סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

דו"ח של פייסבוק: ההייטק בישראל מחפש את הצרכן האמריקאי

על פי הדו"ח, ההייטק הישראלי שהיה מזוהה במשך שנים כענף שפונה בעיקר לעסקים אחרים ולארגוני ענק שינה מגמה - 38% מחברות ההייטק בארץ פעילות כיום בתחומי ה-B2C. עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל: "כיום חצי מהיוניקורן הישראליות והחברות המונפקות הן חברות עם אוריינטציה צרכנית".

ההייטק הישראלי היה מזוהה במשך שנים כענף של חברות B2B או B2E, חברות שמוכרות בעיקר לעסקים אחרים ולארגוני ענק ופחות לצרכנים הסופיים. הסיבות לכך היו רבות אבל העיקרית שבהן היתה החשש שקשה להוציא מישראל חברה שתדע לספק שירות לצרכן אמריקאי באותה איכות שבה מספקת אמזון ואחרות.

בשנים האחרונות חלה תפנית, ונרשמה עלייה במספר החברות הישראליות בתחום ה-B2C ובמידת הצלחתן. דו"ח חדש של פייסבוק ישראל מראה כי 38% מכלל חברות ההייטק בישראל פעילות בתחומי ה-B2C ומצביע על המגמה שצפויה להמשיך ולהתחזק. חברות בולטות בתחום הן: לייטריקס, המפתחת אפליקציות לעיבוד תמונות, ג'ויטיונס המפתחת אפליקציות ללימוד נגינה בגיטרה ובפסנתר, פייבר לפרילנסרים ואחרות.
"השנה האחרונה הייתה שונה מכל מה שיכולנו לדמיין, אבל גם היתה שנה שהוכיחה את העוצמה והחדשנות של עולם ההייטק הישראלי, ועולם של חברות הסטארט-אפ שפונות לצרכנים בפרט", אמרה עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל. "כשהקמנו את המשרד של פייסבוק בישראל, במטרה מרכזית לתמוך בסטארט-אפים, תחום הטכנולוגיה לצרכנים היה עוד בחיתוליו. כיום חצי מהיוניקורן הישראליות ומהחברות המונפקות הן חברות עם אוריינטציה צרכנית".
1 צפייה בגלריה
עדי סופר תאני
עדי סופר תאני
עדי סופר תאני
(עמית שעל)
במסגרת הדו"ח, ערכה פייסבוק ישראל סקר בקרב 38 קרנות הון סיכון בארץ, בו נשאלו על התחומים החדשים בהן הן מתכננות להשקיע השנה. ממצאי הדו"ח מעידים כי חברות רבות פיתחו תיאבון לתחומי ה-B2C. מהן 62% ציינו כי הן מתכוונות לחפש באופן אקטיבי השקעות בחברות בתחום ה-healthtech – אחד הענפים הצומחים ביותר בישראל עם 633 חברות, מתוכן 58% הן חברות B2C או B2B2C. לצד זאת, הצביעו הקרנות על תחומי השקעה נוספים המזוהים כמוכווני-צרכנים, לרבות גיימינג (46%), איקומרס (35%), פתרונות לעסקים קטנים (27%) ועוד.
"ישראל נחשבה באופן מסורתי לשוק של טכנולוגיות B2B", אמר רון טמיר, מייסד שותף בקידן קפיטל. "אך ב-2020 נולדו מספר חדי קרן מובילים דווקא בעולמות ה-B2C. אלו שינו את המאזן והוכיחו כי העולם כעת פתוח יותר מאי פעם לעסקים דיגיטליים".
על פי הדו"ח, אחד התחומים החמים ביותר שבהם רואים נהירה של צרכנים הוא תחום הפינטק. כ-77% מהמבוגרים מעל גיל 60 בארה"ב שילמו חשבונות או ביצעו העברות כספיות ברשת – שימוש שהיה גדול יותר מאשר בכל שירות דיגיטלי אחר, לרבות איקומרס. 67% מהאמריקאים שנסקרו מתכננים להמשיך ולנהל את הכספים שלהם בצורה דיגיטלית גם אחרי המשבר. לתוך עולם הפינטק נכנסות חברות ישראליות רבות אשר מצליחות לגלות גם בזמן הקורונה מקומות שבהם ענקיות הפיננסים אינם פועלות. דוגמא טובה לכך היא חברת מליו שהפכה ליוניקורן לאחרונה זמן קצר לאחר הקמתה ואיפשרה לבעלי עסקים קטנים בארצות הברית לקבל ולשלם בצורה דיגיטלית לאחר שלפני הקורונה כל התשלומים היו בצ'קים.
עוד עולה כי תחום הבריאות הדיגיטלית נסק כתוצאה משינוי סדר העדיפויות והעלייה במודעות הגלובלית. יותר משני שליש מהאנשים ברחבי העולם הפכו מודעים יותר לבריאותם הגופנית והנפשית כתוצאה ממגפת הקורונה – וכאשר היו סגורים בין ארבעה קירות, השקיעו 5.4 מיליארד שעות באפליקציות בריאות וכושר, עלייה של כ-25% לעומת השנה הקודמת.
שפע הזמן הפנוי בבית הביא גם לאימוץ של תחביבים והרגלים חברתיים חדשים, וכן הניע גידול משמעותי באפליקציות הסטרימינג, בהן נרשמה עלייה של כ-32%. דור ה-Z וה- Baby Boomers הגדיל את השימוש במובייל ב-65%, וכמעט מחצית מהצרכנית האמריקאים השתתפו בפעילות גיימינג כלשהי, כשרבים מהם משתמשים חדשים. עוד עולה כי אנשים רבים התמקדו בפיתוח עצמי, דבר שהוביל לזינוק של 135% בהורדת אפליקציות של הדרכות והכשרות.