סגור
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: עומר מסינגר)

ביטן למנכ"ל נמל אילת: "לא רוצה הסדר? שהבעלים יחזירו את הדיבידנד"

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום במתווה הסיוע לנמל אילת, המושבת כבר למעלה משמונה חודשים בשל התקפות החות'ים. המנכ"ל על ההצעה כי הנמל יקבל הלוואה של 6.5 מיליון שקל: "אם זה המצב אז אני לא רוצה את הכסף. מי עושה עסקים ככה?"

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בסיוע לנמל אילת, הסגור מעל שמונה חודשים בשל התקפות החות'ים.
בשבוע שעבר הציע יו"ר הוועדה דוד ביטן מתווה סיוע לנמל במסגרתו יקבל הלוואה בערבות מדינה בתמורה לכך שיימנע מפיטורי עובדים במשך ארבעה חודשים. בדיון היום סירב מנכ"ל הנמל גדעון גולבר למתווה הסיוע שהוצע, וביטן אמר בתגובה כי יפעל להשיב את הדיבידנדים שבעלי הנמל משכו בשנה שעברה – צעד שחוקיותו והיתכנותו מוטלת בספק.
במהלך הדיון עלתה האפשרות שהנמל יקבל הלוואה בגובה 6.5 מיליון שקל כדי להימנע מפיטורי עובדים. גולבר אמר בתגובה כי אין היגיון כלכלי בהצעה, מאחר שעלות העסקת העובדים לארבעה חודשים עומדת על 14 מיליון שקל. לדבריו, "אם זה המצב אז אני לא רוצה את הכסף. מי עושה עסקים ככה?".
אחרי הסירוב למתווה, שאל ביטן את גולבר אם הוא רוצה שהנמל - המופעל על ידי האחים נקש - יחזור לידי המדינה. גולבר ענה כי "אם תתנו הוראה - נחזיר את הנמל למדינה".
ביטן הציע כי יתנהל מו"מ במשך חודשיים מול ההסתדרות לגבי העובדים, "כדי שגם הם ייכנסו מתחת לאלונקה". גולבר השיב כי הוא מוכן לתת חודשיים, אך בינתיים הוציא 30 עובדים לחל"ת. ביטן ענה כי "אם זה המצב, אז שכל צד יעשה מה שהוא רוצה. אתה לא רוצה הסדר? לא צריך. שהמדינה תבקש שיחזירו את הדיבידנד שחילקו". בסוף הישיבה אמר ביטן כי "אני לא מציע לנמל שלא לקחת את ההצעה הזו".
במהלך הישיבה היו גם ח"כים שהדגישו את חשיבות המשך פעילות הנמל. ח"כ עודד פורר אמר כי "הנמל סגור 10 חודשים, אז או שהמדינה תשלם להשאיר אותו פתוח או שתשלם כי הוא סגור. שערוריה שהנמל סגור ואומרים לבעלים שיסתדר". ח"כ אלמוג כהן אמר כי "חייבים לעשות הכל שהעובדים ימשיכו להתפרנס בכבוד. לאבד את נמל אילת זאת תהיה מכה אנושה".
במהלך הדיון עלתה גם אי ההסכמה בין נמל אילת לבין ההסתדרות ונמל אשדוד בנוגע להסכם להשאלת חלק מעובדי אילת לאשדוד, חילוקי דעות שנחשפו ב"כלכליסט". נציג ההסתדרות, ניר אייזנברג אמר כי "הכדור במגרש של נמל אילת", וגולבר טען שההסתדרות מציגה בפני הוועדה מצג שווא.
נמל אילת סגור כמעט לחלוטין לפעילות כבר מעל שמונה חודשים, מאז החלו מתקפות החות'ים על ספינות העוברות דרך הים האדום בדרכן לסואץ ואילת. בשנתיים לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל נמל אילת היה שער הכניסה המרכזי לכלי רכב בישראל. בשנת 2023 נפרקו בו 150 אלף כלי רכב, ואולם ב-2024 לא נפרק אפילו רכב אחד ברציף הנמל.
בחודש שעבר הנהלת נמל אילת איימה בפיטורי העובדים. במכתב ששלח אבי חורמרו, היו"ר והבעלים של נמל אילת (יחד עם האחים נקש) לשרת התחבורה מירי רגב בשבוע שעבר, ביקש חורמרו פגישה דחופה בנושא: "נמל אילת מושבת מפעילות מזה 8 חודשים בגין מלחמת חרבות ברזל ולאור סגירת נתיב השיט באב אל מנדב ע"י ארגון טרור. אנו מאמינים שאף חברה עסקית לא היתה עומדת באתגר מסוג זה כפי שאנו עומדים עד היום".
גם במרץ האחרון הודיע הנמל על פיטורי עובדים, אך בסופו של דבר הושגה הסמכה עם ההסתדרות שמנעה זאת. גם אז איימו בוועדת הכלכלה על בעלי הנמל כי ילאימו אותו במקרה שהעובדים יפוטרו.
נמל אילת הופרט ב-2013 והאחים נקש רכשו אותו מהמדינה באמצעות פפו ספנות שבבעלותם בתמורה ל-122 מיליון שקל במסגרת הסכם עד 2028 ועם אופציה להאריכו בעשור נוסף. בנמל מועסקים כ-120 עובדים בהסכמים קיבוציים ועוד כ-70 עובדי אבטחה בהעסקה ישירה.