סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אוסטרליה: הסכמים בין פייסבוק וגוגל לאתרי החדשות המקומיים בכ-155 מיליון דולר בשנה

זאת בעקבות חוק שאושר בפרלמנט בפברואר ומחייב את ענקיות הטכנולוגיה להגיע להסכמים כספיים עם מו"לים וארגוני תקשורת. הממונה על ההגבלים העסקיים האוסטרלי מעריך שהסכמים אלו יכניסו לאתרי החדשות 200 מיליון דולר אוסטרלי בשנה

הממונה על ההגבלים העסקיים באוסטרליה, רוד סימס, הכריז על ניצחון לאחר קרב של שלוש שנים לחייב את פייסבוק וגוגל לשלם על החדשות שהן מפרסמות. זאת בעקבות חוזים שעליהם חתמו חברות הטכנולוגיה עם אתרי החדשות המקומיים, שלדבריו יכניס כ-200 מיליון דולר אוסטרלי (כ-155 מיליון דולר אמריקאי) בשנה.
סימס, יו"ר ועדת התחרות והצרכנות האוסטרלית, אמר בריאיון ל"פייננשל טיימס" כי החוק שהעבירה המדינה בפברואר, שהוא הראשון מסוגו בעולם, מחייב את ענקיות הטכנולוגיה להגיע להסכמים עם מו"לים וארגוני תקשורת. "אנחנו בדרך לעסקאות נוספות. זו היתה הצלחה גדולה", הכריז.
2 צפייה בגלריה
פייסבוק עיתונים פרלמנט אוסטרליה
פייסבוק עיתונים פרלמנט אוסטרליה
(צילום: אי פי איי)
סימס ציין עוד כי מדובר ברגולציה קלה יחסית, אך הוסיף כי לפני אישור החוק לא נחתמו הסכמים מכיוון שכל הכוח היה בידי פייסבוק וגוגל. "בזכות החוק העסקאות מבוצעות כעת", סיכם.
"אנחנו כבר ממש קרובים לזה וחברות המדיה מאושרות – וזו הנקודה המרכזית", אמר סימס לאחר שחברת התקשורת האוסטרלית ניין אינטרטיינמנט (Nine Entertainment) הודיעה כי חתמה על חוזה שיתוף תכנים עם גוגל ופייסבוק. החברה, שבבעלותה העיתון "סידני מורנינג הרלד", לא חשפה את התנאים הפיננסיים של החוזה, אך לפי התחזיות, ההכנסות של חטיבת ההוצאה לאור יזנקו ב-30 עד 40 מיליון דולר אוסטרלי (31-23 מיליון דולר) בשנה הפיננסית של 2022.
2 צפייה בגלריה
פייסבוק גוגל טלפון עיתונות האיחוד האירופי
פייסבוק גוגל טלפון עיתונות האיחוד האירופי
פייסבוק גוגל טלפון עיתונות האיחוד האירופי
(צילום: גטי)

גם שאר חברות המדיה הגדולות במדינה, ובהן "ניוז קורפ" של רופרט מרדוק ורשות השידור ABC, חתמו על חוזים עם פייסבוק וגוגל או על מסמך כוונות. הסכמים דומים נחתמו גם על ידי עשרות חברות מדיה קטנות יותר בעקבות החוק שאושר בפברואר.
השפעה צפויה על ארצות הברית, בריטניה וקנדה
לפי ההערכות, ההצלחה של החוק האוסטרלי עשויה לעודד ממשלות אחרות שמתקשות לפקח אחר החברות לאמץ מודל דומה. הפלטפורמות המקוונות מושכות את מרבית כספי הפרסום הדיגיטלי על חשבון כלי התקשורת המסורתיים. לפיכך המחוקקים במדינות כמו ארצות הברית, בריטניה וקנדה שוקלים לנקוט צעדים זהים כדי להחזיר את הכוח המסחרי לידי חברות החדשות המתקשות. לפי ההערכות באוסטרליה, המודל הנוכחי יכול לייצר לחברות המדיה הכנסה נוספות של כ-200 מיליון דולר אוסטרלי בשנה.
מגוגל ומפייסבוק לא התקבלה תגובה על הדברים. עם זאת, בפברואר הודיעה פייסבוק כי בכוונתה להשקיע במהלך שלוש שנים מיליארד דולר ברחבי העולם כדי לתמוך בעיתונות.