אינטל מבטלת הקמת מגה-קמפוס בחיפה ומקצצת בתקציבי הנסיעות של העובדים
אינטל מבטלת הקמת מגה-קמפוס בחיפה ומקצצת בתקציבי הנסיעות של העובדים
החברה עוצרת את הקמת הבניין הענק בחיפה, בעלות של 200 מיליון דולר - ובמקומו יוקם חניון; כמו כן העובדים ייאלצו להסתפק בין השאר בכרטיסי טיסה זולים יותר; ברקע: המשבר בתחום השבבים
אינטל ישראל נקטה בשבועות האחרונים צעדים לצמצום ההוצאות כדי להתמודד בצורה יותר טובה עם הירידה בביקוש לשבבים.
המהלך העיקרי, שיחסוך לחברה כבר כעת כ-200 מיליון דולר, הוא עצירת הפרויקט להקמת בניין ענק (מגה-קמפוס המכונה IDC12) בפארק מת"ם חיפה. במקום הבניין יוקם בשטח המיועד חניון.
ב-2021 בעת ביקורו בישראל, הודיע מנכ"ל אינטל החדש דאז, פט גלסינגר, על השקעה כוללת של 600 מיליון דולר בהרחבת הקמפוס החיפאי וכן בהקמת מטה מובילאיי בירושלים.
ואולם מאז עברו הרבה מאוד שינויים על תחום השבבים. הביקושים כאמור צנחו, אינטל נאלצה לצמצם את ההוצאות, וגם ספגה ירידה במכירות של מעבדי שרתים למשל, תחום אסטרטגי עבורה. בנוסף, מובילאיי הונפקה כחברה עצמאית, כך שלא ברור עד כמה ענקית השבבים חייבת לממן את הקמת הבניין שלה בירושלים בעלות של 400 מיליון דולר. הפרויקט היחיד כרגע שבטוח עבורה הוא הקמת מפעל הייצור השני בקריית גת, Fab 38, שעבודות הבנייה שלו נמשכות במלוא המרץ.
בנוסף מקצצת אינטל ב"פינוקים" של העובדים, גם בישראל, כולל בתקציבי הנסיעות. גלסינגר הכריז בסוף אוקטובר על תוכנית צמצומים של כ-3 מיליארד דולר - 2 מיליארד יצומצמו מתקציבי התפעול ועוד מיליארד מתקציבי עלות המכירות, או במילים אחרות - התקציב שמשמש את העובדים כדי למכור ללקוחות את המוצרים. המשמעות: העובדים ייאלצו להסתפק בכרטיסי טיסה זולים יותר, ותקציבי אש"ל נמוכים יותר.נ הצמצומים האלה צפויים לחסוך לאינטל בין 8 ל-10 מיליארד דולר בהוצאות עד סוף 2025.
מעבר לכך, אינטל בוחנת את פורטפוליו הקניין הרוחני שלה (IP) כך שהיא עשויה לצמצם גם יחידות שלא מניבות לה מספיק רווח. היא גם תעצור פרויקטים שאינם קריטיים לפעילות שלה, וכמובן שהיא גם צפויה לצמצם במצבת כוח האדם ולהקפיא גיוסים.
בנוגע לעצירת בניית הקמפוס בחיפה, אינטל הסבירה כי "כחברה שבחרה לעבוד במודל עבודה היברידי, אינטל פועלת להעריך ולמקסם את ניצול השטח הנדל"ני שלה, תוך שאנחנו מביאים לצמצום בעלויות. מהבדיקות שערכנו עלה כי יש ביכולתנו לספק מענה הולם על צורכי העובדים שלנו בחיפה באמצעות המשרדים הקיימים, ולפיכך החלטנו לעצור את הבנייה של IDC12 ולהשלים את מבנה החניה ואנו נותרים מחויבים לפעילות החברה בישראל".