סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

ניסוי קליני יבדוק האם משחק מחשב יכול לטפל בהפרעות קוגנטיביות אצל מחלימי קורונה

המשחק EndeavorRX היה בשנה שעברה למשחק הראשון שאושר על ידי ה-FDA כטיפול רפואי, בילדים הסובלים מהפרעות קשב. המחקר החדש יבדוק את יעילותו לטיפול בסובלים מערפל מוחי כאחד מתסמיני ה"לונג קוביד" - תופעות לוואי ארוכות טווח בקרב חלק ממחלימי הקורונה

משחק המירוצים EndeavorRX, שעשה היסטוריה בשנה שעברה כאשר הפך למשחק המחשב הראשון שאושר על ידי ה-FDA לשמש כטיפול רפואי של ממש לילדים סובלים מהפרעות קשב וריכוז, נמצא כעת בלב מחקר חדש אשר יבדוק האם הוא יוכל לטפל באחד התסמינים היותר קשים של ה"לונג קוביד" – ההשפעות ארוכות הטווח של הקורונה – "ערפל מוחי". מספר לא מבוטל של המחלימים מהנגיף מתלוננים על קשיים בריכוז, שיכולים להימשך חודשים. כעת, הנוירופסיכולוגית פיית' גאנינג אמרה לאתר The Verge כי היא חושבת שגם הסובלים מ"לונג קוביד" יכולים להיעזר במשחק.
גאנינג כבר התעניינה במשחק כאשר היא שמה לב שחלק מתסמיני ה"ערפל המוחי" דומים לתסמינים ש-EndeavorRX יכול לסייע עמם. כעת היא עומדת בראש מחקר קליני במרכז ווייל-קורנל שבניו יורק על מנת לבדוק זאת בפועל. "יש מספיק נתונים על כך שמספר משמעותי של מחלימים מקורונה יסבלו מתסמינים קוגנטיביים", אמרה גאנינג ל-The Verge. "ומשחק מחשב הוא מתאים לצרכים שלנו: זה משהו שאפשר לתת להרבה אנשים, ואנחנו צריכים דברים שאנחנו יכולים לשחרר בקלות לקהילה. המספרים של מחלימי הקורונה הם אדירים, ולא יהיה לנו את כוח האדם לתת להם טיפול קוגנטיבי אחד-על-אחד".
2 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 2.7.20 EndeavorRX משחק מחשב טיפולי
מוסף שבועי 2.7.20 EndeavorRX משחק מחשב טיפולי
ינסה לטפל גם במבוגרים.
(מתוך EndeavorRX)
אדם גזאלה, יוצר EndeavorRX, התראיין לכלכליסט בקיץ שעבר, זמן קצר לאחר שהמשחק שלו קיבל את אישור ה-FDA. הוא החל בתחום הביוכימיה, אבל אמר כי היה "ממש מתוסכל מהתלות שלנו בכדורים, במולקולות. רציתי לתקן את המוח והגישה הקיימת לא היתה מועילה מספיק". המשחק הוא, כאמור, משחק מירוצים פשוט עשיר בצבעים בו צריך להתחמק ממכשולים ולאסוף חפצים. הייחוד הטיפולי שלו הוא ברמת הקושי, המתאימה את עצמה תמיד לרמת השחקן, כך שהוא תמיד נמצא באותה רמה של אתגר – ממש, כפי שתיאר זאת גזאלה, כמו מתאמן בחדר כושר שהמאמן שלו מעלה קצת בכל פעם את כובד המשקולות אותן הוא מרים. "אנחנו מודעים זה אלפי שנים לכך שחוויות משפיעות על המוח", הסביר אז גזאלה לכלכליסט, "מיינדפולנס, חינוך, פסיכותרפיה. רציתי לייצר חוויה שתגרום למשתמש להגיב באופן אדפטיבי לאתגרים סביבתיים".
2 צפייה בגלריה
אדם גזאלה
אדם גזאלה
האם ההמצאה שלו תלך רחוק מהמתוכנן?
(צילום: איי אף פי)
הניסוי של גאנינג גם ירחיב את קהל היעד של המשחק, שכרגע מאושר לשימוש בין הגילאים 8-12, והיא אוספת נבדקים מגיל 18 ועד 89. והעובדה שמדובר במשחק מחשב כיפי, גם אם פשטני מאוד, כבר פותרת בעיה אחת. "אחת הבעיות עם טיפולים קוגנטיביים", אומרת גאנינג ל-The Verge, "היא שאם לומר בכנות, הם משעממים. אנשים לא רוצים לעשות אותם. ואם אנשים לא יעשו אותם, הם לא יעבדו".