גוגל מתחרה באפל: רוצה להגן על פרטיות משתמשי אנדרואיד על חשבון המפתחים
גוגל מתחרה באפל: רוצה להגן על פרטיות משתמשי אנדרואיד על חשבון המפתחים
החברה הודיעה על שינוי בפרופיל הפרסומי של כל משתמש באופן כזה שימנע לחלוטין ממפתחים שנמצאים בגוגל פליי מלבצע מעקב במעבר בין אפליקציה לאפליקציה או משירות לשירות; מפתח שינסה לקבל את הזהות הפרסומית של המשתמש למרות התנגדותו יקבל סדרה של אפסים במקום מספר מזהה
גוגל מחזקת את ההגנות על הפרטיות שהחלה ליישם בשנתיים האחרונות עבור משתמשי אנדרואיד. היא הודיעה על שינוי מהותי בפרופיל הפרסומי של כל משתמש באופן כזה שימנע ממפתחים לבצע מעקב במעבר בין אפליקציה לאפליקציה או משירות לשירות. כבר כיום משתמשים יכולים לבחור לוותר על פרופיל הפרסום - מה שמונע תיאורטית מעקב אחר ההתנהגות שלהם. אך עד כה מפתחים מצאו פתרונות עוקפים לכך וביצעו מעקב למרות זאת. זו תופעה שחזרה על עצמה לא פעם, מה שהביא לכך שגוגל כעת רוצה למנוע זאת לחלוטין.
אמש (ד') שלחה החברה הודעה לכל המפתחים שרשומים בגוגל פליי, בה נכתב "אנו רוצים לספק למשתמשים יכולת שליטה גדולה יותר על נתוניהם מה שיסייע בחיזוק הפרטיות והאבטחה". במילים אחרות, מה שגוגל ביצעה הוא שינוי ששולח למפתח שמנסה לקבל את הזהות הפרסומית של המשתמש למרות התנגדותו סדרה של אפסים במקום המספר של המזהה. כל הפרשנים תמימי דעים שמדובר בצעד שנועד בראש ובראשונה להתחרות באפל ובדימוי שלה כאבירת פרטיות המשתמשים של מוצריה.
גם בגוגל הבינו זאת בשנים האחרונות. יש משתמשים רבים שעדיין שמים דגש על הפרטיות, וכל עוד גוגל לא תספק להם אותה, הם ילכו למוצרי המתחרה גם אם הם עולים פי שלושה יותר. בחודש שעבר הודיעה למשל אפל שהיא מבטלת את המעקב כברירת מחדל במכשיריה ומשאירה את ההחלטה למשתמשים. בנוסף היא הוסיפה עדכון למערכת ההפעלה שמגלה לכל משתמש עד כמה האפליקציות בהן הוא עושה שימוש עוקבות אחריו.
בעבר התגאתה גוגל שרכיב המזהה הפרסומי (Advertising ID) מאובטח מספיק עבור המשתמשים. ואולם מומחים מצביעים על כך שמהרגע שאפל החלה לקדם את נושא הפרטיות, גם גוגל הודיעה על הקשחת הכללים עבור משתמשי אנדרואיד. המשמעות של השינוי הוא שכעת מיליארדי משתמשים יוכלו לבחור לא לבנות פרופיל פרסומי ושאם הם בוחרים לבטל אחד קיים ההיסטוריה שלהם תימחק לחלוטין בתוך מספר חודשים.
זאת ועוד, מומחה סייבר שעבד עם לאחרונה הקמפיין של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מסר לפייננשל טיימס הבריטי שמדובר ב"שינוי אדיר" בעיקר עבור תעשיית הפרסום הדיגיטלית. זאת מכיוון שהמהלך מקשה מאוד על התאמה אישית של פרסומות למשתמשים אך בעיקר מצמצם את היכולת שלהם לבצע פילוחים מדויקים. לא ברור אגב כיצד הוא משפיע על איסוף מידע כללי שגוגל מבצעת בעצמה. צעד זה מצטרף לצעד נוסף שהחברה ביצעה לאחרונה והוא ביטול השימוש בקוקיז בדפדפן כרום והמעבר למודל זיהוי גולשים המבוסס על חישובים סטטיסטיים במקום על מעקב אקטיבי.
עם זאת המהלך הזה גם מעניק הרבה מאוד כוח בידיים של גוגל ואפל, כך טוען המומחה, ג'קי סינג. לדבריו, הוא מקים חומה בין המידע שעליו שולטות שתי החברות לבין גורמי צד שלישי. משמעות הדבר שכעת כל גורם צד שלישי מודר הלכה למעשה ממוצרי החברות, והמידע נשאר בידי גוגל ואפל באופן בלעדי מבלי שיש יכולת לדעת מה הן עושות בו.