סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנוע החיפוש מנוע חיפוש גוגל
מנוע החיפוש של גוגל. הקנס בוטל (צילום: shutterstock)

ניצחון לגוגל באירופה: בימ"ש ביטל קנס בסך 1.5 מיליארד דולר

בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי ביטל את הקנס שהוטל על החברה בשנת 2019, זאת מאחר שלטענתו נציבות האיחוד כשלה להדגים שהמדיניות של גוגל מנעה חדשנות, פגעה בצרכנים או סייעה לחברה לשמר ולחזק את מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום במנועי חיפוש. הנציבות יכולה לערער על הפסיקה

ניצחון לגוגל באירופה: בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי ביטל את הקנס בסך 1.5 מיליארד יורו (1.7 מיליארד דולר), שהטילה נציבות האיחוד על ענקית הטכנולוגיה אחרי שפסקה שהחברה פגעה בתחרות בשוק הפרסום המקוון. עם זאת, לא מדובר בהחלטה סופית והנציבות יכולה לערער על הפסיקה לבית הדין לצדק של האיחוד.
הקנס, שהוטל ב-2019, היה השלישי בשורת קנסות עתק שהטילה נציבות האיחוד על גוגל בשלוש חקירות שניהלה. במקרה זה, עסק הקנס ב-AdSense for Search, מוצר שמאפשר לאתרים לשלב בתוצאות החיפוש הפנימיות שלהם תוצאות ממומנות מרשת הפרסום של גוגל. הקנס הוטל מכיוון שהחל מ-2006 מנעה גוגל מאתרים מלהציג בתוצאות החיפוש פרסומות מפלטפורמות מתחרות. ב-2009 שינתה גוגל את המדיניות ואפשרה שילוב מנועי חיפוש מתחרים בתנאי שהפרסומות שלה זכו להבלטה משמעותית יותר.
ואולם, היום ביטל בית המשפט את הקנס אחרי שפסק שהנציבות "ביצעה טעויות" בבחינת דרישות הבלעדיות של גוגל. לדברי בית המשפט, הנציבות כשלה להדגים שהמדיניות של גוגל מנעה חדשנות, פגעה בצרכנים או סייעה לחברה לשמר ולחזק את מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום במנועי חיפוש.
נציבות האיחוד טרם הגיב להחלטה, ולא הודיעה אם בכוונה לערער על הפסיקה לבית הדין לצדק של האיחוד. בשבוע שעבר, דחה בית הדין לצדק ערעור של גוגל על קנס אחר שהוטל עליה ב-2018. קנס זה, בסך 2.4 מיליארד יורו, הוטל אחרי שמצאה הנציבות שגוגל ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי בתחום החיפוש כדי לתעדף את שירות הקניות שלה על פני שירותים מתחרים. קנס השלישי, קנס בסך 4.3 מיליארד יורו מ-2018, הוטל בעקבות סעיפים מגבילים בחוזי החברה עם יצרניות אנדרואיד שמנעו מהן להוסיף דפדפנים ואפליקציות מתחרים לאלו של גוגל.