סגור
שר הכלכלה ניר ברקת ו מדפים עמוסים ב סופרמרק
שר הכלכלה ניר ברקת ומדפים בסופרמרקט. הצרכנים יפסידו (צילום: דנה קופל , אוראל כהן)

ניר ברקת שוב נכנע לקמעונאים: מבטל את חובת סימון המחירים

הרשות להגנת הצרכן, הכפופה לשר הכלכלה, מקדמת מהלך לביטול חובת סימון מוצרים במדבקות מחיר לטובת צג אלקטרוני. בניגוד לקודמיו שבלמו מהלך כזה, ברקת יבטל את אחד ההישגים הצרכניים המרכזיים

בחסות המלחמה המתמשכת ותדירות האירועים הקיצוניים, המייצרים חוסר קשב ציבורי לנושאים שבשגרה, מקדם שר הכלכלה ניר ברקת את ביטול חובת סימון המחירים, והחלפת מדבקות המחיר בצגים אלקטרוניים. מחר בחצות, תסתיים התקופה בת השבועיים שהקציבה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הכפופה לברקת, להערות הציבור לתוכנית לביטול ההישג הצרכני המרכזי שנרשם בישראל בעשורים האחרונים.
חובת סימון המוצרים נכנסה לתוקף ב־1998 ומאז נעשו לא מעט ניסיונות לבטלה, בדחיפת הקמעונאים. אלא שבשונה מהניסיונות הקודמים, שנבלמו על ידי שרי הכלכלה שכיהנו באותם ימים - נפתלי בנט ולאחריו אלי כהן - הרי שהפעם מי שדוחף לשינוי הוא לא אחר מאשר השר ברקת, שעל היחסים הידידותיים שלו עם הקמעונאים אפשר היה ללמוד בין היתר כשפתח עמם קבוצת ווטסאפ בניהולו, לטובת קידום מהלך לו התנגדה הממונה על התחרות מיכל כהן, בעיצומה של חקירה בחשד לתיאום מחירים שניהלה כנגד חלקם.
מדברים שנשא אתמול ברקת בכנס של איגוד לשכות המסחר נראה כי הפנייה להערות הציבור היוותה בעיקר מכשול פורמלי בעוד ההחלטה כבר התקבלה: "ביקשתי שתיעשה עבודת מטה בשיתוף ציבור, לראות איך אנחנו מאמצים שיטות מודרניות בקמעונאות ומסחר. לשם להערכתי נלך... אנחנו נגיע לשם, אנחנו בדרך לשם".
ברקת מקדם את המהלך חרף החששות הצרכניים מאובדן אחת הזכויות הצרכניות החשובות בישראל, המקשה על הקמעונאים לשנות מחירים יום אחרי יום. אתמול התייחס בביטול לדאגות: "יש חששות בציבור ואנחנו רוצים לשכנע בחלופות הקיימות ולהראות שזה מגן על הצרכן, ולא כמו שאנשים חושבים, שזה פוגע".
לא מדובר בניסיון הראשון של ברקת להקל על הקמעונאים בנושא. רק לפני כשנה, אחד המהלכים הראשונים שביצע עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל היה הענקת פטור לקמעונאים מסימון מחירים. הפטור ניתן אז בעקבות המחסור הכבד בעובדים, שעורר חשש מצד הקמעונאים לקנסות בעקבות אי סימון המוצרים במדבקת מחיר. אלא שגם כאשר התמתן המחסור בעובדים, הוארך הפטור ובוטל רק בעקבות ביקורת ציבורית. המחירים, כזכור, זינקו באותה תקופה והובילו לפרסום תזכיר חוק לפיו ניתן יהיה להטיל קנס של עד 138 אלף שקל על כל עסק שינצל את המלחמה לצורך העלאת מחירים באופן לא הוגן ולמנוע מקמעונאים להפקיע מחירים בתקופות חירום.
לא מדובר בפעם הראשונה שהרשות להגנת הצרכן, זו שאמונה על דאגה לזכויות הצרכנים, פועלת נגדם לביטול הכלי היחיד שמאפשר לציבור השוואת מחירים נוחה ובהירה בחנויות. גם לפני חמש שנים, היתה זו הרשות שפעלה לטובת הקמעונאים כשבחנה אסדרה חליפית. המהלך נבלם על ידי שר הכלכלה דאז אלי כהן, שביטל את התוכנית והכריז כי אין לו כוונה לבצע שינוי. "בתור אחד שנוהג לבצע קניות מפעם לפעם סימון המחירים נותן ודאות בגין המחיר הסופי ומאפשר לבצע השוואה בין מוצרים דומים באופן נוח יותר״, אמר אז.
גם כשנעשתה עבודה מקיפה לבחינת האפשרות לביטול הסימון על ידי משרד הכלכלה בתקופת בנט, הוחלט שלא לאפשר את מהלך הביטול, שכן סימון המחירים מסייע לצרכן להשוות מחירים ומקשה על הקמעונאים להעלות את מחירם. עשור קודם לכן היה זה שר התמ”ת אהוד אולמרט שבחן מתן פטור מסימון מחירים לחלק מהמוצרים על מדפי הסופר, אך לא התקדם בנושא. בין לבין הגיש ב־2016 ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), המכהן היום כיו"ר הכנסת, הצעת חוק לביטול חובת סימון המחירים, בטענה כי הדבר יסייע בהורדה של יוקר המחיה שכן כך יורדו עלויות התפעול של הדבקת המדבקות על המוצרים.
כעת מנסה הרשות להגנת הצרכן לקשור בין המהלך הנוכחי לרפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" שקידם ברקת, ומציגה את היוזמה כחלק מההתאמות שנעשות להתאמת הדרישות ליבוא מוצרים המשווקים באירופה לישראל. ״כפי שנעשה ברפורמה, במסגרתה הנהוג באירופה יהא לצד הנהוג בישראל, כך גם האפשרות הדיגיטלית תעמוד לצד הצגת המחירים הקיימת כיום. כך, שעוסקים יוכלו לבחור באיזו שיטה להציג את המחיר, ולצרכנים תהיה יכולת בחירה לאיזה עוסק לפנות״ - נכתב בדברי ההסבר.
בכדי להצדיק את השינוי שיפגע בצרכנים ויחזק עוד יותר את הקמעונאים, הרשות מסבירה כי מאז שנקבעה שיטת סימון המחירים, נרשמה התקדמות טכנולוגית והמעבר לדיגיטל ייעל והקל משמעותית על תחומי חיים רבים. עוד נטען כי ״בחינת דרכים דיגיטליות ומתקדמות גם בתחום הצגת המחירים מחויבת המציאות ומיישרת קו עם הנהוג במדינות מתקדמות״.
גם הפעם, גויס עניין עלויות סימון המחירים להצדקת המהלך, תוך התעלמות מעלויות הצגים הדיגיטליים ותחזוקתם השוטפת, שלא רק שלא יורידו מחירים, אלא אף עלולות לייצר לקמעונאים סיבה נוספת להעלתם.
על רקע זה, אם לא תוצף הרשות ביממה הקרובה בהתנגדות גורפת למהלך, שימנע מציבור מבוגר שאינו שולט בכלים הדיגיטליים ובשימוש בסורק מחירים, ולא יאפשר לצרכן שזוכר מחירי חלק מהמוצרים, בזכות מדבקת המחיר בה הוא נתקל בכל פעם שהוא מכין קפה או מוציא קפסולה למדיח מהקופסה - יתעצם עוד כוחם של הקמעונאים שכזכור, חלקם נחקרו בשנה החולפת בחשד לתיאום מחירים ורשות התחרות צפויה להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע.
מלשכת ברקת נמסר: "השר ברקת טרם קיבל החלטה בעניין סימון המחירים. השר ממתין לממצאי הוועדה שהקים ראש הרשות להגנת הצרכן, שבוחנת את הנושא לעומק וצפויה להגיש את מסקנותיה בשבועות הקרובים. לכשיתקבלו מסקנות הועדה, יקיים השר תהליך עומק ובסופו יחליט האם לאמץ את המלצותיה".