סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין: דקל סקופ, גל ויזל ושיר אקרלינג, מייסדי אקססיבי
מימין: דקל סקופ, גל ויזל ושיר אקרלינג, מייסדי אקססיבי (צילום: AccessiBe)

אקססיבי הישראלית תשלם מיליון דולר לארה"ב עקב טענות להגזמה ביכולות תוסף ההנגשה שלה

 החברה חתמה על הסדר טיעון עם ה-FTC בעקבות טענות שיצרה מצג שווא לגבי יכולת התוסף שלה להתאים אתרים לתקן ההנגשה לבעלי מוגבלויות. במסגרת ההסדר נאסר על החברה לטעון שמוצריה מנגישים אתרים לפי התקן ללא הוכחות תומכות. ההסדר עדיין טעון אישור סופי לאחר קבלת הערות הציבור

חברת הנגשת האתרים הישראלית אקססיבי (accessiBe) תשלם בארה"ב קנס של מיליון דולר, כחלק מהסדר טיעון בהליך מנהלי מול נציבות הסחר הפדרלי (FTC), שבמרכזו טענה שהחברה יצרה מצג שווא שתוסף שפיתחה יאפשר לאתרים לעמוד בתקן הנגשה לאנשים עם מוגבלויות. ההסדר עדיין טעון אישור סופי לאחר קבלת הערות הציבור.
אקססיבי הוקמה בשנת 2018 על ידי דקל סקופ, גל ויזל ושיר אקרלינג. היא מפתחת טכנולוגיות מבוססות AI להנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלויות. אחד המוצרים המרכזיים של החברה הוא תוסף לאתרים בשם accessWidget, שלדברי אקססיבי הופך את האתרים שבהם הוא מותקן למונגשים למשתמשים עם מוגבלויות לפי תקן WCAG – תקן בינלאומי למאפייני אתרים כך שיהיו נגישים למשתמשים עם מוגבלויות שונות, ושמדינות שונות אימצו כמחייב. בארה"ב, למשל, אתרים של חברות תעופה ואתרי ממשל מחויבים להיות מונגשים לפי WCAG, והחל מיוני הקרוב כל האתרים והשירותים הדיגיטליים באיחוד האירופי יחויבו לעמוד בו. בישראל, חובת הנגשת אתרים מבוססת על התאמה מקלה של WCAG.
היכולת להנגיש אתרים בהתאם לתקן הבינלאומי בקלות ובפשטות, לפיכך, לא רק חוסכת למפעיליהם כסף רב אלא גם מונעת עבירה על החוק שיכולה להיות כרוכה בהוצאות משפטיות ובקנסות משמעותיים. טענת אקססיבי שהתוסף שלה מאפשר עמידה בדרישות WCAG היא לפיכך בעלת חשיבות, שכן עסקים יכולים להסתמך עליה בהנגשת האתרים שלהם.
באוקטובר 2023 פתחה ה-FTC בהליך מנהלי נגד אקססיבי, אחרי שמצאה שטענותיה אינן נכונות ושהתוסף שלה לא הופך את כל האתרים לתואמי WCAG. "במספר מקרים, אתרים שהריצו את accessWidget הכילו חסמים שהקשו או הפכו לבלתי אפשרית את הגישה בעבור אנשים עם מוגבלויות", טענה הנציבות בתלונה שהגישה נגד החברה. "חסמים אלו כללו: טקסט חסר או לא מדויק לתמונות מרכזיות; היעדר סמן מיקוד (גבול צבעוני שמראה איזה רכיב אינטראקטיבי באתר נבחר או נצפה); מלכודות מקלדת (משתמש לא יכול להשתמש במקלדת כדי שלנות מיקוד, מה שגורם לו 'להילכד' ברכיב כמו תפריט גלילה או תיבת טקסט); כותרות לא נכונות; ובעיות בתפריטים, כפתורים, טבלאות ורכיבי ניווט חיוניים אחרים".
בנוסף, חקירת ה-FTC העלתה שאקססיבי יצרה מצג שווא שלפיו מאמרי צד ג' או ביקורות היו דעות עצמאיות של כותבים אובייקטיביים, כשלמעשה המחברים עבדו בעבור החברה וקיבלו ממנה כסף על מנת לבקר, לנסח, לערוך או לאשר את הפרסומים. "בכמה מקרים, החברה או אדם שעובד בעבורה ביקש מהמבקר להשמיט איזכור שלפיו הביקורת היא בחסות או בתשלום של אקססיסיבי", נכתב בתלונה.
בסוף השבוע, נציבות ה-FTC אישרה הסדר טיעון עם החברה הישראלית, שיביא לסיום ההליכים נגדה. במסגרת הסדר זה, הסכימה אקססיבי לשלם קנס של מיליון דולר. בנוסף, ייאסר על החברה לטעון שהמוצרים האוטומטיים ומוצרי ה-AI שלה מנגישים אתרים בהתאם לתקן WCAG, או שהם יכולים להבטיח נגישות לפי התקן לאורך זמן, אלא אם תציג הוכחות שתומכות בטענות אלו.
כן ייאסר על אקססיבי להציג באופן מטעה טענות על התכונות, הביצועים, ההטבות והאיכות של מוצריה ושירותיה. עוד ייאסר עליה להציג באופן מטעה הצהרות מגורמי צד ג', ובכלל ביקורות, בלוגים ומאמרים, כאילו מדובר בדעות של של משתמשים אובייקטיביים כאשר זה לא המצב, ולחשוף באופן ברור כל "קשר מהותי ולא צפוי" שיש לחברה לכותבים אלו. הסדר הטיעון לא כולל הודאה של אקססיבי בטענות שהועלו נגדה בתלונה.
"חברות שמבקשות לוודא שהאתרים שלהן תואמים לתקן WCAG חייבות להיות מסוגלות לסמוך על כך שהמוצרים עושים את מה שהם טוענים לעשות", אמר מנהל המשרד להגנת הצרכן ב-FTC, סמואל לווין, בהודעה לעיתונות. "הגזמה ביכולות של בינה מלאכותית בלי ראיות מתאימות היא מטעה, וה-FTC תפעל על מנת לעצור זאת".
מאקססיבי נמסר בתגובה: "בעקבות חקירה של ה-FTC, אשר התמקדה בעבר, בשנים 2019-2022, אקססיבי הגיעה להסדר שאינו כולל הודאה באחריות כלשהי. החברה כופרת לחלוטין בהאשמות ה-FTC, ומאמינה שהן מבוססות ברובן על בדיקות לוקות בחסר, ומסתמכות על מידע לא עדכני. התלונה של ה-FTC אינה תוקפת בשום צורה את יכולות הפתרונות הטכנולוגיים של אקססיבי להבטיח את עמידתם של אתרי לקוחותיה ברגולציית הנגישות בארה״ב.
"ההסדר מאפשר לאקססיבי להתרכז במשימה המרכזית לשמה הוקמה החברה. עבור עסקים רבים שרוצים להפוך את האתרים שלהם לנגישים לכל, אקססיבי היא עדיין אחת מהאופציות המשתלמות הקיימות, ומאפשרת אינטרנט נגיש יותר. אנחנו ממשיכים לשאוף ליצור עולם יותר מכיל, גם ברשת וגם מחוצה לה, וממשיכים לנצל התפתחויות בעולם הטכנולוגיה כדי להציע שירותים מתקדמים יותר. בהתאם למחויבות שלנו לשקיפות, אנחנו ממשיכים לנקוט צעדים שיבטיחו שקיפות רבה אף יותר בחומרים השיווקיים שלנו".