סגור
רכב ליפמוטור c10
ליפמוטור c10. תיובא ע"י סמלת

ניתוח
חשמליות חדשות מגיעות לארץ - ובינתיים לא תוכלו לקנות אותן

לקראת עליית מס הקנייה על רכב חשמלי, היבואנים ממהרים לייבא ארצה רכבים חדשים ולשחרר אותם ממכס לפני סוף השנה - אך כדי להרוויח ימכרו אותם ביוקר רק אחרי עליית המס. אולם הבועה עשויה להתפוצץ כשהם יגלו שהלקוחות לא ממהרים לקנות

ב-1 בינואר עתיד לעלות מס הקנייה על רכב חשמלי, רק שאף אחד עדיין לא יודע מה יהיה גובהו של מס זה. על השולחן של רשות המסים יש כרגע שתי אפשרויות: אם לא תעבור חקיקה רלוונטית, מס הקנייה יעלה אוטומטית בינואר הקרוב מ-35% ל-83%. האופציה השנייה היא להעביר חקיקה חדשה וכך להעלות את מס הקנייה במדרגה אחת בלבד לרמה של 45%, אבל לצד זאת לקבוע נסועה של 15 אגורות לכל קילומטר נסיעה ברכב חשמלי שיחול ב-1 בינואר 2026.
ברשות המסים הטילו לאחרונה ספק בכך שתוך שנה ו-4 חודשים הם יוכלו ליצור מנגנון רישום קילומטראז' שנתי, לצד חשש מזיופים של הנסועה. לכן, לכלכליסט נודע כי ברשות הוצע מתווה נוסף: המדינה "תדלג" על מדרגת מס אחת, כך שמס הקנייה יעלה ל-50%, ללא מס נסועה לעת עתה.
כך או כך, לקראת עלייה של מס הקנייה יעשו יבואני הרכב מה שהם עושים כל שנה: ייבאו ארצה מכוניות בחודשים הקרובים, ישחררו אותן ממכס בדצמבר וימכרו אותן במחיר יקר יותר ב-2025 "בגלל עליית מס הקנייה".
החודשים הקרובים עד סוף השנה הם ההזדמנות האחרונה של היבואנים להכניס לישראל מכוניות חשמליות במס קנייה שפוי. לכך יש להוסיף את העובדה שרבים מהם השקיעו סכומי עתק בזיכיונות חדשים: כך למשל, אלבר קיבלה את הזיכיון ל-BAIC הסינית, מטרו את זיכיון דונגפנג, סמלת את זיכיון ליפמוטור ועוד. אותם יבואנים חייבים לשחרר את הדגמים החדשים במס הקנייה הנוכחי, אחרת שולי הרווח שלהם יצטמצמו משמעותית, בתקופה בה הם בכל מקרה חייבים להשקיע בפתיחת אולמות תצוגה, תקציבי פרסום וכו'.
לצד זאת יש גם את הדגמים החדשים של המותגים הוותיקים, כמו סובארו סולטרה, יונדאי איוניק 5 המחודשת ולינק אנד קו 02 – עם מס הקנייה החדש המכוניות הללו יהיו יקרות למדי ולכן היבואנים יזדרזו לייבא אותם ולשחרר אותם ממכס לפני סוף השנה. אולם, יש לציין כי במקרה של המותגים הללו סביר להניח שהמחירים עבור הצרכן לא ישתנו ואף יירדו בשל התחרות עם טסלה, וגם בשל העובדה שהיבואנים הגדולים יכולים "לשחק" עם המחירים בין המותגים השונים שלהם. לכן לא נופתע אם בשנה הבאה נגלה שבפלח השוק של איוניק 5 ודומותיה דווקא יירשמו הוזלות.

הבלימה הטכנולוגית של הרכב החשמלי

בחודשים האחרונים נדמה ששוק הרכב החשמלי בישראל נכנס לסוג של "בלימה טכנולוגית": בעוד בחו"ל מוצגים כל הזמן דגמים חדשים וגרסאות חדשות של דגמים קיימים, בישראל לא הוצגו חידושים בחצי השנה האחרונה. הסיבה לכך ברורה: כפי שפורסם בכלכליסט, מספר גדול של יבואני רכב נתקעו עם מכוניות חשמליות בלתי מכורות ונאלצו לבצע רישומי "יד ראשונה אפס קילומטר" בהיקף של אלפי יחידות, מה שיצר מראית עין של מכירות חזקות של רכב חשמלי.
כעת השיטה הזאת, של "הדגמים של אתמול במחירים של היום" - תונצח. בחודשים הקרובים יבואני הרכב יעשו כמיטב יכולתם להכניס ארצה רכבים חשמליים לפני עליית המס. לאור לקחי 2024 שכללו גיולים של אלפי מכוניות, יבואני הרכב יזהרו מאוד בכמויות הרכבים שהם יזמינו מהיצרנים. לכך יש להוסיף אי ודאות פוליטית וביטחונית ועלייה של מחירי השינוע בהיעדר נמל פעיל באילת.
אבל עדיין, המותגים החדשים בשוק יהיו חייבים להכניס סחורה השנה, לשחרר אותה בדצמבר ולמכור ב-2025. חלק מהמותגים האלה יהיו חדשים לחלוטין בשוק הרכב הישראלי והיבואנים יידרשו להשקיע בהם תקציבי עתק. על מחירים "שוברי שוק" אין מה לבנות בישראל, והיבואנים יעדיפו כמו תמיד להסתמך על כוחם של משרדי הפרסום ובוני התדמית יש מאין במקום להסתמך על מחיר תחרותי, וכך הצרכנים בישראל ימצאו עצמם, שוב, עם מכוניות חשמליות מדגמים שבסין נחשבים כבר מיושנים.
מה שכן, לתהליך הזה יש גם יתרון: אחרי חצי שנה של עמידה בשמש, המלאים של יבואני הרכב לוחצים ואז הם יוצאים במבצעים והנחות. המסקנה: ייתכן שב-2025 ישתלם יותר לרכוש מכונית חשמלית רק במהלך המחצית השנייה של השנה, אחרי שיבואני הרכב יבינו שכמו ב-2024 הצרכנים בישראל כבר לא מוכנים לרכוש כל סינית חדשה בכל מחיר, והפעם הבועה שיבואני הרכב יצרו - של מכירות מצוינות לעצמם וליד ראשונה אפס קילומטר - כבר לא תחזיק מעמד.