סגור

האם גיל אגמון יחמיץ מכרז של מיליארד שקל?

ועדת המכרזים הממשלתית פסלה את ורידיס שבשליטת אגמון מהמכרז להקמת מתקן להפקת אנרגיה מפסולת, עקב החקירה נגדה על הטמנות פסולת לא חוקיות; שותפותיה של ורידיס, אלקטרה ו-Hitachi היפנית יוכלו להמשיך בהתמודדות

גיל אגמון יחמיץ מכרז של מיליארד שקל? ועדת המכרזים הממשלתית החליטה אתמול לפסול את ההשתתפות של חברת איכות הסביבה ורידיס, החברה־הבת של דלק רכב שבשליטת אגמון, מהליך המיון המוקדם במכרז להקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן להפקת אנרגיה מפסולת בנאות חובב.
ורידיס, שנסחרת לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל, התמודדה במכרז בקבוצה משותפת עם אלקטרה שבשליטת האחים זלקינד והחברה היפנית Hitachi Zosen. השתיים יוכלו להמשיך בהתמודדות בלעדיה.
המכרז המדובר הוא הליך (PPP (Public Private Partnership, שבמסגרתו הקבוצה שתיבחר תידרש לתכנן, לממן, להקים, לתפעל ולתחזק מתקן להשבת אנרגיה מפסולת, ולצידו מתקן למיון פסולת עירונית, לתקופה של 25 שנים (לאחר 30 חודשי הקמה). היקף הפסולת המטופלת צפוי לעמוד על כ־300 אלף טונות בשנה (מתוך כ־6 מיליון טונות פסולת עירונית מוצקה המיוצרת בישראל מדי שנה). עלות הקמת המתקן מוערכת בכמיליארד שקל.
בנוסף לוורידיס ושותפותיה, בהליך המיון משתתפות חמש קבוצות נוספות, שכוללות חברות תשתיות דוגמת שפיר, דניה סיבוס, מנרב ושיכון ובינוי.
פסילת ורידיס מגיעה בעקבות חקירה שמתנהלת נגדה ונגד נושאי משרה בה בגין חשדות לקבלת דבר במרמה, עבירות מתחום דיני איכות הסביבה, עבירות מתחום רישוי העסקים, עבירות נושאי משרה בתאגיד, עבירות על חוק ניירות ערך ועבירות איסור הלבנת הון.
כחלק מכך נטען כלפי החברה כי ביצעה הטמנה בלתי חוקית של פסולת, הטמנת פסולת תוך הסתרת מידע מהמשרד להגנת הסביבה וכן יצירת מצגי שווא לשם עמידתה בתנאים הנדרשים בקול הקורא לקבלת מענקים מהמשרד להגנת הסביבה. כשלפי הטענות, החברה גרפה רווח על חשבון כספי הציבור בכך שנמנעה מתשלום היטל הטמנה וקיבלה מענקים מהמדינה.
במסגרת החקירות פשטו חוקרי המשטרה והמשטרה הירוקה בדצמבר על מתקני החברה ועיכבו כמה גורמים לחקירה, ואף ערכו חיפוש בהמשך בביתו של אגמון, בעל השליטה. אגמון מחזיק ב־50.09% ממניות דלק רכב, שמחזיקה ב־50.07% ממניות ורידיס. כחלק מההסתבכות הפלילית, בפברואר דיווחה ורידיס כי המשרד להגנת הסביבה עלול לשלול ממנה מענקים בגובה 43 מיליון שקל שבהם כבר הכירה כהכנסות על תשעת החודשים הראשונים של 2023.
לפי הדיווח של ורידיס אתמול, חברי ועדת המכרזים קיימו ישיבה עם גורמי האכיפה (הפרקליטות והמשטרה), שבה הוצגו עיקרי המעשים המיוחסים לחברה וראיות. אלה לא הוצגו בפניה, מכיוון שהן חלק מהחקירה המתנהלת נגדה. לאור זאת, דיווחה ורידיס כי "ועדת המכרזים סבורה שהמעשים שהוצגו, מגובים לטענתה בראיות מוצקות... המצדיקות את פסילת החברה". בוורידיס מתכננים לטעון בפני ועדת המכרזים כי "מדובר בהחלטה שגויה הלוקה בפגמים קשים שמצדיקים את ביטולה", וכי ההחלטה שלא להציג בפניה את נימוקי הפסילה והראיות שהובילו לכך היא "חריגה ומנוגדת לדין". במידה שטענותיה יידחו, בכוונתה לנקוט הליכים משפטיים.
ורידיס התייחסה בדיווח גם להוראת שעה שאותה מקדמת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, שלפיה טיפול בפסולת יוכרז כשירות חיוני ולמשרד יוענקו סמכויות נרחבות להסדרת הטיפול בשוק. החברה הזהירה כי "לו תאושר כלשונה, הוראת השעה עשויה להשפיע באופן מהותי לרעה על החברה". אולם בוורידיס מעריכים כי הוראת השעה צפויה לעורר התנגדויות, ואין לדעת האם תאושר ובאיזו מתכונת.
דלק רכב רכשה את השליטה בוורידיס ב־2018, בעת שהיתה חברה פרטית, לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל, וביוני 2021 הנפיקה אותה לפי שווי של 3.74 מיליארד שקל, באחת ההנפקות הגדולות באותה תקופה.
לוורידיס 6 מגזרי פעילות: איכות סביבה, התפלת מים, אנרגיה, קרטון, נייר לבן ואחרים. למגזרי הקרטון והנייר הלבן נכנסה בעקבות רכישת יצרנית האריזות אינפיניה בהשקעה של 2.3 מיליארד שקל. רכישת אינפיניה היתה אמורה להיות קפיצת מדרגה עבור ורידיס ודלק רכב, אך תזמונה התגלה כבעייתי. סמוך למועד הרכישה חל שינוי לרעה במכירותיה בתחום הקרטון – תחום הפעילות העיקרי שלה. בעקבות זאת, ובהשפעת החקירות נגדה והירידה ברווחיות מגזר איכות הסביבה בעקבות עלייה בהיקפי ההטמנה בפעילות מיון ומיחזור פסולת, מגיע שווי השוק הנוכחי שלה ל־2.6 מיליארד שקל בלבד.