סגור
טסלה 3
טסלה 3 (צילום: תומר הדר)

פרשנות
טסלה שינתה גישה לשוק הרכב הישראלי - וזה עשוי להיות סימן להוזלות נוספות

הורדת המחירים בישראל אתמול הייתה אחת הפעמים היחידות שטסלה הורידה מחירים רק במדינה אחת ולא בכמה מדינות במקביל. זה עשוי להעיד על כך שהיצרנית מבינה שישראל הפכה לשוק שנשלט על ידי הסינים וצריך להתחרות בהם באמצעות הורדות מחירים. אם אכן כך הדבר, כל הגעה של דגם חדש שינסה להתחרות בה יגרור מהלך דומה

אתמול (ג') התרחש בישראל מהלך חשוב, אבל לא מהלך שלא חווינו בעבר: טסלה הוזילה את מחירי דגמי הבסיס שלה בפעם השנייה השנה. מה שייחודי במהלך הזה הוא שזו אחת הפעמים היחידות שהיצרנית הורידה מחירים רק במדינה אחת ולא בכמה מדינות במקביל. אז מה גרם לטסלה להוריד מחירים דווקא במדינה קטנה אחת במזרח התיכון?
בטסלה ישראל "ישבו על הגדר" במשך כמה שבועות כדי לראות כיצד תתנהג המתחרה האמיתית הראשונה של הדגם הפופולרי של טסלה – ה-G6 של אקספנג. השיטה של אקספנג בישראל ברורה: מחיר נמוך על רכב שמתיימר להיות "טסלה קילר" והוא מאוד דומה לדגם מוביל של טסלה במאפייניו. המהלך של טסלה לא איחר להגיע תוך 24 שעות - בדמות הוזלה סוחפת שכבר טיפלה גם במחירי טסלה 3 והורידה אותם מתחת ל-200 אלף שקל.
וכאן מתבהרת תמונה הרבה יותר גדולה והרבה יותר חשובה, שממחישה את שינוי התפיסה של טסלה לגבי שוק הרכב הישראלי: טסלה העולמית היא חברה שמתמודדת במגוון גדול של שווקים, מגרמניה ועד סין, ארצות הברית וקנדה. הגישה של היצרנית לשווקים האלה שונה בהתאם לזהות המתחרים. בגרמניה טסלה לא סבורה ש-BYD היא לעת עתה מתחרה רצינית. בכל גרמניה, שוק הרכב האירופי הגדול ביותר שמגמד את שוק הרכב הישראלי, נמכרו בחודש שעבר 425 מכוניות מתוצרת BYD - פחות מחצי ממה שנמכר בחודש שעבר במדינת ישראל הקטנה. בארצות הברית טסלה כלל לא שמעה על אקספנג ונהנית מדומיננטיות אדירה בשוק הרכב החשמלי.
אבל ישראל היא סיפור אחר: נתוני איגוד יבואני הרכב מוכיחים היטב שהיא הופכת להיות שוק מוטה רכב סיני. במחצית הראשונה של 2024 מדינת היבוא הדומיננטית היתה סין, עם 34,601 מכוניות. קוריאה הדרומית היתה במקום השני עם 27,187 מכוניות. בשנה שעברה סין היתה במקום השני - והפער עוד יגדל.
בכל מה שקשור בסין, המדיניות של טסלה שונה: כשבסין יש מבצע אצל המתחרים – טסלה משיבה אש. כשזיקר, אקספנג ו-BYD נוטלות עוד אחוז מהשוק, טסלה מפגיזה בהורדות מחירים, כי בשוק הרכב הסיני אין חוקים ואין כללים ג'נטלמניים. מי ששולף על טסלה סכין של מבצע נקודתי, מגלה שטסלה שולפת נגדו תותח של הנחות גורפות.
ההוזלה של טסלה בישראל עשויה לרמוז כי מבחינת היצרנית ישראל היא שוק בו הסינים, אויביה הוותיקים משנחאי, תפסו נתח שוק מכובד, וכעת הגיעה הזמן להילחם בהם באסטרטגיה הסינית. אם כך הם פני הדברים, המהלך של טסלה אינו האחרון, וכל הגעה של דגם חדש של יבואן שינסה להתחרות בה יגרור נוקאאוט של טסלה.