דו"ח טכנולוגיבואו יש מכות: הטקטיקה של הרשתות החברתיות למשוך צופים
דו"ח טכנולוגי
בואו יש מכות: הטקטיקה של הרשתות החברתיות למשוך צופים
עריכה מגמתית, עימותים יזומים, התגרות במרואיינים וקאטים כמו בסרט פעולה. קיילן רוברטסון היה מפיק העל של סרטוני כוכבי הימין הקיצוני ביוטיוב. עכשיו הוא חושף את השיטות למינוף האלגוריתם והקצנת הגולשים
הדברים של מנהל ה-FBI, כריסטופר ריי, לא באמת הפתיעו אף אחד. "רשתות חברתיות", הוא אמר בשימוע בסנאט האמריקאי בשבוע שעבר, "הפכו לשחקניות מפתח בהגברת הקיצוניות והאלימות מבית. אותם הדברים שמושכים אליהם אנשים מסיבות טובות, גם יכולים לגרום לכל מיני נזקים שאנחנו אמורים להגן על הציבור האמריקאי מפניהם".
האמירות של ריי לא חדשות למי שעוקב אחרי התחום בשנים האחרונות. למעשה, הן אפילו רכות ועדינות ביחס למצב האמיתי. דיווחים ומחקרים שונים כבר עמדו על הגורמים השונים שהופכים את הרשתות החברתיות לגורם מרכזי בהליך ההקצנה של משתמשים רבים.
אלו כוללים את התפקוד של רשתות חברתיות כתיבת תהודה, שבה אנשים נחשפים רק לעמדות ודיווחים שמחזקים את האמונות הקיימות שלהם או הקושי לבלום פייק ניוז שמשותף בצורה אורגנית בין משתמשים (בניגוד לפייק ניוז שמופץ על ידי רשתות השפעה זרות). ובעיקר האלגוריתם של פלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר ובמיוחד יוטיוב שזוהה פעם אחר פעם כגורם שמקדם למשתמשים תכנים קיצוניים יותר ויותר על מנת להאריך את זמן השהייה שלהם באתר, וכך דוחף אותם במדרון חלקלק של הקצנה והסתה.
אבל האלגוריתם לא עושה את זה לגמרי לבדו. הוא מקבל עזרה נדיבה מיוצרי התכנים עצמם, כוכבי יוטיוב הקיצוניים שמחפשים את הקהל, את תשומת הלב ואת השערוריות, ויודעים איך לצלם ולערוך את הסרטונים שלהם על מנת למקסם חשיפה, ולמנף עד לקצה את מה שהאלגוריתם יכול להציע להם. "אנחנו נבחר את הרגעים הדרמטיים ביותר, או נזייף אותם כדי להראות יותר דרמטיים", סיפר לניו יורק טיימס מפיק הווידיאו קיילן רוברטסון (25), שעבד עם כמה מכוכבי הימין הקיצוני הבולטים ביותר של יוטיוב. "הבנו שאם אנחנו רוצים עתיד ביוטיוב, הגורם המוביל חייב להיות עימות. כל פעם שעשינו משהו כזה, זה התפוצץ הרבה יותר מכל דבר אחר".
פברקו עימותים כדי להגדיל את הפופולריות ביוטיוב
רוברטסון, שהפיק סרטונים לחלאות אדם כמו אלכס ג'ונס, או לגזען המוכר סטיבן מולינו – שניהם, אגב, חסומים ביוטיוב – הבין את זה כבר באחד מהסרטונים הוויראליים הראשונים שלו, שהפיק ב-2018 בעבור פעיל הימין הקיצוני טומי רובינסון. כותרת הסרטון מכריזה שהוא הותקף על ידי מהגר מאפריקה ברומא, וכך גם הכיתוב על גבי התמונה המקדימה שלו. הסרטון עצמו כולל עריכות מהירות של צעקות ודחיפות, בתוספת קריינות שיוצרת רושם שרובינסון היה תחת איום.
בפועל, מה שרואים בסרטון זה את רובינסון מכה באגרופו את האדם שאתו התעמת. הסרטון זכה ל-2.8 מיליון צפיות, ורוברטסון הפך למפיק מבוקש בתחום. עכשיו, אחרי שלדבריו ראה את האור ושינה את דרכיו, הוא מספר לניו יורק טיימס איך הוא והאנשים שאתם עבד יצרו או פברקו עימותים כדי להגדיל את הפופולריות שלהם ביוטיוב.
כך, למשל, הגרסה הלא ערוכה של הסרטון המדובר מצביעה בברור על כך שרובינסון היה הגורם האגרסיבי בתקרית, ושהסרטון רק נערך על מנת ליצור מצד שווא שלפיו הוא היה תחת איום. לפי העיתון, בתחילת הגרסה הלא ארוכה, כשהאדם שאתו התעמת רובינסון שם לב שהוא מצולם הוא התקרב למצלמה. רובינסון, בתגובה, דחף אותו לכביש, אל רכב חולף. המותקף מחה, קרא לרובינסון משוגע והציע לו ללכת ולחיות את החיים שלו. "זה ייגמר רק בצורה אחת", הסלים רובינסון את העימות. "אתה תשכב מחוסר הכרה על האדמה".
רוברטסון עיוות את ההתרחשויות האלו בטכניקות ששכלל לאורך השנתיים שבהן הפיק סרטונים בעבור גורמי ימין קיצוני, ובמרכזן עריכות מגמתיות ומדויקות שמדגישות את עימותים. הוא גם למד איך לעבוד עם האלגוריתם של יוטיוב, שמכוונן כדי לדחוף אנשים לסרטונים קיצוניים. "זה אומר שעשינו יותר ויותר סרטונים קיצוניים", הסביר לניו יורק טיימס. רוברטסון צריך לדעת, הוא בעצמו נדחף לזרועות הימין הקיצוני ונחשף לגורמים כמו רובינסון הודות לאלגוריתם של יוטיוב, אחרי שצפה בראיון עם סופר אנטי-מוסלמי מתוכנית האירוח של ביל מאהר.
סרטון אחר, שהפיק בעבור פעילת הימין-הקיצוני מקנדה לאורן סאות'רן, צולם בצעדת נשים בלונדון. סאות'רן, שהתחזתה לכתבת טלוויזיה, פנתה לנשים שהשתתפו בצעדה עם שאלה זהה: "זכויות נשים או איסלאם?". לרוב, סיפר רוברטסון, הם קיבלו תגובות מבולבלות, מדודות או מנומסות. הם המשיכו לפנות לנשים, וסאות'רן חידדה את השאלה ועקצה משתתפות עם אמירות כמו שנשים מוסלמיות לא יכולות להשתתף בצעדה כי הבעלים שלהן לא מרשים להן. הקהל החל לזעום. "בסרטון זה נראה כאילו אנחנו רק מנסים להבין מה קורה, לאסוף מידע, להבין אנשים. אבל באמת חיפשנו את הדרך הנפיצה ביותר להכעיס אותן", סיפר רוברטסון.
בתמונה המקדימה של הסרטון נראית אישה צורחת בעוד סאות'רן מתרחקת מהמקום. כדי להעצים את הדרמטיות של האירוע, רוברטסון הגביר את הניגודיות בסרטון – הפך את הלבן לבהיר יותר ואת השחור לכהה יותר. השניים עבדו ביחד במשך כשנה, במהלכה צלמו סרטונים דומים בדרום אפריקה, אוסטרליה וניו זילנד. לפי נתונים שהגיעו לניו יורק טיימס, הסרטונים בערוץ היוטיוב של סאות'רן נצפו יותר מ-63 מיליון פעמים, כאשר 71% מהצפיות הגיעו מאנשים שלא מנויים לערוץ. בשיא הפופולריות שלה ב-2018, בעת שעבדה עם רוברטסון, 30% מהצפיות נרשמו אחרי שהסרטון הומלץ למשתמשים על ידי האלגוריתם.
המורשת של רוברסטון חיה וקיימת
רוברטסון החל להתנתק מהימין הקיצוני בתחילת 2019, בערך בתקופה שבה יוטיוב החלה להסיר יותר סרטונים קיצוניים שמפיצים מידע מוטעה והפופולריות של ערוצים כמו זה של סאות'רן ירדה. במקביל, הטבח במסגדים בכרייסטצ'ורץ', שבו מחבל לבן רצח 51 אנשים, גרם לרוברטסון להתפכח ולהבין שאולי היה לו חלק במעגל האלימות שיצר.
ואולם המורשת שלו חיה וקיימת, ביוטיוב ובמקומות אחרים. היוטוברים הקיצונים אולי טוענים שהם רק חושפים את המציאות שאף אחד לא רוצה להודות בה, שהם קורעים את מסכת הצביעות והזיוף מעל פני השמאל, שהם רק אומרים את האמת שכולם צריכים לשמוע. אבל העדות של רוברטסון מגלה שהם יודעים טוב מאוד מה הם עושים, ושהם מאוד טובים בזה, שכללו את זה לכדי אמנות. עיוות, הסתרה, הסתה, דחיפה לאלימות ולעימותים, הצגת תמונה ערוכה, מגמתית ומעוותת כדי לחזק אותם, להשחיר את יריביהם, ובעיקר לשחק לאלגוריתם ולמשוך עוד ועוד עיניים – זה ספר הפעילות שלהם. ספר פעילות שלא נכתב בחלל ריק, אלא נוצר בשביל אקוסיסטם מורכב, חלק ממשולש שבקודקודיו האחרים יושבים האלגוריתם והצופים.