סגור
משטרת התנועה בפעולה
משטרת התנועה. נהגים "נורמטיביים" מהווים נטל על בתי המשפט (צילום: משטרת התנועה)

המנגנון שימנע ממכם את הזכות להישפט על עבירות תנועה נכנס להילוך גבוה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שניה ושלישית "מהפכה באכיפת עבירות תעבורה קלות" - שיהפכו ל"הפרה מנהלית" שתישפט בבית משפט דיגיטלי, שיעודד נהגים לטפל בעצמם בערעור. כך הנהגים יקבלו משפט ב"סרט נע", קנס ונקודות וימשיכו לדרכם בלי להבין את ההשלכות

היום (ב') התרחש בוועדת הכלכלה מהלך שיש לו מידה גבוהה של רלוונטיות לכל ישראלי שנתפס כשהוא נוהג במהירות מופרזת לא גבוהה בהרבה מעל המותר, מסמס בנהיגה או שלל סוגים של עבירות "קלות" אחרות: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שניה ושלישית את מה שהיא מגדירה כ"מהפכה באכיפת עבירות תעבורה קלות": הפיכה של עבירות תעבורה קלות ל"הפרה מנהלית".
המטרה של הצעת החוק שעולה כעת לקריאה שניה ושלישית היא כאמור להפוך את עבירות התנועה ה"קלות" של הנהגים הנורמטיביים לעבירות תעבורה שלא יחשבו עוד פליליות, כלומר נידונות בבית משפט, אלא לעבירות מנהליות – עבירות שהדיון בהן אינו מחייב דיון בבית משפט פלילי - אלא בבית משפט ייעודי שנוצר למטרה זו.
לפי הוועדה, הצעת החוק תיכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומה ברשומות, ושר המשפטים יהיה רשאי לדחות את התחילה בשתי תקופות נוספות של עד חצי שנה כל אחת. האכיפה המנהלית תהיה על עבירות תנועה קלות, שהקנס בגינן בין הוא 100 עד 500 שקל, ולאחר חצי שנה תחל אכיפה מנהלית גם על העבירות החמורות יותר שהקנס עליהן הוא 750 עד 1500 שקל.
כיום כל נהג שנוסע במכוניתו, רוכב על אופנועו, או אפילו משוטט בקורקינט שלו, עשוי להיתפס כשהוא עובר עבירה. חלק מהעבירות הן חמורות, כמו למשל נסיעה במהירות מטורפת, אבל חלק גדול הן עבירות קלות. העבירות הקלות הן בדרך כלל עבירות שמבצעים נהגים שמוגדרים כ"נורמטיביים", כלומר כאלה שאין להם שק של עבירות תעבורה חמורות וכנראה שהם מעדו באופן חד פעמי ונסעו למשל במהירות 115 קמ"ש בכביש מתל אביב לירושלים. וכאן למערכת המשפט יש בעיה: כל נהג ישראלי, גם כזה שנסע במהירות 240 קמ"ש מתל אביב לירושלים וגם זה שנסע במהירות 115 קמ"ש מתל אביב לירושלים זכאי לזכות למשפט צדק. בחלק מן המקרים, למשל אלה של הנהגים שברור שהם מטורפים על הכביש, כלומר אלה שנסעו במהירות 240 קמ"ש, אלה שנהגו בשלילה על ידי בית משפט, או אלה שבגופם התגלה אלכוהול בריכוז שהוא כמעט קטלני, כנראה שתידרש נוכחות של עורך דין מעולה. אבל במקרה של ה"נורמטיביים" מדובר במטרד לבתי המשפט.
נתונים שהוצגו לפני כארבע שנים על ידי צוות בין משרדי לבחינת סמכות הדיון בעבירות תעבורה בראשות נשיאי בית משפט השלום בירושלים ובחיפה, חשפו עומס כבד על בתי המשפט הפליליים בגלל הנהגים העבריינים ובגלל העובדה שמדינת ישראל עיבתה באופן מאוד משמעותי את מערך המצלמות ומלכודות המהירות שלה - ועודנה נמצאת בתהליך מתמיד של הצטיידות באמצעי מדידה חדשים. לפי הנתונים אשר הופיעו בדו"ח שפורסם ב-2020, אמצעי אכיפה דיגיטליים "יצרו" לא פחות מ- 1,309,937 דוחות בשנת 2019. בשנת 2018 היה מדובר ב-1,168,732 דוחות. בשנת 2017 יצרו אמצעי האכיפה הדיגיטליים לא פחות מ- 1,209,773 דוחות ואילו בשנת 2016 היה מדובר ב-840,733 דוחות.
הפתרון כאמור ממוקד ב"נורמטיביים": כשהם יקבלו קנס על העבירות הקלות הם יוכלו לערער לבית דין מיוחד שהממשק בו יהיה דיגיטלי. אם נהג יתעקש על קיום דיון - הוא יוכל לעשות את זה בוידאו מול שופט במקום להגיע לבית המשפט. והנקודה אולי הכי חשובה: התהליך הדיגיטלי מיועד בעקיפין לגרום לנהגים לטפל בעצמם בערעור- ולא לקחת עורך דין, מה שבמקרים רבים גורם לביטול או להפחתה מחומרת העונש. כאשר הטיפול בעבירה הוא דיגיטלי ולא פרונטאלי, נהג לא יכול לדרוש שהשוטר שרשם את הדו"ח יגיע לתת עדות, מה שעשוי להפחית מחומרת הדו"ח אם לדוגמה מדובר בעבירת מהירות שהשוטר לא טרח לכייל כראוי את אקדח הלייזר שתיעד אותה. עוד נקודה חשובה: מי שהגיע למשפט תעבורה בבית דין יודע שמחוץ לאולם ממתין התובע המשטרתי שמציג בפני השופט את האירוע. התובעים המשטרתיים הם בעצמם עורכי דין, הם לרוב מסבירי פנים וניתן לגשת אליהם, להסביר את המקרה ואת הנסיבות לפני המשפט - והתובע המשטרתי לעתים מפחית מחומרת העונש (למשל ויתור על קנס כספי והסתפקות בנקודות), לוחץ את ידו של הנהג ומודיע לשופט כי אין כל צורך במשפט שיגזול זמן – נסגרה עסקה מחוץ לכתלי בית המשפט. הפרוצדורה הזאת – כעת תבוטל.
לישראלים רבים שיתפסו בעבירות תנועה מינוריות אין כל ידע אודות אופן הפעולה של מערכת המשפט. הם לא יודעים שניתן לשוחח עם התובע, הם לא מודעים להשפעה החשובה של שיחה פרונטאלית עם שופטים שלעתים הם מסבירי פנים (אך לרוב אכן קורסים מעומס) ובטח שלא לנוכחות עורך דין. התהליך החדש וה"דיגיטלי" מוצג כידידותי למשתמש וחוסך זמן, אבל הוא מיועד בין היתר לוודא שנהגים נורמטיביים שרק רוצים למחוק מעצמם את כתם העבירה וזיכרון המפגש עם שוטר התנועה ישלמו במהרה, ישפטו בתהליך שמאפשר משפט ב"סרט נע", יקבלו קנס ונקודות וימשיכו לדרכם בלי להבין את ההשלכות.