האם הגבלת השכר בליגות האי-ספורט מנוגדת לחוק?
האם הגבלת השכר בליגות האי-ספורט מנוגדת לחוק?
משרד המשפטים בארה"ב חוקר את ליגת אוברווץ' בחשד למדיניות אנטי-תחרותית. בניגוד לענפי ספורט אחרים בארה"ב, שחקני הליגה אינם מאוגדים ולא יכולים לדון על גובה השכר הקבוצתי שלהם. מגבלת השכר בליגה מקשה על קבוצות לסחור בשחקנים באמצעות חוזי שכר תחרותיים
משרד המשפטים האמריקאי חוקר את ליגת האי-ספורט (eSport) של המשחק "אוברווץ'" (Overwatch) בשל מדיניות הגבלת שכר המונהגת על ידה, כך לפי דיווח של אתר "דוט אי-ספורטס" (Dot Esports), המסקר את תחום הגיימינג התחרותי. המדיניות לא אוסרת על הקבוצות לשלם שכר גבוה לשחקניהן, אך בפועל מונעת זאת מהן.
לטענת משרד המשפטים, הבעיה במדיניות השכר הנהוגה בליגה היא שהשחקנים אינם מאוגדים באיגוד מקצועי, מה שהיה מאפשר להם לנהל משא ומתן על גובה השכר הקיבוצי שלהם. מאחר שתחום האי-ספורט עדיין בחיתוליו, ליגת "אוברווץ'" היא יוצאת דופן ומרבית הליגות בענף לא השיתו מגבלת שכר קבוצתית. בשנה שעברה, הודיעה הליגה הסינית המקצועית של משחק League of Legends כי היא תקבע מספר רמות שכר שונות, בנוסף לשכר מינימום לשחקני גיימינג תחרותי.
לדברי מקורות בליגה, מגבלת השכר השנתית לקבוצה בה היא 1.6 מיליון דולר. על כל דולר שקבוצה משלמת לשחקניה מעל לסכום הזה, היא צריכה לשלם דולר נוסף לליגה עצמה, כמעין "מס איזון תחרותי", שמחולק בין הקבוצות האחרות. על פי הדיווח, מעטות הקבוצות שחצו את רף השכר הזה. בתיאוריה, המס הזה נועד לאזן בין הקבוצות השונות ולהבטיח שקבוצה בעלת תקציב נמוך יחסית תוכל להתחרות בזו עם כיסים עמוקים יותר. בפועל, המס מונע מהקבוצות להציע לשחקנים שכר גבוה יותר ולהתחרות עליהם.
עוד לא הגיעו למצב ב-NBA
המצב שונה לחלוטין בענפי הספורט המסורתיים בארה"ב, כגון ליגת ה-NBA בכדורסל וליגת ה-NFL בפוטבול. בענפים אלה, הספורטאים מגובשים באיגודים המבטיחים תנאי שכר נאותים לחבריהם, למרות שקיימת בהם מגבלת שכר קבוצתית. הסכמי איגוד-מעסיק נמצאים מחוץ למסגרת חוקי התחרות הקיימים. יש לציין גם כי מגבלת השכר של ליגת אוברווץ', 1.6 מיליון דולר, היא סכום זעום בהשוואה לאלה של ליגות ספורט אחרות. בליגת ה-NBA, למשל, מגבלת השכר הקבוצתית היא כ-109 מיליון דולר. בליגת ה-NFL, המכסה לעונת 2022 עומדת על כ-208 מיליון דולר.
צוות החקירה של משרד המשפטים יצר קשר עם חברת אקטיוויז'ן-בליזארד (Activision Blizzard), מפעילת הליגה ויוצרת המשחק. "קיבלנו פנייה ממחלקת המשפטים ואנחנו משתפים פעולה בהתאם", נמסר מהחברה. על אף שדווח על קיומו כבר בשנת 2019, אקטיוויז'ן-בליזארד מעולם לא הכירה בפומבי בכך שהיא גובה "מס איזון".
"אוברווץ'" לא פותח במקור כמשחק המיועד לגיימינג תחרותי, אולם במהלך שלב הבטא, זיהתה בליזארד את הפוטנציאל שלו לאי-ספורט. זמן קצר לאחר ההשקה שלו בשנת 2016, הכריזה החברה על כוונתה לייסד ליגה מקצועית למשחק. בטורניר הראשון בשנת 2018, התחרו 12 קבוצות על פרס בסך מיליון דולר. בטורניר השני, עלה מספר הקבוצות ל-20.
מרבית כספי הזכייה בטורנירים מתחלקים בין שחקני הנבחרת, בעוד נתח קטן הולך לקבוצה עצמה, כך ששחקנים יכולים להרוויח מעין תוספת לשכר שלהם. חברת מחקר השוק Newzoo העריכה כי ענף הגיימינג התחרותי גלגל הכנסות של 1.1 מיליארד דולר ב-2020. מדובר בעלייה של כ-16% לעומת הכנסות של 950 מיליון דולר ב-2019. לפי הערכת Newzoo, עד 2022 הענף צפוי לגדול להכנסות של כ-1.8 מיליארד דולר בשנה. לפי פרסום ב-Business Insider, עד 70% מהכנסות הענף מגיעים מפרסום ומחסויות, והיתר מזכויות שידור, מכירות כרטיסים ומרצ'נדייז. בנוסף, בין הטורנירים, יכולים שחקנים יחידים לזכות בחסויות ואף לפרסם קוד פרומו, דרכו הם מקבלים עמלה בגין רכישת מוצרים.
סין נחשבת לשוק ה-eSports הגדול בעולם, וכ-70% מ-720 מיליון הגיימרים בסין משחקים באופן תחרותי, גם אם רובם עושים זאת באופן חובבני לחלוטין. שוק משמעותי נוסף לענף הוא דרום אמריקה, בדגש על ברזיל, שם המספרים עדיין נמוכים משמעותית אבל הצמיחה מהירה מאוד. נכון ל-2020 מדובר בענף שגלגל שם רק 18 מיליון דולר בלבד, אולם לפי ההערכות, עד 2023 הוא צפוי לשלש את עצמו.