיר: הקווסט 3, שהושקה מ-2023, עולה 499 דולר. בספטמבר השיקה מטא גרסה מוזלת של הקסדה, קווסט 3S, במחיר התחלתי של 299 דולר בלבד.
שלישית: חדשנות. מטא מצליחה לייצר יותר באזז בתחום מאשר אפל, לאחר שהציגה באותו אירוע חשיפה גם את Orion, אבטיפוס של משקפי AR שנראים כמו משקפיים רגילים ומסוגלים להקרין עצמים על גבי העדשות השקופות. המוצר עדיין בשלבי פיתוח ללא תאריך השקה מיועד (לפי דיווחים, אפל, שלא נוהגת לחשוף מוצרים לא מוגמרים, גם מפתחת משקפיים דומים), אבל עצם החשיפה יצרה עניין והתלהבות ומיצבה את מטא לפני אפל בעקומת החדשנות של ה-VR/AR.
רביעית: השקעה כספית. מטא מגייסת מפתחים באמצעות הקצאת מימון לטובת התאמת יישומים או פיתוח אפליקציות חדשות למוצרי הקווסט שלה, ואף רכשה כמה מפתחות אפליקציות בתחום על מנת להבטיח זרם קבוע של יישומים בעבור המוצרים שלה.
וחמישית: מיקוד. מטא מיצבה את הקווסט כקסדת VR שפונה לגיימרים, ואילו אפל משווקת את הוויז'ן פרו כקסדת MR או AR עם פנייה לקהל רחב יותר ותרחישי שימוש כלליים יותר. המיקוד של מטא נותן לה יתרון מיידי של קהל בעל נכונות גדולה יותר לרכוש את המכשיר שלה ולהשקיע גם באפליקציות גיימינג בעבורו, מה שסייע למשוך מפתחים, בעיקר מתחום הגיימינג. ואולם מדובר בשוק מוגבל יחסית, ולכן כעת משקיעה מטא מאמצים במיתוג ושיווק הקווסט גם לקהל המיינסטרים הכללי. אפל, בהתאם לנוהגה, הלכה ישר לקהל המיינסטרים, אבל עם מוצר יקר יותר שלא הצליח להוכיח עדיין את הנחיצות שלו, והצליחה למשוך בינתיים רק את מעריצי החברה האדוקים ביותר.
הקשיים של הוויז'ן פרו למשוך מפתחים מתחברים גם ליחסים המתערערים של אפל עם קהילת המפתחים שלה בהיבטים אחרים. זה כמה שנים מצויה אפל תחת ביקורת גוברת מצד מפתחים מובילים, ובראשם ספוטיפיי ואפיק גיימס (מפתחת פורטנייט) סביב מדיניות האפסטור שלה, ובפרט העמלות הגבוהות והכללים המגבילים שאוסרים על מפתחים לעשות שימוש באמצעי סליקה עצמאיים או מונעים גישה למכשירים שלהם דרך החנות של אפל. מדיניות זו היתה נושא לתביעות ונמצאת בלב חקירה של האיחוד האירופי, שסבור שאפל לא מצייתת לדרישות חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) החדש, שבין השאר מחייב אותה לפתוח את האייפון לחנויות אפליקציות מתחרות. לאור זאת, קל להבין למה מפתחים לא ממהרים לתמוך בפלטפורמה נוספת שנמצאת בשליטה מלאה של אפל.
אפל טרם אמרה נואש. לפי דיווח של בלומברג, ב-2025 עתידה החברה להשיק דגם מוזל (יחסית) של הקסדה שיעלה כ-2,000 דולר. דגם זה יעשה שימוש בחומרים זולים יותר, מעבדים חלשים יותר ולא יכלול תכונות נוצצות (ומקריפות) כמו EyeSight, שמציגה את עיני המשתמש על גבי הצד החיצוני של הקסדה, לאדיבות בן השיחה. ל-2026 כבר מתכננת החברה את הוויז'ן פרו 2, וב-2027 היא מתכוונת להשיק משקפיים חכמים או משקפי AR וכן אוזניות איירפודס עם מצלמות.
מוצרים אלו, אם יהיו בעלי משיכה צרכנית גדולה יותר, יופנו לקהלים ממוקדים יותר של מאמצים מוקדמים, ואם אפל תצליח לשכנע מפתחים שכדאי להם להשקיע בפיתוח אפליקציות בעבורם, היא תוכל לשנות את התמונה, לייצר זרם קבוע ומתגבר של אפליקציות בעבור הוויז'ן פרו וכתוצאה גם להגביר את המשיכה הצרכנית ואת המכירות.
אבל כדי להצליח בכך, אפל צריכה לפעול מהר יותר ובנחישות רבה יותר. להאיץ את קצב הפיתוח וההשקה של הטכנולוגיות, המכשירים והשירותים החדשים שלה, ולא להסתמך על אותם גורמים שהבטיחו לה הצלחה בעבר. כשמטא מפתיעה עם משקפי Orion החדשניים, וכשאפל מתקשה לסגור את הפער בתחום הבינה המלאכותית (השוק עדיין מחכה לגעתה של מערכת Apple Intelligence שנחשפה ביוני), ענקית הטכנולוגיה צריכה להיות רעבה יותר, מהירה יותר ואגרסיבית יותר על מנת לכבוש את השוק הזה ולשמר את מעמד כחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם.