סגור

בלעדי
"התנהלותכם פסולה ושערורייתית": חילופי האשמות בין השותפות בדוראד

המאבק בין השותפים בתחנת הכוח דוראד עולה שלב על רקע כוונת המדינה למכור את אחזקותיה. יו"ר קצא"א מיכל עבאדי בויאנג'ו במכתב חריף לאדלטק המתנגדת להרחבת התחנה: "התנהלותכם פוגעת באופן חמור בדוראד ומהווה הפרה גסה ובוטה של חובותיכם". אדלטק: "שיקולייך זרים"

על רקע התוכניות להרחבת תחנת הכוח דוראד וכוונת המדינה למכור את האחזקות בחברה, כפי שפורסם בכלכליסט – המאבק בין השותפים בתחנה עולה שלב. לידי כלכליסט הגיעו מספר מכתבים שהועברו בין חברת שתא"א (שירותי תשתיות אילת אשקלון, חברת בת של קצא"א הממשלתית המחזיקה ב-37.5% מהתחנה) להנהלת אדלטק עם האשמות חריפות בין הצדדים על ההתנגדות של אדלטק (אדלקום) להרחבת התחנה, לפחות בשלב זה. אדלטק מחזיקה ב-18.75% מהתחנה.
המחלוקת המרכזית בין הצדדים היא האם יכולים באדלטק להחליט בהתאם לאינטרס העסקי של אדלטק עצמה – גם אם הוא סותר את האינטרס של דוראד. במכתב ששלחה יו"ר קצצ"א מיכל עבאדי בויאנג'ו להנהלת אדלטק היא העלתה האשמות חמורות נגד החברה: "התנהלותכם הפסולה והשערורייתית פוגעת באופן חמור בדוראד ובעלי מניותיה ומהווה הפרה גסה ובוטה של חובותיכם על פי כל דין". עוד הוסיפה: "על כל אחד מנושאי המשרה מטעמכם לדעת כי יישא באחריות אישית למעשיו וכי לא תעמוד לו כל הגנה או זכות לקבלת שיפוי או כיסוי ביטוחי כלשהו במקרה בו יפר את חובת האמונים החלה עליו".
את המכתב סיימה עבאדי-בויאנג'ו במילים: "הניסיון לפגוע בדוראד ובבעלי מניותיה ולמנוע את קידום דוראד ב' בשל שיקולים צרים של בעל השליטה באדלקום, שיקולים הזרים לדוראד ושאינם לטובתה, אינו תקף, דינו להידחות על הסף ויש להוקיע אותו מכל וכל. שתא"א תמשיך לפעול על מנת להגן על האינטרסים שלה ושל דוראד ותפעל למנוע ולעצור את ההתנהלות הבריונית של אדלקום, קבוצת אדלטק והעומדים בראשה".
באדלטק דוחים את הטענות. בתכתב לעבאדי בויאנג'ו כתבו: "המעט שניתן לומר על עמדתך הנחרצת בעד אישור הפרויקט בשלב זה – הוא שהיא תמוהה ובלתי מבוססת. עמדה זו מעוררת את התחושה כי שיקולייך בעניין זה זרים ונועדו לשרת את האינטרסים של שולחתך, שתא"א המבקשת למכור את חלקה בתחנה ולכן חשוב לה להציג מראית עין של תהליך מתקדם להרחבתה על מנת למקסם את שוויה."
לפי אדלטק, התקנון של דוראד מאפשר לכל חברה לשקול את ההרחבה בהתאם לאינטרסים שלה. במכתב ששלחו עורכי הדין של אדלטק לשתא"א, ציינו כי על מנת להרחיב את התחנה, תקנון החברה מחייב הסכמה של כל בעלי המניות: "עמדתה העקבית של אדלקום מזה שנים הינה כי החלטות הנוגעות לתכנון ובניה של תחנת כוח נוספת, ו/או הגדלת הקיבולת של התחנה הקיימת לרבות דוראד 2 מחייבת אישור פה אחד של בעלי המניות בחברה". כלומר, ללא ההסכמה של אדלטק לא תוכל להתקדם הרחבת התחנה.
כבר ב-2015 דרשו במשרד האוצר מקצא"א למכור את חלקה של המדינה בתחנה, אלא שזו יצאה לפועל רק כעת, לאחר שבמאי אשתקד אושרה בממשלה הרחבת התחנה.
הרחבת התחנה מגדילה את השווי של דוראד. הסיבה לכך היא הקושי בהשלמת התהליכים הביורוקרטיים לאישור תחנת כוח חדשה בישראל, שבסיומם צריך לעבור אישור בממשלה ולהתמודד עם הלחצים הפוליטיים על השרים שיתנגדו להקמת התחנה. לכן, תחנה שעברה את כל השלבים האלו מתקדמת בצורה משמעותית להגדלת התחנה – ובכך להפקת יותר חשמל והגדלת ההכנסות. כמו כן, העיכוב בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל בשל הבירוקרטיה והלחץ הפוליטי, מוביל לכך שיש מחסור בתחנות – כך שיהיה ביקוש גבוה לחשמל המופק מהתחנה.
תחת ההנחה הסבירה שתחנת כוח חדשה היא רווחית, על פניו, נראה שלבעלי המניות בחברה יש אינטרס להרחיב את התחנה. אלא שבשל מגבלה רגולטורית של חברת החשמל, באדלטק מתנגדים להרחבת התחנה. ההגבלה הרגולטורית קובעת שלאף שחקן אסור להחזיק יותר מ-20% מסך יכולת ייצור החשמל בגז טבעי בישראל (של היצרנים הפרטיים, ללא חברת החשמל). אלא שההגבלה מתייחסת לכל יכולת ההפקה מתחנת כוח מסוימת, גם אם לאחד מבעלי השליטה יש רק 5% מהתחנה. כלומר, אם חברה מחזיקה ב-5% מתחנת כוח המפיקה 10% מהחשמל בארץ, ברשות החשמל מגדירים את השחקן כמי שמחזיק ב-10% משוק ייצור החשמל הפרטי בישראל. על אף שבהחלטה עצמה יש היגיון כלכלי, במטרה למנוע מונופול בשוק ייצור החשמל שיוביל לעליית מחירים לציבור, אופן החישוב מוביל לכך שלחברות עם אחזקה נמוכה בתחנה אין אינטרס בהרחבתן.
מלבד דוראד, לאדלטק אחזקות בשורת תחנות כוח נוספות בישראל, כמו למשל רמת חובב ו חגית מזרח שהופרטו מידי חברת החשמל. אלו מובילים את אדלטק (שמחזיקה פחות מ-20% בדוראד) להתקרב לשיעור האחזקה המקסימאלי ביכולת ייצור בישראל. לכן, את יתרת הגדלת יכולת הייצור של אדלטק, בחברה מעדיפים להשקיע בתחנות בהן יש לחברה אחזקות גדולות יותר – ובכך גם רווח גדול יותר.
לפני כשבועיים טען ניב סבר, משנה למנכ"ל אדלטק בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט כי לא יאפשר את ההקמה של דוראד 2. בשתא"א הגיבו בחריפות לדברים שאמר סבר בוועידה ותקפו את אדלטק: "דבריו החמורים של סבר ספק אם עומדים בהוראות החוק וטוב היה אלמלא נאמרו. אין ביכולתו של אדלסבורג, בעליה של אדלטק, שנגוע בניגוד עניינים חריף לרבות החזקות נוספות במשק החשמל, לטרפד את הרחבתה של תחנת הכח דוראד. לא ניתן לנתק את התבטאותו החמורה של המשנה למנכ"ל אדלטק, מפסק הבוררות שקבע כי על אדלסבורג להחזיר לדוראד מאות מליוני שקלים ונמצא בימים אלה בערעור. שתא"א לא תירתע מאיומי אדלטק, תפעל בהתאם לאינטרס הציבורי ולא תאפשר כל פגיעה בו".
דוראד שליד אשקלון מוחזקת על ידי כמה שותפים: שירותי תשתיות אילת אשקלון בע”מ (שתא”א, 37.5%), זורלו הטורקית (25%), דורי אנרגיה (אלומיי קפיטל וקבוצת לוזון, 18.75%), ו”אדלטק" שבשליטת אורי אדלסבורג (18.75%). לפני כשנה ושלושה חודשים אישרה הממשלה את הרחבת תחנת הכוח ("דוראד 2"), כחלק מהצורך להקים תחנות כוח חדשות בישראל לעמידה בביקוש לחשמל.
משתא"א נמסר: "אדלסבורג פועל בניגוד עניינים ובלחץ שלא לומר בנואשות. אדלסבורג הפסיד בבוררות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, שהוכיחה עד כמה התנהלותו היתה בחוסר תום לב. צריך להתייחס לכל מעשיו ודבריו בעירבון מוגבל". בנושא הבוררות מתייחסים בשתא"א לבוררות בין בעלי השליטה בחברה, לאחר שדורי ודוראד טענו כי בעת הקמת התחנה אדלטק וזורלו ניפחו את עלויות ההקמה של התחנה. לפי התביעה – שהמשיכה להליך בוררות, הפער בין אדלטק וזורלו לקחו את ההפרש בעלויות – 130 מיליון דולר לכיסם. אדלטק דחו את הטענות ובימים אלה ממתינים לפסק הבוררות.