סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
10 שנים לתעלומה: איך נעלם המטוס המלזי, ומה הסיכוי שזה יקרה שוב?
(ניצן סדן)

הקברניט
10 שנים לתעלומה: איך נעלם המטוס המלזי, ומה הסיכוי שזה יקרה שוב?

מבצע החיפושים היקר והנרחב ביותר אי פעם לא הניב תוצאות: עדיין לא ברור מה גרם לטיסה 370 להיעלם, ונשקלה כל אפשרות אפשרית - מטרור ועד התאבדות טייס. איך יתכן שמטוס נוסעים גדול יאבד כך בעידן הלוויין והמכ"מ, וכמה זה נפוץ?

שלום, כאן הקברניט; ב-29 ביולי 2015 יצא ג'וני בוז'ה לריצת ערב על חוף האי ראוניון, גן עדן טרופי באוקיינוס ההודי. השמיים זרחו בגוונים של אדום וכתום, עת קרני שמש אחרונות ליטפו את בוז'ה - ואז תפס לו משהו את העין: עצם לבן מוזר, שנשטף לחוף. ג'וני נתקל בדברים דומים בעבר: שברי מטוסים ישנים, שזרמי מעמקים גרפו וסחפו לחוף. תוך ימים בודדים, כבר דיברו בכל העולם על הממצא; סוף סוף קצה חוט, רמז לפתרון תעלומת התעופה הכי גדולה ויקרה אי פעם - היעלמות טיסה 370, שמוכרת כפרשת המטוס המלזי.
סיפורנו מתחיל ב-8 במרץ 2014, כשמטוס בואינג 777 של מלזיה איירליינס המריא מנמל התעופה של קואלה לומפור, בירת מלזיה - לטיסת לילה לבייג'ינג שבסין. טיסה סטנדרטית, משעממת, של שש שעות. אבל בערך שעה לאחר ההמראה עלה הצוות מול הבקרה הקרקעית, ואחרי כמה דקות נעלם מהמכ"מ. פה נגמרות העובדות: כל מה שקרה אחר כך נתון לוויכוחים כבר עשר שנים.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
לאן נעלם מטוס מלזיה איירליינס?
(צילום: פרויקט הקברניט CC0)
מכ"מ של צבא מלזיה קלט את המטוס עוד קצת אחר כך, וראה שהוא מבצע פנייה מוזרה - שבדיעבד, היתה בכיוון הפוך מנתיב הטיסה המתוכנן, ואז נעלם מעבר לאופק. לפני שנמשיך: איך יתכן שמטוס בכלל ייעלם, בעידן של מכ"מים ולוויינים בכל פינה?
התשובה פשוטה: לא בכל פינה; יש אזורים באוקיינוס אותם לא מכסים שידורי מכ"מ מהקרקע כי קרקע אין שם. גם הכיסוי הלווייני תלוי בשידורים בין המטוס והלוויין, ובמקרה של טיסה 370 משהו שיבש וקטע אותם.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
משלחת חיפוש ימי ואווירי
(צילום: LS(HM) Andy Coutanche/MOD)
מבצע החיפושים אחר המטוס החל ביום ההיעלמות, והתמקד באזור מפרץ מלאקה, היכן שהוא נעלם מהמסכים. הצוותים היו במירוץ נגד הזמן; אם הבואינג ביצע נחיתת חירום, יתכן שהצוות והנוסעים נשארו בחיים - אבל פגעי הטבע לא עושים הנחות לאף אחד.
הקופסאות השחורות יכולות לשדר אות לטווח של פחות משני ק"מ, ויש להן סוללה של יומיים בלבד - ולכן נשלחו עשרות מטוסים וספינות, לחפש שברים על פני המים או את שידורי הקופסאות - ללא ממצאים.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
מטוס נוסעים מתחת למים
(צילום: פרויקט הקברניט CC0)
מחקר מעמיק גילה שהתקשורת הלוויינית הרציפה עם הבואינג נותקה - אך נשארה תקשורת חלקית: המטוס הוציא אות פעם בשעה, מה שאומר שהמשיך לטוס עוד הרבה אחרי שנעלם מהמכ"מ. מדובר בשידור בסיסי, בלי נתוני מהירות, גובה או כיוון.
ניתוח מועד הגעת האות בשקלול המהירות והדלק האפשריים הראו שהמטוס פנה דרומה אחרי שנעלם, ושבעצם מבצע החיפוש נערך במקום הלא נכון. משפחות הנעדרים כבר ידעו לצפות לגרוע ביותר; הן פשוט לא ידעו עד כמה גרוע זה הולך להיות.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
דרכו של הבואינג
(צילום: Google Maps)
במבצעי החיפושים השתתפו חוקרי התעופה המנוסים והטובים ביותר בעולם, חילות ים ואוויר, אוניברסיטאות ואפילו רשתות חיישנים סודיות שמחפשות ניסויים גרעיניים באוקיינוס. וחוץ מכמה חתיכות מהכנף שלא מעידות ב-100% על מצב המטוס בהתרסקות, אף אחד לא יודע מה גרם לאסון הזה.
אני לא מגזים כשאני אומר שחוץ מחייזרים וכישוף נבחנו לעומק כל הכיוונים האפשריים, עד לרמת תיאוריות הקונספירציה. בואו נעבור עליהם רגע ביחד: הסיבה הראשונה שנבדקה היתה כשל טכני קריטי ובלתי צפוי.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
חתיכת הכנף שנמצאה
(צילום: רויטרס)
איך חוקרים כשל טכני במטוס שאף אחד לא יודע היכן הוא נמצא? לפי התנהגותו באוויר. יתכן שהשידורים בין המטוס והלוויין בוצעו במרווחים גדולים משום ששידור רציף לא התאפשר; המשדר זקוק לאנרגיה, ואולי הבואינג חווה בעיה חשמלית.
החשמל במטוס מגיע מסיבוב המנועים, כך שליקוי כזה יכול להצביע על בעיה באספקת הדלק. לא מן הנמנע שהמחסור באנרגיה הוא שמנע מהצוות מלדווח על התקלה ולהכריז מצב חירום. אבל מטוס נוסעים שנמצא בכזו בעיה לא ממשיך לטוס כרגיל שש-שבע שעות מעבר לאופק, אלא מנסה להתקרב ליבשה, לנתיבי תעופה, וליצור קשר באמצעים אחרים. כך שתקלה טכנית פחות מתאימה למה שקרה בשטח.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
קילקול? שיבוש? כשל טכני? לא ברור. קוקפיט בואינג 777
(צילום: Honeywell Aerospace)
כיוון מוקדם אחר שקידמה ממשלת מלזיה היא טרור: בדיקות רקע מעמיקות של הנוסעים גילו כמה עם עבר מפוקפק, וארבעה שאף עלו למטוס עם דרכונים מזויפים. הכיוון בהחלט אפשרי: מחבלים צמאי דם יש בכל העולם, וגם בתווך שבין מלזיה וסין. בחודש שלאחר ההיעלמות נעצרו במדינה פעילים שקשורים לאל-קעידה, אך חקירתם לא הראתה כל קשר לתעלומה.
גם חטיפה שהשתבשה היא לא תסריט סביר: מאז פיגועי ה-11 בספטמבר, כל חברות התעופה בעולם טסות עם קוקפיט נעול. יהיה קשה מאוד להיכנס ולהשתלט עליו, או אפילו לנסות בלי שהצוות יוכל לדווח על החטיפה. בנוסף, אם היתה כאן הפלת מטוס שהצליחה, איך זה שאף ארגון לא לקח אחריות? טרור נשען על חשיפה, ופיגוע הוא אירוע שיהדהד בכל העולם.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001
(צילום: Wikimedia)
כיווני החקירה הבאים נפסלו אחד אחר השני: מזג האוויר לא היה הגורם; בנתיב הטיסה לא היו סערות מסוכנות, בטח לא ברמה שתזיז למטוס מתקדם וחזק כמו בואינג 777.
מה לגבי טעות אנוש? שגיאת ניווט? לא סביר; בהגאים אחז טייס המשנה פאריק עבדול חמיד, שהמטוס היה חדש עבורו - אך את הטיסה ניהל קפטן זהרי מוחמד שאה, אחד הקברניטים הכי ותיקים ומנוסים של מלזיה איירליינס. יותר מ-30 שנה שהוא מטיס נוסעים בכל העולם, ושבע שנים שהוא חונך את צוותי ה-777 כמדריך בכיר.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
זהרי מוחמד שאה
(צילום: the Guardian)
עוד אפשרות שנבדקה היתה הפלה: קרה בעבר שמטוסי נוסעים זוהו בטעות כמטרת אויב, ונפגעו מטילי קרקע-אוויר. למעשה, זה קרה למלזיה איירליינס מעל אוקראינה רק ארבעה חודשים לאחר היעלמות טיסה 370.
ואנו יודעים שלפחות צבא אחד ניטר את המטוס והיה מודע אליו: הצבא המלזי עצמו עקב אחר הבואינג עוד לפחות שעה אחרי שנעלם מהמכ"מ האזרחי. דפוס הטיסה היה משונה, חשבו המוכמים, ולא תאם נתיבי אוויר מוכרים - אך לא ננקטה שום פעולה, בוודאי שלא יירוט.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
טיל מדגם רפייר, שמופעל בידי מלזיה
(צילום: PO Phot Lewis S J /MOD)
מה לגבי צבא אחר? אנחנו יודעים שגם במפרץ תאילנד וגם במפרץ מלאקה שעוטפים את מלזיה יש הרבה פעילות צבאית. מטוסי ביון אמריקאיים שמנסים לעקוב אחר צוללות סיניות, שמנסים לעקוב אחר בסיסים אמריקאיים וכן הלאה.
אבל הזירה לא כוללת לחימה פעילה, אף אחד לא יורה על האחר - ולכן פחות סביר שבוצע יירוט של מטוס נוסעים. עוד דבר שמתרחש באזור הם ניסויי נשק, אך כאן הסיכוי אפילו יותר קלוש: מעבר לתקרית בינלאומית חמורה ומרתיחה, תיחשף גם טכנולוגיה רגישה.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
חיל הים המלזי בתרגיל ביחד עם כוח אמריקאי
(צילום: USN)
אז הבנו שההשפעות החיצוניות לא גרמו להיעלמות ולהתרסקות, והתנהגות המטוס לא העידה על תקלה. מה נשאר? הצוות עצמו. בעבר תועדו מקרים של חטיפת מטוס בידי טייס ואף ריסוק מכוון כאקט של התאבדות.
נטען שהקברניט שאה נראה עצבני ומתוח ביותר לפני הטיסה, ושבאותה התקופה עבר משבר משפחתי גדול. חוקרים גילו שהוא התאמן בסימולטור הביתי שלו במחשב על ניווט ונחיתה במספר שדות תעופה באיי האוקיינוס ההודי, ואולי רצה לחטוף לשם את המטוס. עוד סברה משונה דיברה על רצח המוני: טכנית, היה יכול שאה לכבות את אספקת החמצן ולהרוג את כל יושבי הבואינג, ואז לטוס עד שייגמר הדלק.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
זהרי והסימולטור
(צילום: facebook)
אבל ראיונות עומק נוספים גילו שהמשבר המשפחתי היה פחות בעייתי משהוערך, והתנהלותו של שאה לא היתה במובהק כזו של אדם שהחליט למות או להרוג; ועניין הסימולטור הוא שולי לחלוטין שכן טייסים מתאמנים כל הזמן על טיסה לאזורים רלוונטיים. כך נשארים חדים ומדויקים לאורך שנים, ודואגים להנחית אתכם בשלום.
עם הזמן התגלו עוד גורמים שהשפיעו על פרשת טיסה 370: הבקרה הקרקעית לא הגיבה מספיק מהר כשנעלם לה מטוס, התיאום שלה עם הצבא היה עקום, שיתוף הפעולה בין הגורמים החוקרים היה מסורבל ומשפחות הנוסעים והצוות התקשו לקבל מידע או תמיכה.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
מגדל פיקוח בקואלה למפור, מלזיה
(צילום: the Star)
בהמשך, הועלו תיאוריות קשר לפיהן המטוס הופל באש אמריקאית, כדי לסכל העברת חומרים או מידע רגיש ומטלטל; שהמטוס נחטף במבצע מיוחד של המודיעין הרוסי כדי לייצר אירוע מדיה שיסיט את תשומת הלב העולמית מהפלישה לחצי האי קרים; ושהקברניט אחמד שאה היה קשור לפעילות פוליטית של האופוזיציה המלזית, וחטף את המטוס כמחאה על מעצר אחד משותפיו. כל הקונספירציות הללו חלולות, ואם תשאלו אותי - גם מיותרות ופוגעות בזכר הנספים.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
למשפחות אין קצה חוט
(צילום: רויטרס)
יתכן שלעולם לא נדע מה באמת קרה בקוקפיט של הבואינג המלזי, ומה גרם להתרסקות; אפילו אם יימצאו ויישלו שבריו, לא מן הנמנע ש-239 משפחות יישארו עם סימני שאלה; עשר שנים בים מקשות על ניתוחי חומרים ועל הקופסה השחורה אין מה לדבר.
מה הסיכוי שדבר כזה יקרה שוב? החדשות הטובות הן שמאז אסון טיסה 370 שופר לאין שיעור הכיסוי של הניטור הלווייני, המכ"מים השתדרגו משמעותית, וכך גם היכולת לזהות התנהגות חשודה של מטוס באוויר ולהגיב מוקדם יותר. אבל החדשות הטובות לא באות לבדן: אין כיסוי מכ"מי מלא של האוקיינוסים, אפילו לא של רוב שטחם.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
שיוט מעל לאיי האוקיינוס
(צילום: AP)
אתם מבינים, מעקב מכ"מי הוא בגדר גילוי פיזי: האנטנה משדרת, הגלים נוגעים בגוף המטוס ומוחזרים ואפשר לדעת היכן הוא נמצא. לעומתו, מעקב לווייני הוא תקשורת; המטוס מדווח מיקוום באופן אוטומטי, אבל יכול להפסיק לדווח בגלל תקלה, שיבוש או כיבוי מכשיר.
ולכן, למרות הכיסוי המשופר, הנהלים, וכל הקפיצות הטכנולוגיות מאז טיסה 370 ועד ימינו - תיאורטית מטוס עדיין יכול להיעלם ללא עקבות, ולהיבלע באמצע האוקיינוס. כאשר תגיע הקפיצה הטכנולוגית הבאה ויהיו לנו תשתיות תקשורת אמינות ב-100%, נוכל לחבר את הקופסה השחורה במטוס לרשת; בצורה זו, נראה בזמן אמת כל מה שקורה למערכותיו, נזהה תקלות אפילו לפני הצוות בקוקפיט ולא יתכנו תעלומות כמו טיסה 370.
15 צפייה בגלריה
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
הקברניט תאונת מטוס בואינג 777
בואינג 777 מלזי
(צילום: Eurosava)
אבל גם בלי טכנולוגיות ניטור מושלם, לא הייתי דואג: טיסה היא הדרך הכי בטוחה להגיע ממקום למקום על הפלנטה הזאת והמספרים מדברים בעד עצמם - לפי משרד התחבורה האמריקאי, הסיכוי להשלים טיסה בלי אף פציעה הוא 99.9996%, וההסתברות של אדם למות בתאונת מטוס היא 1 ל- 816,545,929. זה פי מאה מהצ'אנס לזכות בפרס הראשון בלוטו.
אז גם בלי מהפכה של תקשורת מושלמת, אנחנו מצליחים להמריא ולנחות בשלום שוב ושוב - והתעלומה הכי גדולה בה תיתקלו בטיסה שלכם תהיה כנראה מה הקטע של חברות תעופה עם מים בגביע של מעדן חלב. טיסה נעימה!
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.