סגור
מימין יונדאי i10 נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו טויוטה קורולה
מימין: יונדאי i10, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וטויוטה קורולה. שני רכבים שכבר לא ניתן להשיג אצל היבואנים (צילומים: אוראל כהן, AP/Burhan Ozbilici, ירון שרון)

יבוא הרכב מטורקיה חוסל לשנים קדימה

החרם המסחרי שהטילה טורקיה, אחת מעשר המדינות המובילות ביצוא רכב לישראל, כבר משנה את מפת הענף המקומי. המלאי של דגמי טויוטה ויונדאי הפופולריים אזל, ואין צפי לחזרת הייצוא משם גם אחרי המלחמה. היבואנים ייאלצו לחפש חלופות ולחזר אחר מפעלים שכיום אינם מייצרים לישראל, או לפנות לסוכנויות של יצרנים. המשמעות הכספית: שינוע ארוך ותשלום גבוה יותר על תקינה מתאימה 

"התנקשו באחי", את צמד המילים הזה פלט לא אחר מנשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן כתגובה על חיסול אסמאעיל הנייה, מראשי חמאס. בימים האחרונים חשבון הטוויטר של ארדואן לא חסך במילים קשות, תיאוריות אנטישמיות ודברי בלע ושטנה כלפי ישראל. "ההתנקשות הנבזית לא תפסיק את ההתנגדות האצילה של עזה, לא תסיים את המאבק הצודק של הפלסטינים", כתב ארדואן כמה ימים אחרי שאיים במפורש כי יתקוף את ישראל.
גם יבואני הרכב הישראלים עוקבים בדריכות אחר חשבון הטוויטר של ארדואן. יונדאי, טויוטה, רנו ופורד מייצרות בטורקיה, ומחודש מאי האחרון המכוניות הללו אינן מיוצאות מטורקיה לישראל, כמו סחורות רבות אחרות. רשימת הדגמים המיוצרים בטורקיה מוכרת היטב מכיוון שבחלקם מדובר ברבי־מכר. טויוטה קורולה המשפחתית, למשל, כבר אזלה במלאי של יוניון מוטורס; טויוטה CH-R עדיין ניתן להשיג; עד לפני כשבוע מי שניסה להזמין יונדאי i10, המכונית הזולה בישראל, נתקל בהודעה שלא ניתן להזמין בגלל המצב מול טורקיה. מי שינסה להזמין בימים אלה יגלה שדף ההזמנה של הדגם כבר לא קיים. זה לא שאולי יגיעו מכוניות בעתיד, פשוט אין; אותו דבר עם יונדאי i20 הקטנה ויונדאי באיון. רנו קליאו עדיין ניתן להזמין, אבל נתח השוק של הסופר־מיני שמיוצרת בטורקיה הוא זניח בישראל. משאיות ומסחריות של פורד — כרגע יש מלאי.

1 צפייה בגלריה
אינפו עשר המדינות העיקריות המייצאות רכב לישראל
אינפו עשר המדינות העיקריות המייצאות רכב לישראל
עשר המדינות העיקריות המייצאות רכב לישראל

כעת אפשר לומר בפה מלא: סביר שמכוניות מטורקיה לא ייראו בכבישי ישראל, לא השנה וכנראה לא בשנה־שנתיים הקרובות וגם רחוק יותר. גם כשהמלחמה תסתיים, ייתכן שמבחינת טורקיה הנזק המדיני שנגרם הוא כבר בבחינת צעד אחד יותר מדי, כלומר הניתוק של קשרי המסחר יימשך שנים קדימה.
לפי דו"ח הסיכום של שבעת חודשי השנה הראשונים של איגוד יבואני הרכב, טורקיה נמצאת במקום השישי בהיקף היצוא לישראל, עם 12,056 מכוניות. לפני טורקיה, במקום החמישי, נמצאת ספרד, עם 12,065 מכוניות. בחודש יוני טורקיה עוד היתה במקום החמישי בהיקף היצוא לישראל, עם 11,543 מכוניות, ובמחצית הראשונה של 2023 טורקיה היתה גם במקום הרביעי עם 15,017 מכוניות, כלומר היא היתה היצואנית הגדולה ביותר של מכוניות לישראל שאינה מן המזרח.
ליצרני הרכב יש סיבות טובות מאוד לייצר בטורקיה: היא מעניקה סובסידיות נדיבות, היא נמצאת על גשר יבשתי בין אירופה ואסיה, והייצור בה זול אף שהיא קרובה מאוד לאירופה.
כיצד המשך החרם הטורקי ישפיע על ענף הרכב הישראלי? ראשית, הוא ישנה את המפה של מסירות הרכב. כלמוביל, יבואנית יונדאי, כבר לא נמצאת במקום הראשון במסירות רכב חדש, וזאת מפני שללא שלושה דגמים רבי־מכר הסיכוי לשלוט בשוק נמוך.
יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, משווקת את טויוטה קורולה רבת־המכר, וכעת אין לה קורולות למכור. אבל ההבדל בין יוניון מוטורס וכלמוביל הוא שליוניון מוטורס יש דגמים "קרובים". כשלקוח מבקש להזמין קורולה באתר יוניון מוטורס, היבואנית מציעה לו באתר להזמין את קורולה קרוס המיוצרת ביפן. לכלמוביל אין מכונית קטנה דומה ליונדאי i10, וגם לא סופר־מיני שדומה ל־i20. מסיבות אלה סביר להניח שיבואנית קיה, שאינה מייצרת בטורקיה, תיהנה השנה מן ההפקר.
אם בסוף השנה יתברר שטורקיה אינה מעוניינת עוד בקשרי מסחר עם ישראל, יבואני הרכב יצטרכו לחפש חלופות בכמה אופנים. ניכר שיצרני הרכב לא ממהרים לאיים על ארדואן שיאפשר יצוא מכוניות לישראל, ולכן ברגע שהפגיעה במכירות תגיע לממד קריטי (כפי שיקרה ממש בקרוב), היבואנים יצטרכו לייבא ממפעלים שאינם מייצרים כיום לישראל. זה אומר תשלום נאה ליצרן הרכב כדי שיתאים את המכוניות לכללי התקינה (חוקים) הישראליים, והם גם ישלמו יותר על שינוע לארץ (שיט באוניה מטורקיה הוא ארבעה ימים בלבד).
מעבר לכך, מבחינה היסטורית כבר קרה שיבואני רכב ישראלים רכשו מכוניות לא מהיצרן אלא מסוכנויות של היצרן. ליבואני רכב ישראלים יש רשת מרשימה של קשרים באירופה, וייתכן שהם ינצלו אותם כדי לרכוש מכוניות מסוכנויות באירופה, ומן הסתם אלה ידרשו לגזור קופון כלשהו. רישומי משרד התחבורה מהימים האחרונים מצביעים על עלייה בהיקפי הבקשות של סוכני יבוא מקביל לייבא ארצה מכוניות טויוטה שמיוצרות בטורקיה. סוכני היבוא המקביל רוכשים את המכוניות בסוכנויות ברחבי אירופה שאינן חוששות מארדואן ואינן שוכנות במדינות שיש להן סכסוך מסחרי עם ישראל. מבחינת יבואני הרכב, זה עשוי להיות נתיב לגיטימי.
עוד נקודה חשובה נוגעת לחדירה של יצרני הרכב הסינים לישראל. בשבוע שעבר השיקה כלמוביל, יבואנית יונדאי, את המכוניות של JAECOO הסינית. המחירים שלהן ממצבים אותן כחלופה לדגמים של יונדאי, אם כי יותר מאובזרת. לא מן הנמנע שעם היחלשות המותגים ה"מסורתיים", יבואני הרכב הוותיקים לא יהססו לחזק את הנוכחות של דגמים סיניים בהיצע שלהם.
ומה יקרה בעתיד היותר רחוק? בימים אלה הממשל הטורקי משקיע לילות כימים כדי לשכנע יצרני רכב סינים לייצר בטורקיה, ועושה עבודה טובה בנושא. BYD תקים מפעל טורקי ראשון בקרוב, ויצרנים טורקים נוספים יבואו אחריה. כיום מכוניות סיניות שמיועדות לשיווק באירופה מיוצרות בסין והייצור אינו זול, שכן האירופים דורשים מערכות בטיחות שונות לדוגמה.
גם השינוע כמובן לא זול, ולא מן הנמנע שבעוד שנה־שנתיים היצרנים הסינים יכריזו שמה שמיוצר בטורקיה ייועד לאירופה, ומה שמיוצר בסין ייועד לשוק המקומי בלבד. במצב כזה יבואני הרכב ימצאו את עצמם בבעיה כפולה, כי גם הרכבים שעליהם בנו לא יוכלו להיכנס לישראל.